Grupul auto Stellantis, creat prin fuziunea dintre PSA și Fiat Chrysler în 2021, a anunțat rezultatele de vânzări pentru trimestrul 4 din 2024 și pentru întreg anul, cu cifre care arată o scădere accentuată a vânzărilor.
Stellantis a vândut în trimestrul al patrulea din 2024 un volum total de 1,39 de milioane de vehicule, ceea ce reprezintă o scădere de 12,2% față de trimestrul similar din 2023. Rezultatul vine într-un context special, în care compania a început să frâneze livrările de mașini cu combustie pentru a pune accent pe vehiculele electrice, astfel încât să poată atinge țintele de emisii.
Cifrele din ultimul trimestru al anului sunt ceva mai bune decât cele din trimestrul anterior, când scăderea a fost de peste 22 de procente, dar nu sunt în măsură să genereze optimism în companie.
Vânzările totale din 2024 au însumat 5,47 milioane de vehicule, ceea ce reprezintă un declin de 14,4% față de anul anterior, dar lucrurile arată și mai rău defalcat pe regiuni.
În America de Nord, acolo unde există o reală problemă pentru Stellantis, scăderea este de 25%, iar în Asia&Pacific, care include și China, declinul este uriaș, cu 60% mai puține mașini vândute față de 2023. Europa are cea mai mică scădere pentru Stellantis, -8,5%, cu 2,5 milioane de vehicule vândute, aceasta fiind și principala piață a grupului. O singură piață a fost pe creștere în 2024, America de Sud, regiunea în care mărcile grupului au cea mai bună poziție în piață, dar volumul a rămas sub un milion de vehicule (912.000 unități, +3,8%).
CEO-ul Carlos Tavares a demisionat la finalul anului trecut, cu mai bine de un an înainte de expirarea contractului său. Anterior, președintele Stellantis confirmase faptul că există o echipă de lucru care caută un înlocuitor pentru Tavares, dar părea că tensiunile dintre directorul general și președintele John Elkan sunt ținute sub control.
Stellantis vine după un an 2023 foarte bun, cu rezultate financiare și vânzări în creștere. Constructorul care deține nu mai puțin de 14 mărci, la care se adaugă brandul chinez Leapmotor, pentru care deține drepturile internaționale, a reușit să-și majoreze veniturile în 2023 cu 6 procente față de 2022, ajungând la un nivel de 189,5 miliarde de euro, în condițiile în care vânzările companiei au avut o creștere de 7%.
Profitul net al Stellantis a atins valoarea de 18,6 miliarde de euro, în creștere cu 11% față de anul anterior. Vânzările din 2023 s-au ridicat la 6,17 milioane de unități, în creștere cu 7% față de anul 2022.
CITEȘTE ȘI Companii din China sunt interesate de preluarea uzinelor pe care Volkswagen vrea să le închidăUlterior, însă, pe parcursul lui 2024, lucrurile au început să se înrăutățească, cea mai mare problemă fiind America de Nord, unde a crescut mocnit conflictul cu dealerii și cu unele fabrici din regiune. Acesta este, de altfel, unul dintre motivele disputelor dintre Tavres și Elkan.
Rând pe rând, toate trimestrele din 2024 au venit cu scăderi ale vânzărilor, fiind aproape iminentă o reducere a veniturilor și profiturilor în anul ce s-a încheiat.
O problemă pentru Stellantis continuă să fie și brandul premium Maserati, care nu reușește să stopeze declinul, din cauza lipsei de modele noi. Volumul vândut în 2024 de marca premium italiană a fost de 11.300 unități, mai puțin de jumătate față de vânzările din 2023, când vindea 26.600 unități (-57,5%).