Primul restaurant Maison des Crêpes a fost deschis în 2016 în București, iar în prezent rețeaua mai numără 4 unități, dintre 3 care sunt proprii și una în sistem de franciză.
„Am rămas cu restaurantele noastre principale și cumva urmărim să le consolidăm. Lucrăm intens doar în ele ca să le putem stabiliza, consolida și să le adaptăm noilor condiții. Sunt foarte multe lucruri în ultima perioadă și credem noi că vor mai urma schimbări și, atunci, vrem să stăm concentrați pe ele, să nu facem greșeli sau, dacă apar lucruri, măcar să le învățăm noi.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Și cumva am oprit un pic sistemul și rețeaua de franciză, de dezvoltare, pentru că s-au întâmplat multe lucruri atunci când a venit războiul (din Ucraina n.r.), chiar ne-au afectat foarte tare și, de acolo, lucrurile n-au mai mers în direcția pe care noi ne-am propus-o și am decis să nu mai dezvoltăm un regim de franciză”, spune pentru Profit.ro Valentin Strugaru, fondator Maison des Crêpes.
În vara anului 2021, Profit.ro a anunțat că omul de afaceri Dragoș Petrescu, proprietarul grupului City Grill, a intrat în afacerea Maison de Crepes, investind 500.000 de euro pentru a deține o participație de 49% din brandul de clătite. Planurile acestuia vizau la vremea respectivă deschiderea a 30 de restaurante, toate în franciză, în următorii ani.
Ultima locație proprie a fost inaugurată în decembrie anul trecut sub un nou concept.
CITEȘTE ȘI Trump vinde ceasuri „Swiss-made” de 100.000 de dolari. Originile sunt însă puse sub semnul întrebării„Am rămas cu francizații care și-au dorit să rămână, și anume cu restaurantul din Ploiești. Au rămas cele două locații ale noastre în București, din Aviatorilor și Piața Romană, și am făcut un concept nou, care este Petit by Maison des Crêpes, dar nu este un restaurant care are doar clătite, ci este un fel de braserie artizanală. Am cam întâmpinat probleme cu francizații care nu reușeau să țină pasul cu operațiunile”, spune acesta.
Problemele au început să apară odată cu schimbarea Codului fiscal, atunci când restaurantele au fost nevoite să treacă fie la impozit pe profit, fie la impozit pe venit.
„După aceea, a fost inflație foarte mare și a trebuit să gândim foarte multe strategii și politici de preț, cum să creștem prețurile, cum să reușim să rămânem și competitivi pe piață, dar să putem să generăm și profit, și au fost foarte multe lucruri care au solicitat multă atenție și atunci am zis că mai bine mutăm focusul de la dezvoltare la consolidare.
CITEȘTE ȘI FOTO Carrefour reintegrează un nou fost magazin cora, una dintre cele mai vechi unități din RomâniaInclusiv cu returul și cu SGR, cu toată treaba asta cu reciclatul, este foarte anevoios procesul. Sunt foarte multe lucruri grele pe care trebuie să le stăpânim și înțelegem și ne așteptăm să mai apară tot felul de provocări”, explică Valentin Strugaru, adăugând că, astăzi, industria HoReCa este destul de încercată.
„E ca într-o vreme de război, când te retragi la tine în bază și stai acolo și ești atent și concentrat pe ce se întâmplă acolo, nu te mai gândești la alte lucruri, ca să te prindă pregătit cumva.
Mai este situația cu angajații, care este destul de delicată, pentru că e o infuzie foarte mare de forță de muncă din Asia, dar forța de muncă este, din păcate, slab calitativă sau calitatea uneori nu este cea scontată și cea așteptată.
CITEȘTE ȘI Kaufland începe o nouă mare investiție în RomâniaEi au o altă cultură, alte obiceiuri și într-adevăr îți oferă stabilitate, nu mai este acea dinamică și fluctuație la forța de muncă. Dar ai alte provocări și trebuie și acolo înțeles exact ce se întâmplă și cum se întâmplă, pentru că și ei trebuie să se adapteze unui nou stil de viață, unei noi culturi, unei noi lumi și este provocator și pe partea asta”, completează antreprenorul.
