Brandul chinez BYD reușește să surprindă din nou, de data aceasta în Japonia, unde a depășit cea mai vândută marcă din lume, Toyota, pe segmentul electric.
Japonezii au cumpărat mai puține automobile electrice în 2024, după mai mulți ani de creșteri succesive, semn că reticența clienților față de acest tip de propulsie s-a manifestat și în această țară.
Anul 2024 a adus un volum de vehicule electrice de aproape 60.000 de unități, mult sub ceea ce vând alte piețe internaționale.
Volumul a fost mai mic cu 33% față de 2023, însă au fost afectate doar mărcile japoneze, care și-au văzut vânzările contractându-se.
Toyota, liderul pe acest segment, care însă nu are pentru moment decât un singur model disponibil, a vândut 2038 de vehicule complet electrice, cu 30% mai puține decât în anul anterior, menținându-se în tendința pieței.
În schimb, rivalii chinezi de la BYD, care au intrat pe piața din Japonia în 2023, cu doar două modele, au reușit să-și majoreze vânzările cu 54% și au înregistrat un volum de mașini livrate de 2.223 de unități, potrivit datelor oficiale. În acest fel au reușit să-și mai adauge un succes pe una dintre piețele externe.
CITEȘTE ȘI Denis le Vot, șeful Dacia: Vom lansa an de an mașini electrice, iar prima va fi în 2027. Vom introduce transmisia 4x4 electrificată cu motor hibridBYD vinde în Japonia Atto 3, un SUV compact, cu un design clasic și cu o baterie de 62 kWh, și hatchback-ul Dolphin, care dispune de baterii care urcă până la 60 kWh capacitate, modele cu care a intrat pe piață în urmă cu doi ani, la care s-a alăturat ulterior și Seal, sedanul cu baterie de până la 80 kWh și lungime de 4,80 metri.
Un al patrulea model, Sealion, urmează să fie lansat în acest an. Prețurile pe care le afișează BYD la dealerii din Japonia sunt absolut decente, fiind mai mici decât cele din Europa. De exemplu, micul Dolphin poate fi comandat cu prețul de 22.500 euro (3,6 milioane yeni), iar SUV-ul Atto 3 costă 28.100 euro (4,5 milioane yeni), cu mențiunea că din aceste prețuri se scad subvențiile de stat care pot urca până la un milion de yeni, adică aproximativ 6.000 de euro.
Japonia este o țară care nu a avut până de curând o poziție foarte fermă în privința propulsiei electrice, acesta fiind și motivul pentru care mărcile japoneze de automobile nu au fost stimulate să investească în astfel de mașini.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ministrul Transporturilor: Primul tunel forat pe o autostradă din România este aproape finalizat. Director CNAIR: Sunt șanse reale ca la finalul anului 2025 să putem circula în regim de autostradă, între Tigveni și BucureștiÎn ultimii ani, strategia guvernului a luat în calcul și tranziția la vehiculele cu baterii, ceea ce a adus cu sine subvenții acordate cumpărătorilor, precum și ajutoare financiare acordate companiilor auto pentru investiții în electrificare.
Viitoarele uzine de baterii solid state ale Toyota sau Nissan, de exemplu, vor fi construite cu bani de la guvernul japonez.