Sectorul de lux din Europa, afectat puternic în ultima perioadă, arată primele semne de revenire după un sezon pozitiv al raportărilor financiare. Cu toate acestea, slăbiciunea continuă a pieței din China și perspectiva impunerii unor tarife suplimentare din partea SUA ar putea pune presiune chiar și pe cele mai exclusiviste branduri, transmite CNBC.
”2024 a fost unul dintre cei mai dificili ani pentru sector. Ne așteptăm la o normalizare treptată în 2025, în special în a doua jumătate a anului”, a declarat Simone Ragazzi, manager de portofoliu la Algebris Investments.

13 martie - Maraton Securitate energetică
25 martie - Eveniment Profit.ro IMM - Micii antreprenori, prinși în mijlocul tensiunilor economice și sociale
3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
Producătorul genților Birkin, Hermes, a raportat vânzări record în trimestrul al patrulea, continuând performanțele pozitive la finalul unui sezon financiar optimist, în care chiar și casele de modă aflate în dificultate, precum LVMH și Kering (deținătorul Gucci), au depășit așteptările pieței, scrie News.ro.
Această evoluție a confirmat prognozele unei redresări a sectorului, după ce Richemont (proprietarul Cartier) a raportat luna trecută ”cele mai mari vânzări trimestriale din istorie” în perioada octombrie-decembrie.
”Concluzia pare să fie că cel mai dificil moment a fost depășit – cel mai probabil în al treilea trimestru din 2024 – iar acum asistăm la o redresare ciclică, impulsionată în mare parte de consumatorii din SUA și Europa”, a declarat Luca Solca, analist senior pentru bunuri de lux la Bernstein.
Amenințările tarifare din SUA și slăbiciunea Chinei rămân provocări
Cu toate acestea, există incertitudini în ceea ce privește revenirea consumului din China – un pilon esențial pentru piața de lux – și perspectiva tarifelor impuse de administrația fostului președinte Donald Trump, care ar putea afecta întregul sector.
Vânzările slabe din China au fost un element recurent în raportările din trimestrul al patrulea, L’Oreal și Gucci (Kering) subliniind scăderea vânzărilor din această țară.
Între timp, posibilele tarife impuse companiilor europene de către SUA, alături de incertitudinile macroeconomice globale, au fost subiecte centrale ale conferințelor financiare.
Zuzanna Pusz, șefa departamentului de bunuri de lux europene la UBS, a declarat că, în cazul impunerii unor taxe suplimentare, companiile ar putea încerca să transfere aceste costuri către consumatori prin majorări de prețuri – strategie deja semnalată de Kering și Hermes. Totuși, ea a avertizat că anumite branduri vor întâmpina dificultăți în justificarea acestor creșteri de preț.
”Venim deja după o perioadă cu majorări semnificative de prețuri. Dacă se vor impune tarife de 25%, va fi dificil de compensat aceste costuri,” a spus Ragazzi, subliniind că situația ar putea deveni ”foarte dureroasă” pentru unele companii.

Divergența dintre brandurile de top și celelalte
Aceste provocări ar putea accentua divergența dintre brandurile de lux care performează cel mai bine și cele care întâmpină dificultăți.
”Indiferent dacă vorbim de tarife sau alte șocuri economice, atunci când consumatorii trebuie să cumpere mai puțin, devin și mai selectivi și se orientează către brandurile care le plac cel mai mult”, a explicat Pusz.
Carole Madjo, șefa departamentului de cercetare pentru bunuri de lux europene la Barclays, a menționat că unele branduri au fost penalizate recent din cauza ”lipsei de inovație și a prețurilor ridicate” și vor fi nevoite să își justifice mai bine strategiile de preț.
Analiștii sunt de acord că brandurile de înaltă calitate, orientate către segmentul premium al consumatorilor, vor continua să domine piața în viitorul apropiat.
”Nume de calitate ar putea străluci mai tare în contextul provocărilor din industrie,” a subliniat Solca, menționând performanța continuă a brandurilor Richemont și Hermes, dar și potențialul de creștere al Moncler și Burberry.
”Marea întrebare este ce mai înseamnă luxul în prezent. Devine tot mai evident că moștenirea și prestigiul pe care le aveau brandurile în trecut nu mai sunt suficiente,” a spus Ragazzi.