Comisia Europeană a lansat o anchetă privind constituirea unui cartel între mai mulți producători de baterii pentru mașini electrice, printre care și Rombat, cel mai mare producător de baterii de plumb din România.
Profit.ro a contactat compania Rombat pentru eventuale precizări, care vor fi prezentate integral în momentul în care vor fi transmise.
Comisia Europeană a informat producătorii de baterii pentru demaroare auto Banner, Clarios (fosta JC Autobatterie), Exide, FET (și predecesoarea sa, Elettra) și Rombat, precum și organismul profesional Eurobat și furnizorul său de servicii, Kellen, cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia ar fi încălcat normele antitrust ale UE printr-o înțelegere ce este prezentată de către Bruxelles ca având drept scop creșterea prețurilor bateriilor pentru automobile vândute producătorilor din Spațiul Economic European.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cele șase companii riscă o amendă maximă de 10% din cifra de afaceri.
Bateriile pentru demaroare auto furnizează curent electric demarorului, care pornește motorul în automobilele cu motoare cu combustie tradiționale. De asemenea, acestea furnizează energie electrică echipamentelor electrice ale automobilelor.
Comisia spune că este preocupată că, între 2004 și 2017, cei cinci producători de baterii pentru demaroare ar fi creat, publicat și convenit să utilizeze noi indici în negocierile lor privind prețurile cu producătorii de automobile (așa-numitul „sistem de prime Eurobat”). Scopul acestui presupus comportament ar fi fost de a fixa un element important al prețului final al bateriilor.
CITEȘTE ȘI RAPORT Războiul din Ucraina a redus consumul de gaze în EuropaDe asemenea, Comisia este preocupată de faptul că Eurobat și furnizorul său de servicii, Kellen, ar fi avut cunoștință de presupusul comportament și ar fi contribuit în mod activ la acesta, ajutând producătorii de baterii să creeze și să aplice sistemul de prime Eurobat.
Presupusul comportament se referă la bateriile pentru demaroare auto vândute producătorilor de automobile din UE pentru a fi utilizate în automobilele noi sau ca piese de schimb (dar numai dacă erau vândute prin intermediul rețelei de servicii de reparatori autorizați ai producătorilor de automobile respectivi).
În cazul în care opinia preliminară a Comisiei este confirmată, acest comportament ar încălca articolul 101 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene („TFUE”) și articolul 53 din Acordul privind SEE, care interzic cartelurile și alte practici comerciale restrictive. Această interdicție include comportamentul anticoncurențial al asociațiilor de întreprinderi.
În cazul în care Comisia concluzionează, după exercitarea de către părți a dreptului la apărare, că există suficiente dovezi ale unei încălcări, poate adopta o decizie de interzicere a comportamentului și de aplicare a unei amenzi de până la 10 % din cifra de afaceri globală anuală a societății în cauză.
CITEȘTE ȘI Criza energetică s-a încheiat - ReutersFondată în urmă cu peste 40 de ani, în 1980, ”Acumulatorul Bistrița” și-a schimbat denumirea în 1991, devenind SC Rombat SA. Compania a fost deținută de stat până în 1996 când, în urma privatizării, a fost cumpărată de angajați.
În 2012, Rombat Bistrița a fost preluată de Metair International Holdings Cooperatief U.A., parte a grupului Metair Investment Limited.
De-a lungul timpului, Rombat a produs și vândut baterii auto în peste 40 de state, de pe 4 continente.
Compania are un parteneriat strategic de peste 25 de ani cu Dacia Renault iar în 2017 a devenit furnizor pentru Ford Craiova.