Valentin Strugaru estimează că va relua extinderea afacerii începând cu finalul anului 2025.
„Cred că undeva la finalul anului 2025, cumva, lucrurile vor fi destul de bine definite și clare și cred că atunci va fi mai predictibil. Acum, totul este foarte impredictibil. Și neavând predictibilitate, nu prea știi ce să muți sau muți pe riscul tău. Noi estimăm să reluăm dezvoltarea prin acest brand nou Petit by Maison des Crêpes.
CITEȘTE ȘI FOTO Burger King intră în premieră într-un nou oraș din RomâniaIar Maison des Crêpes va trebui să ne gândim dacă dezvoltăm company owned, să fie locațiile noastre sau să rămânem cu aceste două locații etalon, care sunt foarte OK, care funcționează foarte bine, și atâta tot”, spune acesta.
Viziunea, continuă el, rămâne aceeași, de a extinde Maison des Crêpes atât la nivel național, cât și în afara granițelor țării. Planurile sunt stopate, însă nu sunt anulate și vor fi reluate când va exista o stabilizare a pieței.
În vara anului 2021, omul de afaceri Dragoș Petrescu, proprietarul grupului City Grill, a intrat în afacerea Maison de Crepes, investind 500.000 de euro pentru a deține o participație de 49% din brandul de clătite. Planurile acestuia vizau la vremea respectivă deschiderea a 30 de restaurante, toate în franciză, în următorii ani.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Companie maghiară, controlată de austriecii de la Lasselsberger, ia în calcul mutarea producției din Ungaria spre România„Noi, când am creat tot conceptul, existau planuri de extindere și la nivel european, adică ținteam clar niște țări, erau niște pași progresiv să mergem către Vest, doar că momentan sunt stopate.
Nu e nimic anulat, este doar stopat, este pus pe pauză și suntem curioși să vedem când se stabilizează lucrurile, ca să putem să luăm atunci o decizie. Eu am spus la un moment dat, în 2018, că îmi doresc ca Maison des Crêpes să ajungă în SUA. Asta rămâne. Va trebui să vedem care este timing-ul.
Dezvoltarea trebuie să plece radiant. Ne dezvoltăm prima dată la nivel local, după aia țintim niște orașe mai mari din România, apoi ne gândim să vedem ce putem să facem. Ăsta era planul de dezvoltare, el nu s-a schimbat momentan, dar nici nu-i mai dăm atenție pentru că nu are sens să-ți pui atenția undeva unde nu ești sigur și nu e de actualitate.
CITEȘTE ȘI IKEA își urcă vânzările în România: A fost o decizie de afaceri înțeleaptăVizăm cumva orașele orașele importante din România, cum ar fi Cluj, Constanța, Iași, Brașov, dar încercăm să mergem cu acest concept nou”, afirmă Valentin Strugaru.
O posibilă extindere în retail nu este luată în calcul, deși au existat „discuții la nivel destul de înaintat”.
„Nu intenționăm să intrăm în retail. Am înțeles că brandul nostru este un brand care oferă o experiență completă oamenilor și oamenii își doresc și le place să vină în locațiile noastre. Avem un produs pe care cumva îl putem oferi clienților care este un chit de clătite, pe care îl vindem în locațiile noastre.
CITEȘTE ȘI FOTO Popeyes se extinde în România, în premieră, într-un nou oraș. Inaugurare cu saxofon din New OrleansPolitica de prețuri din retail și concurența de acolo e un fel de red ocean. Și, iarăși, este o distragere de atenție. Noi știm să facem foarte bine serviciu și produs. Pe retail trebuie să știi să faci foarte bine produs, să poți să iei și niște costuri foarte mici ca să poți să ai un preț competitiv și să ai și capacitatea să poți să rulezi, să produci foarte mult. Chiar dacă noi avem infrastructura grupului City Grill, tot ar fi greu pentru noi să avem mâine o comandă mare”, spune acesta.
