Asocierile formate din Frasinul (lider), Laurențiu H, Austro Someș Trading, Aquaproiect și Aqua Prociv Proiect, respectiv Maristar Com (lider), Solis Via, E-One Holdings și Automagistral-Pivden au depus oferte pentru executarea lucrărilor necesare siguranței navigației pe Canalul Dunăre Marea Neagră și Canalul Poarta Albă, Midia-Năvodari, contractul fiind estimat la 1,209 miliarde de lei, fără TVA.
Investiția este finanțată din fonduri europene prin Programul Transport, are o durată de 11 luni pentru etapa de proiectare și 60 de luni pentru execuția lucrărilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pentru Canalul Dunăre-București, contractul pentru studiul de fezabilitate necesar finalizării proiectului a fost semnat în vara anului 2023, iar durata de realizare este de un an.
Canalul Dunăre-Marea Neagră a fost inaugurat în 1984 și are o lungime de 64 de kilometri, iar Poarta Albă, Midia -Năvodari, în 1987 și are o lungime de 27 km.
Canalul Dunăre Marea Neagră este încadrat drept construcție de clasă deosebită (clasa II) pentru că asigură alimentarea cu apă a Centralei Nucleare de la Cernavodă, iar în acordul European privind marile căi de navigație de la Geneva 1996 este definit drept cale navigabilă de importanță europeană.
Canalul Poarta Albă -Năvodari este de importanță medie.
Principalele mărfuri care se transportă pe cele două canale sunt produse de balastieră și carieră, nisip, minereuri, materiale de construcții, cereale, cocs, cărbune combustibili, materii prime diverse, produse semi prelucrate din industria lemnului și metalurgică.
CITEȘTE ȘI Schimbările climatice dublează riscul de inundații precum cele care au lovit recent Europa Centrală și de EstMinisterul Transporturilor arată că, deși au fost inaugurate în 1984 și 1987 nu au fost executate toate lucările din proiectele inițiale, iar unele lucrări su suferit degradări și distrugeri. Contractul nu vizează porturile și ecluzele.
În 1985, la un an de la inaugurare, o comisie tehnică a verificat situația Canalului Dunăre Marea Neagră și lucrările rămase de executat pentru stabilizarea zonei de creastă a taluzurilor dintre Murfatlar și Agigea.
De asemenea, după deschiderea Canalului Poarta Albă Midia Năvodari, muncitorii și utilajele au fost transferate pentru execuția canalului Dunăre-București, iar lucrările care ar fi trebuit finalizate au fost abandonate sau întârziate, mai notează Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile.
Caietul de sarcini este realizat în baza studiului de fezabilitate din 2022 pe care l-a predat AquaProiect.
"Studiul de fezabilitate are în vedere identificarea soluțiilor tehnice pentru creșterea siguranței navigației, asigurarea stabilității versanților și malurilor canalelor navigabile și posibilitatea creșterii vitezei de navigație pe acestea fără a periclita malurile secțiunii udate a pereului din piatra brută. Proiectul a inclus elaborarea de expertize tehnice pentru costrucțiile, amenajările hidrotehnice, drumurile și podurile amplasate de-a lungul canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă-Midia, Năvodari. De asemenea, s-au desfășurat și activități pentru elaborarea studiilor batimetrice, studiilor geotehnice și studiilor de analiză și stabilitate a malurile pentru ambele canale navigabile. Au fost obținute toate avizele solicitate prin Certificatul de urbanism de la institutiile emitente", scrie în document.