Crăciunul readuce ofertele la 100 de grame. Cele mai scumpe Sărbători din ultimii 20 de ani, mulți români vor vedea bunătăți tradiționale doar în fotografii Facebook și TikTok

Crăciunul readuce ofertele la 100 de grame. Cele mai scumpe Sărbători din ultimii 20 de ani, mulți români vor vedea bunătăți tradiționale doar în fotografii Facebook și TikTok
scris astăzi, 09:00

Românii vor avea, în acest an, cele mai scumpe Sărbători de Crăciun din ultimii 20 de ani, atenționează specialiștii financiari, citați de Termene.ro.

Cu o putere de cumpărare tot mai mică din cauza inflației și pe fondul scumpirilor, o mare parte dintre aceștia nu-și vor permite toate cadourile pe care le aveau pe lista de sărbători. Pentru că produsele alimentare, în special cele realizate tradițional, s-au scumpit și cu 50% față de ultimii doi ani, comercianții preferă acum să prezinte prețurile la 100 de grame, pentru a nu speria cumpărătorii.

Urmărește-ne și pe Google News
Peste 10.000 de angajați Starbucks intră în grevă CITEȘTE ȘI Peste 10.000 de angajați Starbucks intră în grevă

În anii trecuți, nu se fereau să-și prezinte produsele cu prețurile la un kilogram.

Cel mai probabil cumpărăturile pentru masa de Sărbători se vor reduce semnificativ în multe cazuri. Experții financiari cred că o parte din românii se vor limita când vor face cumpărăturile de Crăciun în loc de risipa de anul trecut, când comerțul a mers destul de bine. 

Digi se împrumută pentru dezvoltarea rețelelor din România, Spania, Portugalia și Belgia CITEȘTE ȘI Digi se împrumută pentru dezvoltarea rețelelor din România, Spania, Portugalia și Belgia

Cu un procent consolidat de 3,17 puncte procentuale din PIB generat de vânzarea online a bunurilor și serviciilor (e-GDP), România s-a clasat în 2023 pe locul 3 în Europa Centrală și de Est și pe locul 12 la nivelul continentului european, conform datelor celui mai recent Raport European E-commerce 2023 publicat de Ecommerce Europe și EuroCommerce.

România ocupă același loc 3 în Europa Centrală și de Est și în ceea ce privește volumul vânzărilor statelor membre UE, după Polonia și Cehia.

În comerțul alimentar au reapărut prețurile la suta de grame

De altfel și comercianții s-au adaptat tendințelor din piață, iar prețurile sunt afișate acum la suta de grame și nicidecum la kilogram, cum se întâmpla în urmă cu câțiva ani.

Mitul usturoiului din import care inundă piața din România CITEȘTE ȘI Mitul usturoiului din import care inundă piața din România

Astfel de oferte se regăsesc inclusiv în piețele din București, chiar și zone centrale, cum este zona Vitan, dar și în Obor. Ofertele la 100 de grame de carne sau produse din carne, dar și produse vegetale sunt întâlnite mai des și în orașe de provincie, cum e Galați sau Brăila.

Printre produsele care au oferte la 100 de grame, iar anul trecut prețul expus era la kilogram se regăsesc șoricul, cozonacul tradițional, brânza de casă și chiar cârnați tradiționali din zona Ardealului.

FOTO Antreprenor român de 20 ani investește în făina de greieri CITEȘTE ȘI FOTO Antreprenor român de 20 ani investește în făina de greieri

În aceste condiții, așteptările producătorilor privind volumele de vânzări sunt destul de rezervate, chiar dacă teoretic decembrie ar trebui să fie cea mai bună lună din an.

Crăciunul la suta de grame

Analistul economic Adrian Negrescu spune că, pentru mulți, români masa de Crăciun va fi o misiune imposibilă. Practic, vor petrece un Crăciun la suta de grame, iar bunătățile tradiționale pentru masa de sărbători le vor vedea doar în fotografii pe Facebook și pe TikTok.

Pulpă de porc, tobă, caltaboș sau cozonac, toate sunt din ce în ce mai puține sau chiar deloc.

„Vom avea cele mai scumpe sărbători de Crăciun din utimii 20 de ani raportat la puterea de cumpărare a românilor, care a scăzut dramatic. Vânzările de produse alimentare din prisma preturilor s-au prăbușit în volume cu cel mai ridicat ritm din ultimii 10 ani”, a declarat pentru Termene.ro Adrian Negrescu.

Brand italian prezent în România de 20 ani lansează sistemul de franciză CITEȘTE ȘI Brand italian prezent în România de 20 ani lansează sistemul de franciză

Micșorarea volumelor de vânzări este un fenomen prezent și în alte țări, unde a produs deja efecte: unele rețele de retail au anunțat concedieri, cum este cazul Carrefour în Franța și este foarte probabil să asistăm și la alte mișcări în piață cât de curând.

