Dezvoltarea fulminantă a mediului online a schimbat foarte mult comportamentul consumatorilor, comenzile prin platformele de delivery înregistrând o creștere exponențială, mai ales după perioada pandemică, spune, pentru Profit.ro, Daniel Tișea, co-fondator al lanțului de restaurante Noodle Pack, prezent pe piața locală de mai bine de un deceniu.
„De la 5% cât era înainte de pandemie a crescut la 35%, depinde și de produs cât de pretabil e pentru delivery. Al nostru este”, afirmă antreprenorul, adăugând că, deși impactul acestor platforme pare pozitiv la început, în realitate, taxele percepute de acestea „mănâncă” un procent semnificativ din încasările jucătorilor din HoReCa.
Potrivit informațiilor din piață, taxele livratorilor ar ajunge și până la 40%, procent despre care mulți proprietari de restaurante au afirmat că este exagerat de mare și că nici măcar nu-și pot acoperi cheltuielile în aceste condiții. În plus, la aceste comisioane percepute de livratori, se mai adaugă și alte taxe, pe care antreprenorii din HoReCa trebuie să le plătească.
„Odată ai partenerul, cum e la noi, suntem doi co-fondatori, apoi mai ai ca asociat, pe lângă cei doi parteneri, statul la care tu trebuie să-i plătești în funcție de reglementările din țara în care îți desfășori activitatea. Și în România taxele au crescut și cresc tot mai mult, adică presiunea e tot mai mare pe mediul privat.
Pe lângă asta, după pandemie a mai apărut un asociat în business - platformele de delivery – care îți ia și el un procent. Și atunci, tu muncești ca să dai procent la stat, să dai procent la delivery și la final te uiți pe marja ta de profit și îți dai seama că aproape nu există”, susține Daniel Tișea.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ionuț Nedea dezvăluie în premieră cum a ajuns să vândă pe zeci de milioane euro Litoralulromanesc.ro deși tocmai căuta să cumpere el alți jucători, inclusiv în străinătate. Cea mai mare tranzacție în turism din RomâniaCo-fondatorul Noodle Pack observă și o scădere a traficului în mall-uri cu până la 20%, în funcție de locație, pe fondul creșterii comerțului online.
„Cumpărăturile se fac mai mult în online. Vedem operatori mari și retailerii mari pe fashion care și ei au închis puncte de lucru pentru că lumea a cumpărat și cumpără mult din online, unde nu mai costuri de chirie sau alte costuri.
Pe lângă asta, mai este și puterea de cumpărare, care a scăzut. Omul intră în mall, dar cheltuie mai puțin decât înainte.În mod normal, sunt foarte puțini cei care se duc la mall doar ca să mănânce.
În general, o persoană ca să în mall, trebuie poate să-și mai achiziționeze câte ceva, să mai rezolve o problemă la bancă și după ce-și rezolvă toate aceste lucruri, care înseamnă să mai cheltuie niște bani, ajunge și în food court.
CITEȘTE ȘI FOTO Antreprenor român de 20 ani investește în făina de greieriMotivul ca să mergi în mall nu-i doar ca să mănânci. Mall-urile sunt gândite pentru un tenent mix cât mai atractiv pentru consumator”, explică acesta, adăugând că, în general, restaurantele din segmentul de QSR (quick-service restaurant) se bazează pe „marea masă”, categorie de persoane care este în general și cea mai afectată de majorările de preț.
„Nu putem să transferăm toate scumpirile în prețul final și atunci, e o luptă de supraviețuire pe care n-o înțelege nimeni din piață. Ar trebui gândit fluxul financiar total diferit în așa fel încât omul să poată să consume, să scoată bani din buzunar”, completează Daniel Tișea.
„Am văzut că online-ul are un impact foarte mare și a schimbat foarte mult modul de abordare al consumatorului. TikTok-ul influențează foarte mult consumatorul”, mai adaugă el.
CITEȘTE ȘI Firmele din România încep tot mai mult să lucreze cu deținuți. LISTA companiilor care au mers spre penitenciareRețeaua Noodle Pack, fondată în urmă cu 10 ani de către antreprenorii Daniel Tișea și Samuel Hanuseac, are în prezent 38 de restaurante, dintre care unul în Viena, și un singur drive-thru, pe care l-a inaugurat în 2022.