Președintele Autorității de Supraveghere Financiară, Mișu Negrițoiu, afirmă, într-un interviu pentru Profit.ro, că ținta de tarif RCA calculată inițial de actuari în prezența asociațiilor transportatorilor va fi modificată. Cea mai importantă influență, spune șeful ASF, va veni dinspre reevaluarea cheltuielilor administrative suportate de firmele de asigurare.
Pe 15 septembrie, cu ocazia primei încercări de a stabili un tarif maximal, a fost luat în calcul un nivel al cheltuielilor administrative de doar 25%, întrucât Legea RCA, care tocmai trecuse de Senat, plafona cheltuielile la acest nivel. Ulterior, însă, pe 19 septembrie, a apărut Ordonanța de Urgență privind RCA, care nu a inclus nicio limitare.
În concluzie, spune Negrițoiu, va fi nevoie de o reevaluare a țintei de tarif, deorece cheltuielile administrative ale asigurătorilor merg spre 40%. Deci este de așteptat ca ținta inițială să crească cu aproximativ 15%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Transportatorii și ASF au ajuns, pe 15 septembrie, la un acord privind stabilirea unei ținte de tarif de 7.500 de lei pentru camioanele de peste 16 tone. Un adaos de 15% la acest tarif ar însemna un nou preț de aproximativ 8.600 de lei. O altă posibilă cauză pentru modificarea tarifelor este și reactualizarea bazei de date a ASF, care, deocamdată, nu conține și informațiile de la Carpatica Asig, societate care avea una dintre cele mai ridicate daunalități din piață. .
Pe de altă parte, arată președintele ASF, tariful maxim va fi rezultatul unui calcul sec, nicidecum al unei negocieri. " Nu este o primă negociată. Am supus spre consultare condițiile și formula de calcul. Ne-am consultat cu toată lumea. Odată stabilită formula, treci la baza de date. Aplici formula pe baza de date și nimeni nu poate să intervină. Este o primă tehnică și independentă, nu este o primă negociată. Tarifele trebuie să corespundă legii și să acopere toate costurile. Toată lumea a fost de acord să acopere toate costurile, inclusiv transportatorii. Chiar ei au fost cei care au spus că trebuie și o marjă de profit, pentru că noi pusesem o marjă 0. Toată lumea a fost de acord cu acoperirea tuturor costurilor suportate de asigurători. Noi avem o bancă de date care nu este o bancă de date negociabilă, pentru că sunt informații istorice. Vin din urmă datele efective. Pe baza acestor date, introducem formula și rezultatul îl dă calculatorul", explică Negrițoiu.
Președintele ASF a precizat și că daunele plătite efectiv reprezintă doar o parte a costurilor suportate de asigurători. Aceștia sunt obligați să constituie rezerve pentru daune avizate și neavizate, dar și au și cheltuieli de vânzare, cum ar fi comisionul plătit brokerilor.
"Trebuie desființat un mit. În prețul unei prime intră rata daunei, plățile efective, daunele avizate (IBNR), care este estimat, și rezerva de daună, care iar este estimat. S-ar putea ca lumea să confunde că, de fapt, e vorba doar de rata daunei. Nu. Costurile sunt mai multe. Lumea ignoră că, pe lângă cele 5 miliarde din daune plătite în primele șase luni, mai ai 2 miliarde în rezerve și mai ai și cheltuieli administrative care se duc spre 40%. Deci, piața e pe negativ. Noi raportăm rata daunei, dar unele daune se plătesc peste ani de zile și de aceea ai IBNR și rezervele de daună. Acestea nu sunt de neglijat. Nu sunt bani pe care cineva îi ia. Ei sunt în rezervă. Nu scoate nimeni bani din România", a spus Negrițoiu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Nume sonore, cum sunt giganții IT, vor primi atenție specială de la ANAF. Criteriile de selecție a marilor companii vor fi schimbate din 2017În opinia acestuia, prețul maxim este, de fapt, calculat pe o metodologie folosită pentru a determina prețul minim necesar a acoperi toate costurile asigurătorilor, acesta fiind principalul deziderat al Legii.
Negrițoiu a amintit, citând datele publicate de ASF că doar 3% din prețurile de vânzare sunt peste 20.000 de lei, adică la nivelul maxim, în timp ce aproximativ 12% se află sub 5.000 de lei, considerat nivel minim.
"Dacă prețul minim era administrat inclusiv în interiorul patronatelor, nu mai aveam o problemă acum cu prețul maxim. Alte țări care au administrat liberalizarea RCA au introdus prețul minim. Așa a fost în Slovacia, în Croația. La noi nu s-a făcut asta și s-a ajuns că prețul minim a mers așa de mult în jos încât asigurații nu au mai simțit beneficiile asigurărilor", a subliniat președintele ASF.
Potrivit Ordonanței de Urgență privind RCA, până pe 20 octombrie, ASF va trebui să fixeze prețuri maxime pe toate categoriile de autovehicule. Potrivit lui Mișu Negrițoiu, aceste tarife vor fi calculate mai repede de data de 20 și vor fi trimise Consiliului Concurenței pentru avizare. Ulterior, acestea vor fi adoptate prin hotărâre de guvern.
Valabilitatea acestor tarife este de doar 6 luni.