Producătorul de camioane Scania a intervenit pentru a sprijini Northvolt în administrarea zilnică a uzinei sale din nordul Suediei, într-o ultimă încercare de a îmbunătăți calitatea și producția, în timp ce producătorul de baterii pentru vehicule electrice se confruntă cu dificultăți financiare majore, transmite Reuters.
Începând din noiembrie, Scania a trimis angajați la fabrica Northvolt Ett din Skellefteå, situată la 200 km sud de Cercul Polar, conform unor documente interne ale Northvolt consultate de Reuters. Fabrica are aproximativ 2.500 de angajați, informează News.ro.
Patru angajați ai Northvolt au declarat pentru Reuters că au văzut angajați Scania în interiorul fabricii în ultimele luni, purtând benzi portocalii de vizitator, iar unul dintre ei a confirmat că acest lucru s-a întâmplat chiar săptămâna aceasta.
CITEȘTE ȘI Ministrul finanțelor susține că datoriile către furnizori de energie sunt bugetate: Să vedem în aprilie care va fi noua schemă de plafonareScania a recunoscut că sprijină creșterea producției la Northvolt Ett și că a trimis personal la uzină pentru o perioadă, dar a refuzat să ofere detalii suplimentare.
Sprijin direct pentru producție și restructurare
Planul de sprijin, care nu a fost raportat anterior, prevede ca fiecare angajat Scania să fie asociat cu un manager de schimb sau un lider de echipă Northvolt, având rolul de a ghida echipele, îmbunătăți standardele și eficientiza producția, conform unei prezentări interne datate începutul lunii noiembrie.
Northvolt, considerat cel mai promițător producător european de baterii pentru vehicule electrice, a trecut printr-o restructurare drastică anul trecut și a cerut protecție sub Capitolul 11 din legea falimentului din SUA, pe 21 noiembrie. Finanțările de la investitori și creditori, inclusiv Scania, Goldman Sachs și Volkswagen, au eșuat din cauza preocupărilor legate de calitate.
Scania, unul dintre cei mai importanți clienți ai Northvolt, și-a întărit relația cu producătorul de baterii, implicându-se direct în procesul de producție, o situație rar întâlnită între un producător auto și un furnizor.
CITEȘTE ȘI Transelectrica a înființat o companie cu Azerbaidjan, Georgia și Ungaria pentru cablul de curent continuu din Marea Neagră, de 3,5 miliarde de euroMikael Stenmark, reprezentantul sindical principal al Northvolt, a confirmat pentru Reuters că Scania a sprijinit direct Northvolt pentru a îmbunătăți calitatea și structura organizațională.
”Alți clienți nu au fost interesați în aceeași măsură”, a spus Stenmark.
Probleme financiare și risc de faliment
Northvolt se află într-o situație critică, având fonduri disponibile pentru doar câteva săptămâni și necesitând 1,29 miliarde de dolari pentru a-și restructura activitatea, potrivit unui articol publicat de Reuters marți.
Scania, care face parte din grupul Traton (divizia de vehicule comerciale a Volkswagen), depinde de Northvolt pentru celulele de baterii destinate camioanelor sale electrice și deține o participație în compania suedeză. Scania s-a angajat să ofere 100 de milioane de dolari ca parte a acordului de faliment din SUA.
CITEȘTE ȘI MESAJUL Hidroelectrica după amenda primită pentru divulgarea unor date ale clienților. Câte persoane au fost afectateVolkswagen este cel mai mare investitor al Northvolt, deținând 21% din acțiuni.
Contactată de Reuters, Northvolt a declarat că implicarea unui producător auto în procesul de producție al unui furnizor este o practică obișnuită și a subliniat parteneriatul solid cu Scania.
Audi și Porsche, care sunt și ele clienți Northvolt, au vizitat ocazional fabrica, dar prezența constantă a angajaților Scania a fost considerată neobișnuită de doi angajați cu experiență îndelungată în companie.
Obiectiv: îmbunătățirea calității pentru a obține finanțare
Problemele Northvolt au afectat planurile de electrificare ale Scania, din cauza întârzierilor în producția de baterii. Anul trecut, Reuters a dezvăluit că Northvolt a ratat țintele interne de producție și a avut dificultăți în a-și crește volumul de producție înainte de a intra sub protecția falimentului.
Personalul Scania, inclusiv specialiști în calitate și producție, a fost implicat într-un proiect numit "P.2 100k", menit să atingă un obiectiv de 100.000 de celule de baterii de calitate pe săptămână, conform documentelor interne Northvolt.
Pentru a livra baterii către Scania, Northvolt trebuie să adopte un proces strict de aprobare a producției (Production Part Approval Process – PPAP), conform portalului de furnizori al producătorului de camioane.
CITEȘTE ȘI Buget 2025: Statul se bazează tot pe supraimpozitarea neconstituțională din energie la plata compensațiilor pentru plafonarea prețurilor, dar a alocat și 3 miliarde lei în plusÎmbunătățirea calității este esențială pentru a atrage fonduri suplimentare.
Northvolt a accesat deja 51 de milioane de dolari din împrumutul Scania, în noiembrie. Conform documentelor instanței de faliment, alte 25 de milioane de dolari erau programate pentru plată pe 12 ianuarie, iar încă 24 de milioane pe 2 februarie, dar doar dacă Northvolt îndeplinea anumite obiective de calitate și producție.
Atât Northvolt, cât și Scania au refuzat să comenteze detaliile legate de aceste fonduri.
Sprijinul direct al Scania la fabrica Northvolt Ett trebuia să se încheie pe 20 ianuarie, conform documentelor interne Northvolt.
Într-o declarație scrisă pentru Reuters, Northvolt a lăudat Scania drept ”un model global de eficiență în producție”, subliniind că parteneriatul început în 2017 a fost extrem de benefic.
CITEȘTE ȘI TABEL Antreprenor român a calculat - Când construim panouri fotovoltaice, se spune că îmbogățim China. Mit sau realitate?Deși Scania nu are o vastă experiență în producția de baterii, expertiza sa în scalarea fabricilor din Europa oferă speranță angajaților Northvolt.
”Scania încă ne ajută, nu ne-au abandonat și încearcă să ne sprijine să conducem afacerea într-un mod corect”, a declarat Mikael Stenmark, reprezentantul sindical al Northvolt.