Sectorul transporturilor maritime se confruntă cu o lipsă globală de marinari, ceea ce generează o serie de probleme, inclusiv accidente pe mare, creșteri ale tarifelor de transport și o creștere a numărului de CV-uri false, potrivit experților din domeniu, transmite CNBC.
”Ne confruntăm cu o lipsă constantă de marinari,” a declarat Rhett Harris, analist la Drewry, pentru CNBC.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Deși numărul de nave a crescut semnificativ în ultimii ani, creșterea personalului calificat necesar nu a ținut pasul. Rusia și Ucraina, care înainte de conflictul izbucnit în 2022 furnizau aproape 15% din forța de muncă maritimă globală, au înregistrat un declin semnificativ al numărului de marinari disponibili, potrivit datelor Camerei Internaționale de Transport Maritim (ICS).
ICS estimează că până în 2026 va exista un deficit de aproximativ 90.000 de marinari calificați. Organizația solicită factorilor de decizie să elaboreze strategii naționale pentru a rezolva această problemă și să atragă o forță de muncă mai diversificată, scrie News.ro.
Efectele crizei asupra siguranței și costurilor
Lipsa personalului calificat a determinat companiile să angajeze marinari cu mai puțină experiență, ceea ce afectează standardele de siguranță pe mare.
”Nivelul de competență al marinarilor scade, deoarece acum este suficient să aibă o licență,” a spus un căpitan dintr-o companie maritimă globală. Acesta a adăugat că a fost nevoit să concedieze mai mulți membri ai echipajului din cauza lipsei de competențe.
În plus, marinarii existenți sunt adesea obligați să petreacă perioade mai lungi pe mare, fără zile libere, ceea ce duce la oboseală și stres mental.
Potrivit unui studiu realizat în 2024 de World Maritime University, peste 93% dintre marinarii chestionați au identificat oboseala ca fiind cea mai frecventă problemă legată de siguranță, iar 78% au raportat că nu au avut o zi liberă pe întreaga durată a contractului.
CITEȘTE ȘI Tarifele vamale suplimentare vor îngreuna menținerea prețurilor scăzute, spune directorul financiar al IKEACriza de personal amenință să perturbe lanțurile globale de aprovizionare, deoarece lipsa echipajelor poate întârzia navele în porturi. De asemenea, salariile marinarilor, care reprezintă o mare parte din costurile de operare ale unei nave, rămân ridicate, ceea ce contribuie la menținerea unor tarife de transport mari și la presiuni inflaționiste, a explicat Daejin Lee, director global de cercetare la FertiStream.
Meseria de marinar, din ce în ce mai neatractivă
Tinerii sunt din ce în ce mai puțin atrași de o carieră pe mare, preferând joburile care oferă un echilibru între viața profesională și cea personală.
”În trecut, salariile mari făceau această meserie atractivă, dar acum mulți nu mai sunt dispuși să petreacă perioade lungi departe de casă,” a spus Lee.
În încercarea de a atrage generațiile tinere, companiile maritime au început să ofere facilități de divertisment și să reducă durata voiajelor la două-patru luni.
Cu toate acestea, experții se așteaptă ca această criză să persiste în următorii ani, fiind una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria maritimă.