Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada și Mexic avantajează rafinăriile europene și asiatice

Noile tarife impuse de Trump la importurile de petrol din Canada și Mexic avantajează rafinăriile europene și asiatice
scris astăzi, 16:37

Noile tarife impuse de președintele american Donald Trump asupra importurilor de petrol din Canada și Mexic vor oferi rafinăriilor europene și asiatice un avantaj competitiv față de rivalele lor din SUA, potrivit analiștilor și participanților din industrie consultați de Reuters.

Trump a ordonat impunerea unor tarife de 25% asupra importurilor din Canada și Mexic și de 10% asupra bunurilor din China, măsuri care, conform oficialilor Casei Albe, sunt menite să abordeze o urgență națională legată de traficul de fentanil și imigrația ilegală. Deși produsele energetice canadiene vor avea doar o taxă de 10%, importurile de energie din Mexic vor fi afectate de tariful complet de 25%, scrie News.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Scania ajută Northvolt să salveze producția de baterii CITEȘTE ȘI Scania ajută Northvolt să salveze producția de baterii

Aceste tarife aplicate celor mai mari două surse de import de țiței pentru SUA vor crește costurile pentru tipurile mai grele de petrol necesare rafinăriilor americane pentru o producție optimă, ceea ce le-ar putea reduce profitabilitatea și chiar forța unele unități să își diminueze producția.

Această situație oferă însă o oportunitate pentru rafinăriile din alte regiuni să își crească producția și să compenseze diferențele din piață. În prezent, SUA sunt un exportator de motorină și un importator de benzină, ceea ce face ca dezechilibrele comerciale să afecteze direct consumatorii și prețurile la pompă.

"Reducerea exporturilor americane de motorină ar susține marjele de rafinare din Europa, în timp ce ar putea apărea mai multe oportunități de export în piața benzinei, deja puternic afectată," a declarat David Wech, economist-șef al companiei de consultanță Vortexa. Acesta a adăugat că, "per total, măsura este benefică pentru rafinăriile europene, dar probabil nu și pentru consumatorii europeni."

Un director dintr-o casă de brokeraj a confirmat că marjele europene ar putea crește, întrucât Coasta de Est a SUA va fi nevoită să importe mai multă benzină. Acesta a concluzionat că "rafinăriile europene și asiatice sunt marii câștigători ai acestor tarife."

Impactul tarifelor va forța, cel mai probabil, producătorii de petrol afectați să reduca prețurile pentru a găsi cumpărători. Matias Togni, fondatorul firmei de analiză Next Barrel, a declarat că rafinăriile asiatice sunt bine poziționate pentru a absorbi petrolul mexican și canadian la preț redus, ceea ce le-ar putea crește marjele de profit.

De asemenea, rafinăriile asiatice ar putea beneficia datorită capacității lor de a prelucra țiței greu și a ritmului ridicat de operare pe care îl mențin.

Randy Hurburun, șeful diviziei de rafinare de la Energy Aspects, a explicat că "rafinăriile asiatice sunt într-o poziție avantajoasă datorită echipamentelor necesare pentru procesarea țițeiului greu și a faptului că își cresc în prezent ratele de producție."

Extinderea conductei Trans Mountain (TMX) din Canada, finalizată în mai 2023, permite acum transportul a 590.000 de barili pe zi către Coasta Pacificului a Canadei, ceea ce înseamnă că petrolul canadian ar putea ajunge mai ușor pe piața asiatică, compensând eventualele reduceri ale importurilor din Venezuela și Arabia Saudită.

FMI vine la București pentru o analiză a ultimelor evoluții economice și o actualizare a prognozelor CITEȘTE ȘI FMI vine la București pentru o analiză a ultimelor evoluții economice și o actualizare a prognozelor

În plus, rafinăriile din regiunea Asia-Pacific ar putea profita de oportunitățile de arbitraj pentru combustibil către Coasta de Vest a SUA, unde costurile mai mari ale materiilor prime ar putea reduce oferta locală.

Impact asupra industriei americane și consumatorilor

Deși rafinăriile din Midwest-ul american vor continua probabil să cumpere țiței canadian chiar și cu tarifele impuse, costurile vor fi transmise către consumatori. Stewart Glickman, analist de piață la CFRA Research, a avertizat că "americanii din Midwest ar putea plăti cu 20-25 de cenți mai mult pe galon de benzină."

Importurile de țiței din Canada și Mexic au reprezentat aproximativ 28% din totalul rafinat în SUA în 2023, conform datelor Energy Information Administration (EIA).

Rafinăriile din interiorul SUA, în special cele din Midwest, sunt extrem de dependente de petrolul canadian, iar capacitatea lor de a înlocui acest tip de țiței cu cel american WTI light este limitată din cauza diferențelor de compoziție.

Neil Crosby, analist la Sparta Commodities, a explicat că "rafinăriile americane nu pot înlocui ușor petrolul canadian și mexican cu țiței WTI, deoarece acestea au nevoie de combustibili reziduali specifici."

Deși unele rafinării americane au făcut îmbunătățiri pentru a prelucra mai mult petrol ușor, acest lucru ar duce la subutilizarea unităților secundare, afectând atât eficiența, cât și rentabilitatea rafinăriilor.

"Orice perturbare a sistemului de aprovizionare cu țiței duce inevitabil la creșterea costurilor," a explicat John England, lider global în sectorul petrolului și gazelor la Deloitte.

Provocarea Paracetamol de pe Tik Tok îngrijorează specialiștii CITEȘTE ȘI Provocarea Paracetamol de pe Tik Tok îngrijorează specialiștii

Importurile de petrol canadian în SUA au atins un nivel record în prima săptămână a lunii ianuarie, conform EIA, ceea ce indică faptul că rafinăriile americane au încercat să accelereze achizițiile înainte de intrarea în vigoare a tarifelor. De atunci, importurile au scăzut ușor, situându-se la 3,72 milioane de barili pe zi în săptămâna 24 ianuarie, dar rămân la un nivel ridicat comparativ cu anul trecut.

Între timp, rafinăriile americane au început deja să resimtă scăderea profiturilor față de nivelurile record din 2022. Gigantul Chevron, de exemplu, a raportat rezultate financiare sub așteptările Wall Street în trimestrul al patrulea, după ce marjele slabe i-au dus divizia de rafinare pe pierdere pentru prima dată din 2020.

Tarifele impuse de administrația Trump și creșterea costurilor materiilor prime ar putea reduce și mai mult profitabilitatea rafinăriilor americane, făcându-le mai puțin competitive pe piața globală. Neil Crosby, analist la Sparta Commodities, a concluzionat că "introducerea tarifelor pe petrolul din Mexic și Canada este extrem de complicată pentru competitivitatea industriei rafinărilor din SUA."

viewscnt
Afla mai multe despre
petrol
tarife
trump