Antreprenorul Ionuț Nedea și-a făcut exit-ul din compania Litoralulromanesc.ro, pe care a fondat-o în urmă cu mai bine de două decenii, în vara acestui an, valoarea tranzacției depășind 21 de milioane de euro, fiind și cea mai mare tranzacție de pe piața de turism locală de până acum. Planul inițial era însă diferit, acela de a-și crește și consolida compania prin achiziții, de a o transforma într-un jucător regional.
„Povestea arată un pic altfel, în sensul în care totul a plecat de la ideea ca, după 20 de ani de dezvoltare a business-ului, să trec la o etapă nouă, și anume cea în care să consolidez poziția în piață prin achiziții. Așadar, nu a plecat de la ideea de a face un exit, ba din contră, de la ideea de a cumpăra cel puțin o companie de pe piața românească și una pe o piață externă.
În ideea de a consolida acest business în eventualitatea în care vrem să îl extindem la nivel internațional, ceea ce este absolut necesar pentru business-urile de turism din România. Ca să poată să fie competitive, este necesar să se coaguleze, să se asocieze în așa fel încât să formeze entități mai mari care să poată să facă față concurenței cu piețele externe”, povestește Ionuț Nedea, într-un interviu acordat Profit.ro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Manufaktura The Coffee Shop reia extinderea în afara Capitalei și pregătește lansarea francizei: Putem trece de 100 spații ușor. Discuții cu potențiali investitori. Foarte multă lume crede că antreprenorii HoReCa stau pe saci cu bani!De la a face el achiziții, a ajuns însă să-și vândă propria companie către Szallas Group, parte a grupului polonez Wirtualna Polska Holding.
„Am început analiza în piață, am început discuțiile, care ne-au adus aproape de Wirtualna Polska Holding, care se afla la rândul ei într-un proces de achiziție și de consolidare, vrând să se poziționeze ca principalul competitor a lui Booking.com în regiunea CEE. Eram deja în atenția lor.
Ei practic au selectat 5 companii din peste 250 de companii de pe piața românească, una dintre ele fiind noi și suntem singurii cu care au și închis aceste discuții și așa am ajuns de fapt să fac un exit, pentru că propunerea polonezilor a fost una corectă, argumentată, care, evident, avea sens și pentru mine ca antreprenor”, mai spune acesta.
Planul pentru companie, adaugă el, a rămas același și a fost pus în practică.
„Acum face parte dintr-o organizație mare, capabilă să lupte cu jucători importanți de pe piața regională și sper că în viitor și globală. Așadar, compania e pe mâini bune. Planul pentru mine s-a schimbat, în sensul în care nu mai fac parte din acea organizație”, afirmă el.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Georgeta Grecu, Director General Swissôtel Poiana Brașov, cel mai nou mare brand hotelier lansat în România: Aproape 100% dintre angajați sunt recrutați local. Vom plasa Brașovul pe harta turismului internațional de luxRecent, Profit.ro a anunțat și planurile lui Ionuț Nedea după exi-tul din Litoralulromanesc.ro, inclusiv de achiziție a unei clădiri istorice din București.
„Nu o să rămân în management, în ciuda faptului că au existat propuneri în sensul acesta. Nu este rolul pe care vreau să mi-l asum. Prima parte, de 80% de transfer s-a finalizat. Urmează în cel mai probabil între martie și finalul lunii aprilie, să se finalizeze și pentru restul de 20%, așadar să fac exit-ul complet”, subliniază el.
Ionuț Nedea mai spune și că decizia de a face exit s-a bazat pe o propunere corectă, pe o evaluarea corectă din partea celor de la Wirtualna Polska Holding, argumentată, dar și interesantă pentru el.
„Un antreprenor în general are în vedere exitul, pentru că există un moment în care te poți gândi să capitalizezi ceea ce ai făcut în ultimii 15-20 de ani. Orice trebuie să fie pe masă pentru un antreprenor. Este o perioadă de maturizare a companiei, a ajuns la un nivel la care practic jucăm în liga mare și trebuia să începem să ne uităm la piețele din jurul nostru, la cum putem să consolidăm. Pentru companie lucrul ăsta s-a întâmplat, deci a fost integrată într-o structură mai puternică, mai mare, capabilă să ducă la următorul nivel. Vorbim de o companie de peste 1 miliard de euro cifră de afaceri”, spune acesta.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Fratelli a semnat contractul pentru a veni în locul celebrului La Mama Ateneu, închis după 22 ani: Îl vom numi Casa FratelliUn astfel de exit, adaugă el, arată că piața de turism locală prezintă tot mai mult interes pentru jucătorii internaționali, care privesc România ca fiind o țară cu foarte mare potențial de creștere și dezvoltare, în special pe segmentul de incoming.
„Există o valoare în piață pe care noi o vedem mai puțin decât o văd jucătorii strategici, care înțeleg mișcările la nivel regional și global și asta este poate greșeala pe care o fac antreprenorii români din zona de turism, pentru că avem câteva agenții care sunt puternice și care aveau potențial.
