Rețeaua de dealeri VW din Florida, SUA a demarat procesul împotrvia gigantului auto german pe care îl amenința încă din luna decembrie, cerând instanțelor să blocheze vânzarea mașinilor Scout prin sistemul direct, folosit de unele companii, precum Tesla și Rivian.
Dealerii Volkswagen Group din SUA sunt nemulțumiți de faptul că producătorul auto german încearcă să ocolească rețeaua clasică a reprezentanțelor pentru viitoarea marcă Scout.
Grupul german a decis să creeze o nouă companie independentă Scout Motors, care să se ocupe singură de vânzarea mașinilor electrice pe care le va produce. Sistemul de vânzări ales este unul fără dealeri, bazat pe comenzi online și pe livrarea mașinii la punctele proprii ale companiei. Este același sistem pe care îl folosește Tesla, dar și alte companii nou intrate pe piața de automobile, în special cu mașini electrice. Pentru Scout, sistemul permite vânzarea fără comision, la prețurile stabilite de constructor.
Dealerii mărcilor VW și Audi sunt, însă, nemulțumiți pentru că nu li se oferă această marcă spre vânzare, în virtutea contractelor de reprezentare pe care le au cu grupul VW.
Solicitarea transmisă prin dosarul depus în instanță cere judecătorilor să anuleze statutul de companie independentă al Scout Motors și să interzică vânzarea directă.
Plângerea a fost depusă la un tribunal din Miami, Florida, fiind semnată de 25 de companii care fac parte din rețeaua de parteneri ai VW Group of America în acest stat, dintr-un total de aproximativ 40 de dealeri. Avocații semnatarilor plângerii susțin, potrivit Automotive News, că legislația din Florida stabilește că dacă o companie are ca acționar un terț cu peste 30% din acțiuni, atunci este considerată o entitate comună și se subordonează contractelor existente.
Și tot în virtutea legislației din statul Florida, producătorii de automobile nu au dreptul să vândă mașini direct în concurență cu propriii francizați, adică dealerii din rețea cu care are contract de reprezentare.
Scout a deschis rezervările pentru viitoarele sale modele, Traveler și Terra, pentru suma de 100 de dolari fiind posibilă înregistrarea unei comenzi. Odată făcut acest pas, avocații susțin că a început procesul de vânzare directă a mașinilor, fiind suficient pentru a demara procesul împotriva VW Group, care este proprietarul Scout Motors.
În plus, dealerii susțin că Scout nu a fost deocamdată înregistrat la Department of Highway Safety and Motor Vehicles ca producător de automobile, ceea ce înseamnă că nu are dreptul să vândă mașini.
CITEȘTE ȘI Sesiune de stagnare la bursă. Revenire la nivelul volumelorVolkswagen Group a reușit să relanseze brandul Scout în 2024, cu premiera celor două modele, un SUV și un pickup, care au planificat startul producției în 2027, dar care pot fi rezervate deja online. Deși nu există prețuri oficiale, Scout a făcut estimări de preț cu o valoare de 50.000 de dolari pentru Traveler, cu tot cu subvențiile acordate de guvern, și de 51.500 de dolari pentru Terra, în documentele oficiale fiind menționat doar un preț de listă ce va fi „sub 60.000 de dolari”.
Scout Motors este o companie americană, independentă, cu propria conducere și structură de vânzări, fără legături de activitate cu compania germană, care este unic acționar. Conducerea Scout susține că nu are obligația de a vinde mașinile prin rețeaua mărcilor VW Group, ci poate decide singură modul de vânzare.
În prezent, sunt în plină desfășurare lucrările de construire a uzinei Scout, în care vor fi produse cele două modele.
CITEȘTE ȘI Cutremur la Porsche. Acționarii pregătesc înlocuirea celor mai importanți doi directoriScout Traveler și Terra au fost dezvoltate pe o platformă complet nouă, destinată propulsiei electrice, care să susțină performanțe de top în rularea off-road, acesta fiind de altfel segmentul țintit de grupul VW încă de la bun început. Cu toate acestea, ambele modele Scout vor avea și o versiune de motorizare hibridă de tip range extender, o soluție tehnică anunțată doar la evenimentul de lansare, numită Electric + Gas, cu o autonomie de 800 km, apărută în planurile de dezvoltare în contextul prăbușirii pieței de vehicule electrice.
Uzina Scout din Carolina de Sud, în care vor fi produse cele două modele, are termenul estimat de finalizare 2026, când ar urma să fie făcute primele probe de producție, în așa fel încât un an mai târziu mașinile să poată începe să fie livrate clienților. A fost estimată o producție inițială de 200.000 de vehicule anual, urmând să fie angajate 4.000 de persoane.
Scout este un brand istoric american, mașinile sale fiind vândute între 1961 și 1980. A fost considerat primul vehicul utilitar din lume capabil atât de off-road, cât și de activități de familie. Ar putea fi considerat precursorul SUV-urilor moderne, dar rămâne unul dintre liderii off-road ai anilor 60 – 70. VW a avut norocul să cumpere brandul odată cu achiziția Navistar, un producător de camioane din SUA care a moștenit vechea companie International Harvester, producătorul original al mașinilor Scout.