Comisia Europeană a lansat o anchetă aprofundată privind fuziunea dintre Cargotec și Konecranes, cei mai mari furnizori de echipamente de ridicat și manipulare mărfuri din Europa și printre cei mai mari operatori din lume, cu operațiuni și în România.
Comisia este îngrijorată că tranzacția propusă ar putea restrânge concurența pe piața europeană de profil.
Companiile finlandeze Cargotec și Konecranes, ultima cu subsidiară în România, au anunțat, în octombrie, că au ajuns la un acord de fuziune, care ar crea unul dintre cei mai mari jucători la nivel mondial în sectorul echipamentelor de manipulare a containerelor și mărfurilor.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană a declanșat o investigație pentru ajutorul dat de stat către TAROM. Bruxelles-ul are îndoieliGrupul rezultat va avea vânzări anuale de circa 7 miliarde de euro și mai mult de 29.400 de angajați în peste 50 de țări.
“Cargotec și Konecranes sunt doi lideri globali în furnizarea de echipamente de manipulare a containerelor și mărfurilor. Vom evalua cu atenție dacă tranzacția propusă ar afecta negativ concurența în furnizarea acestor echipamente, eventual ducând la reducerea alegerii și la prețuri mai mari, în detrimentul clienților europeni”, a declarat Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv al Comisiei, responsabil că politica în domeniul concurenței.
Cargotec, companie desprinsă din Kone Corporation în 2005, a obținut vânzări de 3,26 miliarde de euro anul trecut, cu aproximativ 12.000 de angajați.
Compania este controlată de familia Herlin, cea mai bogată familie din Norvegia, care a deținut anterior și Konecranes.
Fondată în 1910, Konecranes a fost o divizie a Kone Corporation până în 1994. Konecranes produce și comercializează echipamente de ridicat și manipulat containere și mărfuri (macarale, poduri rulante, motostivuitoare etc.), având 17.300 de angajați în 50 de țări.
Subsidiara din România, cu sediul la Timișoara și circa 30 de angajați, a raportat afaceri de 25,5 milioane de lei în 2020, în scădere de la aproape 33,1 milioane de lei cu un an în urmă. Profitul net a urcat de la 2,7 la 3,1 milioane de lei.
Fuziunea dintre Cargotec și Konecranes este estimată să fie finalizată în prima jumătate a anului viitor, cu condiția obținerii aprobărilor de la autoritățile antitrust relevante.
Comisia Europeană va anunța rezultatul anchetei aprofundate până pe 10 noiembrie.