Eu am fost tot timpul un adept al idei de asociere și le-am spus și colegilor mei că singura șansă a noastră de a supraviețui și de a putea concura cu jucători cu adevărat mari la nivel regional și global este să ne asociem. Suntem mici pentru un jucător care vine precum cel din Polonia, care are 1 miliard cifră de afaceri doar pe una dintre agențiile lor”, afirmă Ionuț Nedea.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Spartan pregătește o extindere agresivă, inclusiv în străinătate, după ce a fost vândut: Unul din planuri - 20 de restaurante în Spania și 10 în UK cu cel care dezvoltă Decathlon și Auchan. "De acum va veni Spartan mai aproape de tine."Și atunci, continuă el, șansa agențiile de turism locale, era să formeze entități care împreună să poată să acopere pe de-o parte toată gama de servicii turistice și pe de altă parte să fie foarte consolidați financiar.
„Adică să vorbim de entități de 500-600 de milioane de euro, care într-adevăr se pot așeza la masa negocierilor cu jucători externi din altă poziție. Lucrul ăsta nu s-a întâmplat. Coagularea nu s-a făcut intern. Era necesar ca înainte să înceapă să intre jucătorii de pe piața externă să existe această coagulare în intern.
Nu s-a întâmplat lucrul acesta, cel mai probabil vor continua achizițiile de către astfel de companii din exterior, pentru că piața românească în momentul de față în regiunea CEE este văzută ca cea mai apetisantă piață din punct de vedere al creșterii în următorii ani.
Mă refer strict la piața de turism și în special pe zona de incoming, unde noi stăm foarte, foarte prost, dar și pe zona de turism intern. Piața românească din toată regiunea, este cea mai interesantă, cu potențialul cel mai mare de creștere”, mai spune fondatorul Litoralulromanesc.ro, adăugând că toate companiile de turism sunt disponibile pentru exit în momentul de față.
CITEȘTE ȘI FOTO Lucian Florea, fondatorul Fryday: Am refuzat fondurile de investiții„Asta este poziția în care am ajuns practic. După anii de dezvoltare a unei industrii am ajuns în momentul de față să începem să fim interesanți pentru companiile mari de afară, iar poziția noastră nu este aia în care să putem să negociem de la egal la egal și atunci să facem asocieri de tipul 50-50 sau să facem noi preluări de pe piețele din jur.
Suntem în poziția în care companiile mari vin ele și cumpără și atunci, pentru economie nu este un lucru rău. Efectul în economie și în industria turismului va fi unul bun, pentru că în mod evident o oamenii ăia vin să facă bani aici în România. Ca să poată să facă bani trebuie să dezvolte aceste business-uri.
OK, că în spate profiturile vor ajunge la companiile de afară, asta este efectul negativ, dar în realitate vor intra foarte mulți bani prin activitățile pe care le vor desfășura ele. Vor intra banii în România pentru că ei se uită la proiecte de incoming, se uită la dezvoltări, se uită să-și recupereze banii pe care i-au investit și să facă profituri mai mari decât dacă și-ar fi ținut banii blocați”, completează acesta.
CITEȘTE ȘI Sabrina Marinescu, co-fondatoarea Avocadoo: Sunt foarte multe inițiative de a promova produse care nu sunt sănătoase cu ideea de a fi. Consumatorul este mai implicat, educat și mai greu de păcălit. Se revine la proteina animalăȘansa antreprenorilor români, continuă el, pentru a face față acestor jucători internaționali este fie să se asocieze, fie să continue să se dezvolte până în punctul în care devin ei interesanți pentru aceste companii globale, în vederea realizării unui exit.
„În primul rând, trebuie să fii dezirabil pentru o companie externă, iar pentru asta trebuie să fii profitabil. Noi în momentul de față, la momentul achiziție, eram o companie care de câțiva ani aveam profituri de 2,53 milioane de euro. Stăteam pe un EBITDA de 3,5 milioane de euro.
Antreprenorii trebuie să-și dezvolte business-urile până la punctul de a fi interesanți pentru acei jucători. Aia e poziția cea mai bună în care se pot afla, pentru că aia e poziția în care pot dezvolta într-o direcție sau alta, nu neapărat să facă exit, dar trebuie să ajungă acolo.
În măsura în care se va întâmpla lucrul ăsta, putem avea și jucători români consolidați care să poată face față concurenței externe. Uitați-vă că în momentul de față nu există nicio companie, nicio agenție turism care să fie listată la bursă. Ăsta este un semnal extrem de important”, afirmă Ionuț Nedea, care recomandă agențiilor de turism să mizeze și pe tehnologie în dezvoltarea lor.
CITEȘTE ȘI FOTO Gabriel Melniciuc, CEO Spartan: Puterea de cumpărare va atinge maximul de scădere în 2025. Îi pierdem pe clienți, dispar cu totul din QSR. Vorbim și de concurența neloială prin nefiscalizare, îți ia oamenii, mai ales pe cei buniTrendul este ca agențiile de turism să se mute în online, pe când, în România, încă există foarte multe agenții „la stradă”.
„În foarte puține țări europene mai sunt astfel de exemple de agenții care sunt fizic deschise. Agențiile se tot mută în online. Sau cel puțin trebuie să ai și o prezență solidă în online, cum sunt câțiva jucători de la noi. O prezență foarte bună și în zona de online, dar au și offline, însă nu poți să mizezi doar pe offline. În ziua de azi nu se mai poate”, precizează el.