Afacerile ucrainenilor refugiați se extind și se dezvoltă în Europa Centrală. Unele branduri au ajuns și în România

Afacerile ucrainenilor refugiați se extind și se dezvoltă în Europa Centrală. Unele branduri au ajuns și în România
scris ieri, 14:41

Afacerile ucrainene care s-au înființat sau s-au extins în Europa Centrală, după invazia Rusiei din 2022, își reorientează atenția de la clienții refugiați către clienții locali, pe măsură ce se consolidează, unele dintre ele vizând acum o mutare mai departe spre vest. Pe măsură ce războiul a blocat oportunitățile în țara de origine și în est, inclusiv în Rusia, au apărut în țările învecinate firme deținute de ucraineni, care inițial i-au vizat compatrioții lor strămutați cu alimente, băuturi și servicii, arată o analiză Reuters.

În Polonia, unde populația ucraineană a crescut în urma războiului la peste 1,5 milioane de persoane, conform estimărilor actuale, ucrainenii au deschis fiecare a zecea afacere nouă în 2024, potrivit asociațiilor de afaceri și economiștilor polonezi, arată G4Media.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Inflație peste așteptări în Germania CITEȘTE ȘI Inflație peste așteptări în Germania

Lviv Croissants a lui Andrii Halytskyi are în prezent 12 magazine în Polonia, după ce s-a lansat acolo în urmă cu doi ani. Acesta a deschis primul magazin în Cehia în octombrie, parte a ceea ce fondatorul său spune că este o strategie de a construi o afacere diversificată din punct de vedere geografic prin extinderea spre vest și dincolo de diaspora.

„Deși comunitatea ucraineană de refugiați din Europa este semnificativă, a te baza exclusiv pe acești clienți nu este o strategie durabilă pe termen lung”, a declarat Halytskyi pentru Reuters.

Asemănările culturale puternice cu Ucraina au contribuit la transformarea Poloniei într-o bază naturală pentru întreprinderile ucrainene. Dar multe dintre ele privesc și dincolo de cea mai mare economie emergentă a Europei, către un bazin de clienți mult mai mare.

„Companiile privesc inițial Polonia ca pe o punte sau o trambulină către piețele Uniunii Europene”, a declarat Dariusz Szymczycha, prim-vicepreședinte al Camerei de Comerț Polono-Ucrainiene.

„Acestea doresc să învețe … realitatea, standardele, reglementările și regulile de funcționare în Uniunea Europeană.”

Lanțul de baruri Piana Vyshnia are ca temă un lichior de cireșe tradițional din Ucraina, dar are ca țintă principală clienții locali, a declarat fondatorul Andriy Khudo pentru Reuters.

Grupul său de restaurante !FЕST a dezvoltat brandul – cunoscut sub numele de Drunken Cherry în engleză – la 15 locații în Polonia și nouă în alte țări baltice și est-europene, accelerând expansiunea spre vest din februarie 2022, a declarat Khudo.

Grupul intenționează să deschidă în Germania, Elveția și Franța în 2025 și să relanseze un local în Londra, a spus el, adăugând că barurile atrag noi clienți și sunt profitabile.

„Înainte de război, ne-am concentrat pe Ucraina, deoarece afacerea noastră se dezvolta foarte rapid acolo. Dar războiul ne-a împins să privim mai spre vest din cauza riscului din Ucraina”, a declarat Khudo.

Bill Gates își cheltuiește banii pe lux, de la colecția de mașini până la un vast portofoliu imobiliar. Conac cu 6 bucătării și 24 de băi CITEȘTE ȘI Bill Gates își cheltuiește banii pe lux, de la colecția de mașini până la un vast portofoliu imobiliar. Conac cu 6 bucătării și 24 de băi

Deși economia Ucrainei a crescut în 2023 și este probabil să se extindă în 2024, ministrul Economiei, Iulia Svyrydenko, a declarat pentru Reuters în noiembrie că era încă la doar 78% din dimensiunea sa înainte de invazia la scară largă a Rusiei în februarie 2022.

Întrucât nu se întrevede o încetare a conflictului, întreprinderi precum cea a lui Khudo au fost nevoite să caute în altă parte – un avantaj economic pentru țările învecinate care au văzut, de asemenea, tensiunile de pe piața forței de muncă atenuate de sosirea lucrătorilor ucraineni.

Un raport Deloitte din martie 2024 a estimat că refugiații din Ucraina vor adăuga până la 1,1 % la PIB-ul Poloniei în 2023 și până la 1,35 % pe termen lung.

„Atunci când vin în Polonia, de exemplu, fie pentru a lucra, fie pentru a înființa afaceri, acesta este un stimulent suplimentar din perspectivă economică pentru consum și îmbunătățirea ofertei de forță de muncă”, a declarat Andrzej Kubisiak, director adjunct al Institutului Economic Polonez, pentru Reuters.

10 realizări ale României în 2024 CITEȘTE ȘI 10 realizări ale României în 2024

O altă investitoare ucraineancă, Olga Kopylova, a declarat pentru Reuters că nu avea planuri înainte de război să ducă brandul său Chornomorka în străinătate, dar acum are trei localuri cu numele Czarnomorka în Polonia și câte două în Bratislava și Viena.

Lanțul de cafenele Aroma Kava s-a mutat în Polonia în 2022 și de atunci s-a extins la 10 locații, în timp ce producătorul ucrainean de înghețată și produse congelate Three Bears a cumpărat compania poloneză Nordis.

Polonia este acum a doua cea mai importantă piață pentru furnizorul de divertisment digital MEGOGO, care a crescut prin atragerea rezidenților locali, în principal prin programe de familie, a declarat co-fondatorul Volodymyr Borovyk pentru Reuters.

Acesta a intrat în Polonia și România – cele mai populate două țări emergente din Europa – în 2023.

„Piața poloneză sănătoasă nu numai că ne motivează, dar încurajează și alte companii ucrainene să intre pe această piață cu produse adaptate special pentru consumatorii polonezi”, a spus el.

viewscnt
Afla mai multe despre
afaceri
ucraina
polonia
romania