Unii operatori zonali de distribuție de energie electrică majorează și cu 100% pe an tarifele practicate pentru activități conexe distribuției prestate la cererea clienților, cum ar fi conectări și deconectări de la rețeaua de distribuție, emitere de avize, montări și demontări de contoare, citiri de contoare la cererea clienților sau servicii de asistență tehnică, se arată într-un raport al Consiliului Concurenței.
"Ca urmare a evaluării activităților realizate de operatorii de distribuție s-a remarcat faptul că aceștia desfășoară, pe lângă activitatea licențiată propriu-zisă, și o serie de alte activități conexe celei de distribuție și care pot fi asimilate monopolui zonal deținut de acești operatori. De asemenea, s-a constatat că unii dintre operatorii de distribuție au majorat tarifele practicate pentru aceste activități de mai multe ori în perioada analizată (2008 – 2013 – n.r.), în unele cazuri creșterea tarifului mergând până la 100% anual", afirmă Consiliul Concurenței în raportul său anual "Mediul concurențial românesc – evoluții în sectoare esențiale.
Concluzia a fost trasă în urma derulării unei investigații sectoriale în industria energetică, perioada analizată fiind 2008 – 2013, investigație în cadrul căreia au fost solicitate informații de la 70 de producători de energie, 180 de furnizori și distribuitori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Prin urmare, întrucât în ceea ce privește tarifele practicate pentru realizarea acestor activități de către distribuitor nu poate fi exercitată o presiune concurențială care să limiteze eventualele creșteri nejustificate de preț, fiind foarte dificil de evaluat din perspectiva practicării unor prețuri excesive ca formă de abuz, Consiliul Concurenței a apreciat că cea mai potrivită soluție în acest caz este reglementarea de către autoritatea de reglementare a tuturor activităților prestate de operatorul de distribuție în legătură cu activitatea de distribuție", se spune în raport.
De altfel, acest lucru a fost făcut deja de către ANRE în ceea ce privește activitățile conexe celei de distribuție a gazelor naturale.
Potrivit unui ordin recent al Autorității, operatorii de distribuție de gaze naturale vor avea o rată de profit de maxim 5% din tarifele pentru activități conexe distribuției prestate în beneficiul clienților, cum ar fi emiteri de avize și alte acte, puneri în funcțiune de instalații, debranșări sau modificări ale sistemelor de distribuție, iar tarifele vor putea fi modificate doar o dată pe an și doar dacă cheltuielile distribuitorilor cu aceste servicii cresc cu cel puțin 5%.
Clientul să aibă dreptul să-și aleagă executantul
În raportul Consiliul Concurenței se mai arată că, în ceea ce privește lucrările de racordare la rețelele electrice ale distribuitorilor, s-a constat că operatorii de distribuție adoptă în general soluția contractării executantului și proiectantului pe bază de contracte de achiziție publică și doar în unele cazuri utilizează contractarea directă a executanților și proiectanților indicați de utilizatori.
"Totodată, în cazul în care clientul final alege o societate care execută lucrările de racordare, fluxurile financiare aferente fiecărui contract, respectiv fiecărei lucrări, sunt controlate de operatorul de distribuție, având astfel posibilitatea de a influența concurența pe această piața conexă", notează autoritatea de Concurență.
Consiliul Concurenței a apreciat drept o măsură adecvată renunțarea la prevederea care permite operatorului de distribuție controlul asupra fluxurilor financiare și a propus ca în contractul de racordare să se prevadă drepturile și obligațiile pentru fiecare dintre cele 3 părți implicate (operator de distribuție, executant și client), iar clientul să fie încurajat să își aleagă executantul și proiectantul și să poată plăti direct acestora contravaloarea prestației, cu păstrarea dreptului distribuitorului de a nu accepta și recepționa o lucrare neconformă cu standardele în vigoare.
"Nu în ultimul rând, s-a remarcat faptul că unii operatori de distribuție exercită influență asupra alegerii tipurilor de echipamente (în unele cazuri chiar asupra mărcilor acestora) ce pot fi utilizate pentru realizarea lucrărilor de racordare, deși o gamă mult mai largă de astfel de echipamente ar putea să răspundă standardelor stabilite de reglementările în domeniu", se mai arată în raportul Consiliului Concurenței.
Luna trecută, Consiliul Concurenței a declanșat din oficiu o investigație pe piața contoarelor electrice și a echipamentelor conexe, suspectând o posibilă încălcare a regulilor naționale și comunitare de concurență de către firmele AEM SA, Electromagnetica, Elster Rometrics, Energobit și Landis+Gyr.
"Monopol natural"
Investigația are ca obiect o posibilă trucare a licitațiilor organizate, în perioada 2011-2015, de Electrica, E.ON, Enel și CEZ pentru atribuirea contractelor de furnizare a contoarelor electrice și echipamentelor conexe de măsurare a energiei electrice în cadrul licitațiilor.
"Suspectăm că aceste companii s-au înțeles și și-au împărțit contractele, stabilind dinainte câștigătorii licitațiilor organizate de operatorii de distribuție de energie electrică”,declara, la acea dată, Bogdan Chirițoiu", președintele Consiliului Concurenței.
La nivelul României există 8 zone de distribuție a energiei electrice (Transilvania Nord, Transilvania Sud, Moldova, Muntenia Nord, Muntenia Sud, Dobrogea, Oltenia și Banat), care reprezintă corespunzătoare 8 zone de așa-zis monopol natural, pentru care ministerul de resort a încredințat contracte de concesiune a serviciului de distribuție a energiei electrice, în fiecare dintre aceste zone desfășurându-și activitatea câte un operator principal de distribuție.
Distribuitorii de energie electrică concesionari sunt Electrica Transilvania Nord, Electrica Transilvania Sud, E.ON Moldova, Electrica Muntenia Nord, Enel Muntenia Sud, Enel Dobrogea, CEZ Oltenia și Enel Banat.