Pentru anul acesta, Valentin Strugaru estimează o cifră de afaceri de circa 700.000 de euro, în creștere față de anul trecut, când businessul a înregistrat un rulaj de 600.000 de euro. În cadrul celor trei locații Maison des Crêpes lucrează 30 de angajați.
CITEȘTE ȘI Pep&Pepper își continuă expansiunea în România„Există o scădere a numărul de clienți. Tocmai de asta cifră cifra de afaceri cumva nu este foarte mare față de 2019, pentru că chiar dacă prețurile au crescut foarte mult, abia acum începem să atingem în anumite situații, în anumite perioade, numărul de clienți pe care-l aveam în 2019. Avem în medie cam 500 de clienți pe zi de weekend.
Am identificat schimbări în modul de comportament. Oamenii sunt mult mai atenți la ce mănâncă, la calitatea preparatelor, plătesc mai mult cu cardul și cred că sunt și mai deschiși spre a oferi feedback și simțim cumva că sunt mai aproape de brand, de noi, că s-au fidelizat într-un fel”, afirmă fondatorul lanțului Maison des Crêpes, bazat pe clătite dulci și sărate.
Dacă în 2019 cea mai scumpă clătită sărată era undeva la 28 lei, astăzi, aceeași clătită este 41 de lei.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Unul dintre cei mai mari producători de mobilă ai României va intra în insolvență„Noi am încercat să creștem prețurile un pic decalat. Am fost cam printre ultimii care au mărit prețurile și am încercat, acolo unde s-a putut, să micșorăm puțin porțiile și prețurile să rămână aceleași, pentru că foarte multe farfurii se întorceau cu mâncarea în ele și nu era din cauză că nu erau bune, ci din cauză că porțile erau prea mari. Și atunci am decis să lăsăm prețul același, dar să micșorăm puțin porția”, explică acesta.
Cele mai mari creșteri de prețuri au venit din partea furnizorilor de servicii, adică la energia electrică, deșeuri menajere și la produsele cu zahăr.
CITEȘTE ȘI Planurile Fabricii de Lapte Brașov, cel mai mare centru al Hellenic Dairies din afara Greciei„Ca idee, dacă noi încheiam 2019 cu o marjă de profit de 20-23%, anul trecut am închis cu 9,6%. Adică cumva am renunțat noi la profit. Estimez ca în prima parte a anului 2025 să se stabilizeze prețurile”, afirmă el.
Valentin Strugaru mai spune și că vor rezista în piață doar antreprenorii care oferă o experiență completă, un produs de calitate și un serviciu bun clienților săi.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Tranzacție: Wolt cumpără Tazz, platforma de livrare a grupului eMAG„Într-adevăr este o piață grea, este o industrie diferită, pentru că ai și produs, și serviciu. Apoi marjele de profit au scăzut, există și foarte multe capcane în care pot cădea cei care intră în acest domeniu. De regulă, este apetisantă HoReCa pentru oamenii care își imaginează că să ai un restaurant înseamnă să vii cu prieteni la tine în restaurant, să mănânci, să bei. Ceea ce este greșit.
Dar, dacă reușești să te detașezi un pic de partea asta emoțională, de vis pe care-l ai, și dacă vrei să faci un restaurant în care să lucrezi, să te implici și înțelegi că trebuie să fii acolo cea mai mare parte a timpului, eu încurajez să se investescă în industrie”, precizează acesta.
CITEȘTE ȘI VIDEO Protest pe șantierul IKEA din Iași„Oportunități sunt folosirea corectă a rețelelor de socializare și o marketare corectă, vizibilitate. Și asta este o oportunitate pentru business astăzi și să fii tot timpul la curent, să fii contemporan, să fii în pas cu trendurile. Este iarăși foarte important să înțelegi că lucrurile sunt în continuă mișcare și dinamica există și tu, trebuie să te miști odată cu ea. Dacă nu te miști, riști să închizi sau te expui foarte mult”, atrage el atenția.