Octavian Muntean, fondatorul lanțului de cafenele Manufaktura The Coffee Shop Restaurant, care propune o combinație între coffee shop, bistro și restaurant, atrage atenția asupra impactului lipsei de forță de muncă în industria HoReCa, dar și a costurilor cu personalul, care va afecta dezvoltarea afacerilor din domeniu.
„Cea mai mare problemă a noastră sunt costurile cu personalul care au crescut în ultimii 5 ani, iar în 2024 au înregistrat o creștere record, de peste 40-50% față de 2023, adică au depășit orice estimare pesimistă pe care am fi putut să o facem în 2023. Și costurile cresc în continuare. Este cel mai mare risc pentru noi și problemele de pe piața muncii ne vor impacta foarte mult dezvoltarea. Problema nu va fi finanțarea, conceptul sau inovațiile, va fi resursa umană. Practic nu o să avem cu cine să deschidem locații.
În HoReCa, acesta este riscul cel mai mare pentru antreprenori și aici cred că ar trebui să se gândească guvernanții noștri ce au de făcut, pentru că cea mai mare parte a situației create vine tot de la ei. Știm foarte bine cum au fost crescute salariile în ultimi 3-5 ani în sectorul bugetar, care a creat un efect de avalanșă și în privat. Este cea mai mare provocare pentru următoarea perioadă”, spune, pentru Profit.ro, Octavian Muntean, fondatorul Manufaktura.
Rețeaua de cafenele Manufaktura The Coffee Shop Restaurant are în total circa 100 de angajați, dintre care 20% sunt muncitori străini.
„Și în continuare suntem în proces de a mai angaja muncitori străini. Mai așteptăm încă o echipă de angajați din străinătate în primăvară. Noi am putea recruta cu ușurință angajați străini și de pe piața locală care au ajuns deja. Însă, legislația în vigoare ne pune obstacole.
Un angajat care are acte legale, a intrat legal în România, are permis de ședere, are contractul reziliat cu un alt angajator amiabil, cu acordul părților, nu poate fi angajat de către noi decât după obținerea avizului și permiselor de la organele abilitate ale statului, iar acestea se eliberează în 2-3 luni de zile. Irosim practic această oportunitate”, mai spune acesta, adăugând că deschiderea pieței muncii ar fi o gură de oxigen pentru industria HoReCa.
„Mă refer la fluidizarea proceselor, eliminarea birocrației sau grăbirea proceselor cu angajații din afară. Dacă angajații din România nu mai vor să muncească pe anumite job-uri și pentru anumite salarii, atunci trebuie să angajăm din afară, iar procesul în continuare poate să dureze și un an de zile sau chiar mai mult. Avem un an cred de când așteptăm 10 angajați, cărora le-am făcut interviuri și care nu știm când vor ajunge. S-ar putea în luna martie”, completează el.
CITEȘTE ȘI Plan în brokeraj - angajarea a 100.000 asistenți noi de distribuție asigurăriO altă problemă evidențiată de acesta pentru piața de cafenele o reprezintă evoluția prețului cafelei verzi pe bursele internaționale.
„Prețul cafelei verzi a explodat în 2024, a crescut cu peste 70% față de 2023, a ajuns la cote maxime din istorie, vârful fiind prin 1977. Prețul la cafea a crescut constant în toți acești ani. Noi, operatorii, nu am crescut prețurile la cafea cu aceeași viteză cu care au crescut prețurile în piață. Și mă refer nu doar la prețurile băuturilor bazate pe cafea, ci la toate produsele. Prețurile la materiile prime și alte servicii pe care le achiziționăm au crescut cu peste 30-40% în 2024. Valul de scumpiri va fi prin martie, atunci când vom epuiza stocul de cafea verde și va trebui să cumpărăm cafea din "cropul nou".
Furnizorii noștri ne cresc prețurile de pe o zi pe alta, fiind și ei afectați de aceleași probleme ca și noi. Însă, noi nu putem crește prețurile de pe o zi pe alta pentru clienți. Este incorect, dar și greu să faci acest lucru tehnic vorbind. Impactul în final este absorbit de noi. Facem tot felul de artificii interne, reduceri de costuri, optimizăm procese. Încercăm să securizăm marja cum putem, s-o ducem la un nivel acceptabil, ca să putem să suportăm toate costurile care sunt în creștere.
Asta e o altă provocare, cum ne putem susține sau păstra profitabilitatea astfel încât să putem să creștem profitabil și să putem implementa planul de expansiune, să angajăm, să creăm locuri de muncă, să facem față la plata taxelor în creștere. Este evident că, dacă nu ai un business profitabil, nu poți să poți să crești și să te dezvolți, nu poți inova, nu poți plăti mai multe taxe”, mai spune Octavian Muntean.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Georgeta Grecu, Director General Swissôtel Poiana Brașov, cel mai nou mare brand hotelier lansat în România: Aproape 100% dintre angajați sunt recrutați local. Vom plasa Brașovul pe harta turismului internațional de luxDespre piața de cafea în general, acesta afirmă că este „foarte fragmentată” și „foarte greu măsurabilă”.
„Market liderul cred că are 2-3% cotă de piață. Nu prea avem măsurători exacte ale pieței de cafea în HoReCa, dar spațiu de extindere există. Încă nu avem o polarizare, o dominație mai mare sau mai mică a piețe de cafea în HoReCa, sunt jucători de diferite dimensiuni, există concepte diferite, există diverse segmente de preț și calitate. Prin urmare, oportunități sunt”, precizează el.
CITEȘTE ȘI "Sfinxul Ceh", miliardarul care deține în România postul de radio Europa FM și o participație la Metro, la doar un pas să preia Royal Mail„Consumatorii noștri sunt foarte grăbiți și crește foarte mult acest segment de cafea „to go”, ne place sau nu ne place. Dar, în același timp, se acordă foarte mult accent calității, adică consumatorii sunt mult mai educați în „ale cafelei”, au înțeles mult mai multe despre cafea și așteptările lor sunt mult mai mari și te taxează imediat dacă calitatea nu este la nivel”, adaugă antreprenorul.
În prezent, Manufaktura are 8 locații în București, sub două formate - Manufaktura The Coffee Shop și Manufaktura The Coffe Shop Restaurant – dar și un pop-up store, integrat în Casual Bistro-ul din concept store Mega Image Băneasa.
Pentru 2024, Octavian Muntean estimează o cifră de afaceri de circa 4,6 milioane de euro, în creștere față de 2023, când compania a înregistrat un rulaj de aproape 3,8 milioane de euro, iar pentru 2025 preconizează o creștere a vânzărilor chiar și cu 20-25% fără deschiderile noi, iar cu noile deschideri creșterea ar putea depăși 50%, în funcție de când se vor deschide noile cafenele. Profitabilitatea în 2024 se va situa la circa 3%.
Businessul Manufaktura The Coffee Shop Restaurant este deținut de către Octavian Muntean, cu 82% din acțiuni și Robert Redeleanu, fostul CEO al UPC România, cu 18%.