ANALIZĂ Cel mai nou terminal de gaze naturale lichefiate al Greciei, important și pentru România și Republica Moldova, și-a întrerupt funcționarea în mod ″misterios″

ANALIZĂ Cel mai nou terminal de gaze naturale lichefiate al Greciei, important și pentru România și Republica Moldova, și-a întrerupt funcționarea în mod ″misterios″

Sursă foto: https://www.gastrade.gr/en/

scris astăzi, 15:01

Cel mai nou terminal de gaze naturale lichefiate (LNG) al Greciei, din portul Alexandropoulis, operat de compania Gastrade și dat în folosință în toamna anului trecut, important și pentru diversificarea sursele de import ale României, Republicii Moldova și Ucrainei, și-a întrerupt funcționarea în ″misterios″ din ultima parte a lunii trecute, scrie publicația bulgară Analyses & Alternatives.

După suspendarea de aproape două săptămâni a producției la zăcământul Shah Deniz 2, care a afectat negativ nu numai livrările de gaze naturale ale Azerbaidjanului prin conducta transadriatică, ci și poziționarea sa pe piața regională a gazelor în vârful sezonului de iarnă, un nou incident ″ciudat″ a avut loc la terminalul LNG de lângă Alexandroupolis, un alt punct potențial de intrare a gazelor non-rusești în regiune.

Urmărește-ne și pe Google News
Românii de la QED Builders, achiziționați de o platformă de metaverse globală CITEȘTE ȘI Românii de la QED Builders, achiziționați de o platformă de metaverse globală

Astfel, potrivit sursei citate, terminalul a încetat în mod neașteptat să furnizeze gaze către rețeaua DESFA.

″La 23 ianuarie, pe site-ul Gastrade a apărut o declarație care anunța că terminalul își întrerupe activitatea din cauza unor probleme tehnice. Spre deosebire de cazul întreruperii livrării de gaze de la platforma principală de foraj Shah Deniz 2, în acest caz nu au fost date explicații. În ziua următoare, operatorul terminalului Alexandroupolis a adoptat un ton mai optimist, declarând că serviciile de regazificare au fost reluate cu o capacitate maximă preconizată de 31.300 MWh/zi. Acest lucru indica o funcționare parțială.

Cu toate acestea, datele furnizate de operatorii rețelelor de transport nu indicau niciun flux de gaze de la terminal. Acest lucru a ridicat întrebări serioase fără răspuns. La 28 ianuarie, Gastrade a anunțat din nou că serviciile de regazificare vor rămâne indisponibile până la noi notificări. Surse din industrie au sugerat că această „notificare ulterioară” ar putea veni până la sfârșitul săptămânii (8 februarie), însă nu a apărut nicio confirmare oficială pe site-ul web al companiei. Acest lucru sugerează că managementul este nesigur atât cu privire la natura problemei, cât și cu privire la calendarul de rezolvare a acesteia - o situație care nu inspiră încredere în rândul participanților la piață, al partenerilor-cheie și al clienților″, scrie Analyses & Alternatives.

Plățile către păgubiții City Insurance și Euroins, aproape de final. Sute de mii de creditori își vor primi banii de la FGA până la jumătatea anului viitor. Se așteaptă scăderea prețurilor RCA CITEȘTE ȘI Plățile către păgubiții City Insurance și Euroins, aproape de final. Sute de mii de creditori își vor primi banii de la FGA până la jumătatea anului viitor. Se așteaptă scăderea prețurilor RCA

Acest incident a avut loc în timpul vârfului de consum din timpul iernii, pe fondul previziunilor de temperaturi scăzute și al scăderii nivelului de stocare a gazelor în Europa Centrală și de Est. În același timp, volumul de gaze naturale rusești care intră prin gazoductul TurkStream, la punctul de intrare Strandzha-2 de la granița Turciei cu Bulgaria, a crescut semnificativ. În timp ce anul trecut nivelurile medii de intrare se situau la 41-42 de milioane de metri cubi pe zi, în prezent acestea depășesc în mod regulat 50-51 de milioane, apropiindu-se de limitele capacității tehnice a conductei.

″Nu este o coincidență faptul că unele cercuri de afaceri leagă închiderea terminalului Alexandroupolis de „necesitatea de a elibera spațiu pe piață” pentru creșterea livrărilor de gaze rusești. Golurile de aprovizionare lăsate de GNL nelivrat - inclusiv transporturile americane, qatareze și algeriene - sunt rapid umplute cu gaze naturale rusești", este relatat.

Rusia și Gazprom au un interes personal nu numai în închiderea terminalului, ci și în împiedicarea acestuia de a deveni o sursă alternativă stabilă pentru regiune.

CONFIRMARE FOTO Nokian Tyres pregătește lansarea mega-investiției în România, preferată în dauna Rusiei CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Nokian Tyres pregătește lansarea mega-investiției în România, preferată în dauna Rusiei

Unul dintre cele mai plauzibile motive comerciale pentru suspendarea terminalului este lipsa nivelurilor minime de utilizare și a volumelor de LNG necesare pentru o funcționare rentabilă.

″Acest lucru se datorează dumpingului de preț al gazului rusesc furnizat în regiune prin Turcia - prin TurkStream și Blue Stream. Cu reduceri de aproximativ 10% în comparație cu indicele TTF din Europa de Vest, gazul rusesc face ca LNG să devină necompetitiv din punct de vedere economic. Comercianții evită riscul unor noi livrări de LNG prin Alexandroupolis și chiar și livrările contractate sunt redirecționate către alte terminale, inclusiv cele din Turcia. Acest lucru înrăutățește și mai mult rezultatele financiare ale Gastrade, operatorul terminalului″, susțin cei de la Analyses & Alternatives.

viewscnt
Afla mai multe despre
gaze naturale lichefiate lng
lng grecia
terminal lng alexandropoulis
importuri gaze naturale
gaze rusești