Producătorii, rezervați

În acest an, carnea de porc de Crăciun va avea un preț normal, a anunțat recent directorul executiv al Asociației Române a Cărnii (ARC), Dana Tănase.

FOTO Auchan vine, la Cluj, cu un nou concept de hipermarket CITEȘTE ȘI FOTO Auchan vine, la Cluj, cu un nou concept de hipermarket

Trebuie remarcat, însă, trendul descrescător în privința vânzărilor la produsele premium sau cele la vitrina asistată.

„Fără doar și poate vor fi la prețuri normale, nu se anticipează creșteri semnificative, așa cum apare în spațiul public. În continuare există probleme cu aprovizionarea cu carne de porc de pe piața națională, nu este un secret pentru nimeni, dar trebuie spus că pentru primul semestru al anului, comparativ cu anul 2023, s-a înregistrat o creștere a producției de carne de porc cu 15% și asta ne bucură.

E un semn bun, e un semn conform căruia fermele au început să repopuleze și sperăm că se vor diminua treptat, treptat, efectele pestei porcine africane”, spune Dana Tănase.

Aceasta atrage atenția asupra faptului că obiceiurile de consum ale românilor, ale tinerilor, în special, s-au schimbat, iar efectele în piață se văd din plin.

Prețurile mondiale la alimente au ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele 19 luni CITEȘTE ȘI Prețurile mondiale la alimente au ajuns la cel mai ridicat nivel din ultimele 19 luni

„Lumea se duce mai puțin să cumpere parizer, salam, să facă sandwichi-uri. Acum cei tineri au această mentalitate să iasă în oraș să ia masa de prânz, nu se mai fac pachețele. Copiii la școală de cele mai multe ori îi vedem pe la tot felul de automate de livrare și atunci s-a pierdut oarecum din tradiție, lucru pe care noi îl resimțim. S-a dezvoltat foarte mult zona de ready-meal, iar vânzările la vitrina asistată au scăzut”, afirmă Tănase.

Începând cu 2023, s-a observat o micșorare a cererii la produsele premium, care a continuat și în 2024. Pe de altă parte, sunt creșteri la produsele private label, multe provenite de la procesatorii români. „Au ajuns și ele la standard de calitate, sunt produse bune, însă din punct de vedere al prețului, acesta este mai mic decât marca proprie a companiei”, mărturisește Dana Tănase

EXCLUSIV FOTO Una dintre cele mai mari fabrici de bere artizanală din România se mută într-un complex de agrement pe malul lacului în Moara Vlăsiei CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Una dintre cele mai mari fabrici de bere artizanală din România se mută într-un complex de agrement pe malul lacului în Moara Vlăsiei

În prezent, prețul porcului în viu provenit din gospodăriile populației este de circa 15-17 lei/kg și dublu în magazine, în unele cazuri.

Produsele ieftine, în top

Odată cu reducerea puterii de cumpărare a populației, comercianții au devenit conștienți că trebuie să se orienteze către produse mult mai ieftine, dacă vor să aibă vânzări. Iar prețurile sunt greu de ținut sub control, dat fiind maniera  în care crește inflația.

În octombrie, de exemplu, alimentele s-au scumpit, în medie, cu 4,75% comparativ cu octombrie 2023. Dacă ne raportăm la luna septembrie 2024, cel mai mult s-au scumpit fructele proaspete (7,88%), alte legume și conserve de legume (4,02%) și fructe și conserve din fructe (2,94%), conform datelor INS.

Flanco extinde magazinele Smart Discounter CITEȘTE ȘI Flanco extinde magazinele Smart Discounter

„Mulți români se uită la produsele tradiționale de Sărbători ca la muzeu, nu și le mai pot permite. La alimente, în octombrie au fost cele mai mari scumpiri, iar cu cât ne apropiem mai mult de Sărbători prețurile vor crește. Este o presiune puternică generată în primul rând de efectele secetei, ale creșterilor de taxe și impozite aplicate cu cinism agricultorilor și fermierilor români, dar și de o scădere puternică a vânzărilor din cauza micșorării puterii de cumpărare”, a spus Negrescu.

În opinia lui, majorarea vânzărilor în volum ar putea să fie soluția salvatoare pentru această perioadă.

„Sunt tot mai mulți comercianți și producători care încearcă să se salveze cu  vânzările în volum. Mi se pare o misiune imposibilă și este foarte probabil să rămână cu marfa pe raft. Din această perspectivă este posibil ca în viitor să asistăm la niște mișcări semnificative pe piața de retail din România”, a mai arătat Negrescu.

viewscnt
Afla mai multe despre
produse alimentare
crăciun