Guvernul așteaptă încasări de peste 1 miliard de lei din impozitul pe construcții pentru companii, denumit colocvial ″taxa de stâlp″, reintrodus prin ordonanța-trenuleț adoptată în 2024, înainte de Revelion.
Estimarea de încasări este de 1,034 miliarde lei pentru 2025, 1,065 miliarde lei pentru 2026, 1,092 miliarde lei pentru 2027 și 1,119 miliarde lei pentru 2028, potrivit draftului legii bugetului de stat pe 2025, aprobat astăzi de Executiv.
″Bugetul prevede o creștere a veniturilor bugetare de aproximativ 50 de miliarde de lei, ceea ce înseamnă că această sumă va fi colectată suplimentar de la contribuabili într-o perioadă dificilă pentru economie. Suplimentar, o parte din această creștere este bazată pe nou introdusul impozit pe construcții, impozit ce va fi datorat inclusiv de producătorii agricoli, grav afectați de secetă și de efectele războiului din Ucraina″, a avertizat Consiliul Economic și Social (CES), în avizul său consultativ negativ dat pe proiectul de buget.
Unele companii și-au calculat deja noua povară fiscală. De exemplu, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța (CNAPM), operatorul portului Constanța, controlată de Ministerul Transporturilor, cu 80% din capital, estimează că va avea de plătit circa 131,7 milioane lei, ceea ce reprezintă echivalentul a peste 21% din veniturile totale înregistrate în 2023.
Impozitul pe construcții speciale, reintrodus subit și fără nici un avertisment în pragul Revelionului, este de 1% din valoarea construcțiilor din patrimoniul companiilor. De principiu, impozitul vizează construcțiile prevăzute în grupa 1 din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, reglementat de HG nr. 2.139/2004.
Taxa de stâlp se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra valorii brute contabile a construcțiilor, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit local pe clădiri către primării. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al unităților administrativ-teritoriale, impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan, despre zona Gării de Nord: Nu am văzut niciodată niciun șobolanCES consideră că taxa de stâlp are ″caracter absurd″, mai ales prin prisma faptului că va fi aplicată și construcțiilor concesionate. Companiile potențial cele mai afectate au reacționat dur la anunțul reinstituirii peste noapte a taxei, după cum a relatat Profit.ro aici, aici sau aici.
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat imediat după adoptarea ordonanței-trenuleț, în care a fost introdusă taxa de stâlp, că, în primele 3 luni din 2025 vor fi redactate normele metodologice de aplicare a noilor prevederi și se va stabili clar ce tipuri de construcții vor fi afectate de impozit. Asta înseamnă că ar fi suficient timp de negociere cu industriile vizate, Tanczos Barna precizând că impozitul pe construcții speciale se va plăti în două rate, în vară și în toamnă.