Primăria Capitalei se pregătește să lanseze planul prin care Bucureștiul va avea, până în anul 2035, două rețele mari de piste pentru bicilete.
Astfel, Master Planul Velo, planul pentru dezvoltarea infrastructurii de biclete în Capitală, prevede o rețea principală de 150 de kilometri de piste și una secundară de 415 kilometri.
În prezent, rețeaua de piste de bicicletă din București însumează aproximativ 56,3 km lungime, 24% dintre aceștia fiind localizați în Sectorul 1 al Capitalei.
"Trebuie menționat faptul că mai mult de jumătate din infrastructura velo existentă nu asigură condițiile minime necesare de funcționare, pentru această categorie fiind propuse soluții de remediere. Astfel, din cauza lipsei unei infrastructuri sigure, atractive, coezive, confortabile și directe, cota modală a acestui mod de deplasare este de doar 4%. La nivelul Capitalei, există doar 25,38 km de pistă de biciclete care asigură condiții de funcționare și 30,92 km care în urma evaluării nu prezintă condiții minime de funcționare, pentru acestea fiind propuse soluții de remediere. Totodată, există 23 de stații de închiriere biciclete", scrie în document.
Cei care se deplasează ecologic pe două roți în București reprezintă 4% din cota totală a deplasărilor, urmând ca începând cu anul 2035, la finalizarea rețelelor de piste pentru biciclete, procentul să crească la 15%.
CITEȘTE ȘI Orașul de 15 minute, între idee și realitate
Potrivit documentului, punerea în practică a Master Planul Velo, în afară de creșterea lungimii pistelor pentru biciclete, va conduce la realizarea a 600 de parcări de biciclete de reședință, cu peste 13.000 locuri de parcare pentru biciclete, acestea fiind amplasate pe spații deja betonate/asfaltate, care de regulă sunt locuri de parcare a autoturismelor.
De asemenea, 90% dintre locuitori vor avea acces la o pistă de biciclete din rețeaua principală Ia cel mult 500 metri de locuință/punctul de interes.
Sistemul bike-sharing va ajunge la 350 de stații de închiriere automatizată, cu o flotă de 7.000 biciclete electrice.
CITEȘTE ȘI Aproape 200 kilometri de piste pentru bicicliști vor fi amenajate pe malurile râurilor mari din Bihor
Autorii documentului anticipează creșterea cotei modale pentru deplasări velo de la 4% în prezent la 15% în 2035 și 30% până în 2050, precum și zero accidente cu bicicliști implicați datorită gradului de siguranță a infrastructurii create.
Vor fi montate 6.000 de rastele de biciclete, 200 de puncte de recenzare automată a fluxurilor veto și se așteaptă reducerea emisiilor GES generate de transportul auto cu 5% până în 2035.
Conform documentului, până în 2035, vor fi amenajete următoarele piste:
1. Floreasca - Pipera - Zoo Băneasa - 16,23 km
2. Dimitrie Cantemir - Obregia - 6,65 km (valoare estimativă lucrări - 4 milioane euro)
3. Bucureștii Noi - Parcul Regele Mihai (Herăstrău) - Piața Victoriei - 8,91 km (3,77 milioane euro)
4. Piața Victoriei - Giurgiului - 3,97 km (3,76 milioane euro)
5. Colentina - Carol I - 6,11 km (2,75 milioane euro)
6. 13 Septembrie - Ghencea - 7,46 km (3,36 milioane euro)
7. Bulevardul Carol I - Pantelimon - 7,19 km (3,25 milioane euro)
8. Drumul Taberei - Bulevardul Elisabeta - 7,76 km (3,52 milioane de euro)
9. Parcul Liniei - strada Progresul (Traseul Liniei) - 14,94 km (6,72 milioane de euro)
10. Traseul Semicircular (va face legătura între cartierul Cotroceni și Piața Muncii, conectând și Plața Victoriei - Șoseaua Ștefan cel Mare - Obor) - 8,88 km (6,01 milioane euro)
11. Splaiul Independenței (va face legătura între infrastructura existentă pe Splaiul Independenței și Lacul Morii) - 3,63 km (4,39 milioane de euro)
12. Splaiul Unirii (va face legătura între Piața Unirii și Pod Nicolae Grigorescu) - 6,29 km (2,83 milioane de euro)
13. Piața Unirii - Pallady - 8,97 km (4,03 milioane euro)
14. luliu Maniu (va face legătura între zona Grozăvești și Drumul Osiei) - 6,74 km (3,04 milioane euro)
15. Matei Basarab - Basarabia - 6,18 km (2,78 milioane euro)
16. Rahova - Alexandriei - 7,66 km (3,45 milioane euro)
17. Inelul Median Nord (2,26 milioane euro)
18. Inelul Median Sud - 7,5 km (3,38 milioane euro).
Valoarea totală estimată a lucrărilor se ridică la aproape 60 milioane de euro.
Master Planul Velo a fost realizat de F.I.P. Consulting SRL, valoarea contractului fiind de 530.000 lei fără TVA. Mai multe detalii AICI.