Patiserii vor scoate pe piață aproximativ 6,6 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor de Iarnă

Patiserii vor scoate pe piață aproximativ 6,6 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor de Iarnă
scris ieri, 16:02

Patiserii vor scoate pe piață aproximativ 6,6 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor de Iarnă, oferta industriei autohtone fiind cu circa 3-5% mai mică față de anul trecut, a declarat, pentru AGERPRES, președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.

"Prețurile au crescut doar cu rata inflației, însă, din punct de vedere cantitativ, producția de cozonaci va fi în scădere cu 3-5% în perioada Sărbătorilor de Iarnă. Avem motive de bucurie în ceea ce privește exportul de cozonaci, care a crescut cu 30% față de anul trecut. Exportăm în Anglia, Statele Unite, Canada, în toate țările unde sunt comunități mari de români. Însă, cea mai mare creștere o avem în Anglia, unde cozonacii românești se vând peste tot, nu doar în magazinele preferate de români. Oferta este una foarte bogată: avem cozonaci cu merișoare, cu portocale, ciocolată, fistic și, bineînțeles, cozonacii clasici cu nucă, stafide și rahat", a spus Popescu.

Urmărește-ne și pe Google News

Șeful ROMPAN a subliniat că, în prezent, industria se confruntă cu probleme legate de plafonarea adaosului la anumite produse în zona de retail, dar și de lipsa forței de muncă.

"Noi avem o problemă legată de plafonarea adaosului comercial, pentru că unii retaileri au această practică: pentru produsele din import pun adaos comercial mic, iar pentru produsele românești, ca să le aducă la același nivel de preț, pun adaos comercial mare, iar românii preferă astfel să cumpere produsele din import. Legat de forța de muncă, stăm din ce în ce mai rău. Acum ne e frică și cu Schengen-ul ăsta, pentru că vom avea de suferit. România nu o să mai fie competitivă nici pentru forța de muncă din țările asiatice. Ăștia pleacă și pe jos în Germania", a explicat Aurel Popescu.

Pe de altă parte, șeful ROMPAN susține că sunt situații în care unii tineri au ales să se întoarcă în România după mulți ani munciți în afară, fiind atrași de programul prin care primeau 40.000 euro ca să întemeieze o afacere.

"Sunt tineri care s-au întors și au cumpărat teren, au făcut agricultură, legumicultură, deci cam încep să vină în țară. Mai sunt și cei care au plecat de 25 - 30 de ani, au început să îmbătrânească și s-ar întoarce în România", a subliniat el.

În opinia sa, anul 2024 a fost pentru industria de morărit și panificație unul "destul de prost" din punct de vedere financiar, cu multe falimente și vânzări de firme.

"Am stat destul de prost în 2024 și profitul nostru a fost sub supraveghere, pentru că n-aveai voie să ai profit mai mare la un produs de 20% și de multe ori trebuie să faci niște exhibiții ca să reziști în piață. Ne-am confruntat cu vânzări de firme și cu falimente mai multe decât în alți ani", a afirmat președintele ROMPAN.

În schimb, covrigăriile, afacerile cu simigerii și patiserii sunt cele care merg în continuare "de nu se poate".

"Gândiți-vă că înainte de pandemie era 50 de bani un covrig, iar acum a ajuns la 2,5 lei, de cinci ori creștere. Este un business care merge și unde evaziunea e la ea acasă", a atras atenția Popescu.

Pentru anul 2025, acesta a apus că se așteaptă la o majorare a impozitelor și taxelor, având în vedere împrumuturile masive făcute de stat.

"Avem o frică de impozite și taxe, de nu se poate. E o teamă, pentru că s-au făcut împrumuturi masive. Pe de alte parte, eu salut ce se întâmplă în infrastructură, pe calea ferată și pe șosele, în primul rând pentru că se lucrează cu români, chiar dacă sunt firme străine, și se face infrastructură, se dezvoltă zona. O să vedeți în Moldova cum va fi, nu va mai rămâne Moldova aceea săracă", a susținut Aurel Popescu.

ROMPAN, prima asociație constituită în România în 1990, cuprinde în jur de 220 de societăți din toate domeniile din industrie, cota de piață fiind de 75% pe morărit, 45% la panificație, 70% la paste făinoase și 55% la biscuiți.

Consumul de pâine și de produse de panificație, în România, a scăzut în ultimii ani la 68 de kilograme pe locuitor într-un an. 

viewscnt
Afla mai multe despre
rompan
cozonaci