Slovacia, o mică țară fără ieșire la mare din inima Europei, pare să fie expusă în mod unic la agenda economică ”America First” a președintelui ales Donald Trump, transmite CNBC.
Supranumită ”Detroitul Europei” datorită industriei sale de automobile înfloritoare, Slovacia produce mai multe mașini pe cap de locuitor decât orice altă țară din lume, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Angajamentul lui Trump de a impune un tarif general de 10% sau 20% pentru toate mărfurile care vin în SUA amenință să atingă reputația țării din Europa Centrală ca lider global în producția de mașini.
Viitorul președinte al SUA a promis luni că va impune noi tarife pentru China, Canada și Mexic într-unul dintre primele sale acte în funcție.
Măsurile includ un tarif suplimentar de 10% pentru toate produsele chineze care vin în SUA și un tarif de 25% pentru toate mărfurile care provin din Canada și Mexic.
Faptul că Europa nu a fost menționată în primul anunț tarifar al lui Trump va fi considerat drept o veste binevenită pentru factorii de decizie din Uniunea Europeană, deși blocul de 27 de națiuni este probabil îngrijorat că este doar o chestiune de timp până când Trump își îndreaptă atenția asupra sectorului auto din regiune.
Aceasta este o mare problemă pentru Slovacia. Țara cu doar 5,5 milioane de locuitori se bazează în mare măsură pe comerțul cu SUA, mașinile reprezentând o mare parte din exporturile sale din SUA, sectorul angajând indirect peste 250.000 de oameni.
”Slovacia s-a transformat într-un Detroit al Europei”, a declarat pentru CNBC Vladimir Vaňo, economist șef la Globsec, un think tank cu sediul în capitala Slovaciei, Bratislava.
CITEȘTE ȘI Ritmul de creștere a economiei americane - unul solid”În 1990, după căderea Cortinei de Fier, Slovacia producea zero mașini. Dar a fost foarte puternică în ceea ce noi, în limba noastră locală, ne place să numim producție specială, care este doar un mod frumos de a spune producție de arme, vehicule blindate, tancuri”, a spus Vaňo.
Grupul german Volkswagen a fost primul producător de automobile care a identificat potențialul Slovaciei pentru inginerie și producție, a spus Vaňo, începând cu asamblarea cutiilor de viteze înainte de a trece rapid la fabricarea de vehicule complete.
Alături de fabrica Volkswagen din Bratislava, Peugeot, deținută de grupul Stellantis, Kia, a Hyundai Motor și Jaguar Land Rover, a grupului Tata, au creat de atunci centre de producție în țară.
Producătorul auto suedez Volvo a anunțat în 2022 că intenționează să devină a cincea companie de automobile care operează în țară, cu o fabrică neutră din punct de vedere climatic gata să se deschidă în estul Slovaciei în 2026.
Volvo a declarat că uzina de 1,2 miliarde de euro (1,26 miliarde de dolari) va construi doar mașini electrice.
Întrebat în ce măsură Slovacia ar trebui să fie îngrijorată de perspectiva tarifelor Trump, Vaňo de la Globsec a spus: ”Este îngrijorător. Dar este un fel de abordare de expectativă.”
El a adăugat că, deși pare că Slovacia poate face ”foarte puțin” pe termen scurt, producătorii de automobile din țară s-au dovedit a fi relativ buni în a face față provocărilor din trecut.
Un purtător de cuvânt al guvernului Slovaciei nu a fost disponibil imediat pentru a comenta atunci când a fost contactat de CNBC.
Alături de Slovacia, industria auto din Germania, afectată de criză, va fi foarte vulnerabilă la tarifele lui Trump.
CITEȘTE ȘI Alte două spații de servicii - deschise pe A1Cea mai mare economie a Europei este de departe cel mai mare exportator de mașini din regiune în SUA, reprezentând anul trecut exporturi în valoare de 23 de miliarde de euro, potrivit datelor compilate de agenția de statistică Eurostat și ING Research. Aceasta reprezintă 15% din totalul exporturilor Germaniei către SUA.
Rico Luman, economist senior de sector pentru transport și logistică la banca olandeză ING, a declarat că perspectiva unor tarife americane la mașinile europene va înrăutăți probabil situația proastă din Germania.
”Este inima industriei de producție, nu?” a spus Luman.
” Între timp, Slovacia este al treilea cel mai mare exportator comun de autoturisme din Europa către SUA, alături de Suedia, cu exporturi în valoare de 4 miliarde de euro către SUA în 2023.
În mod remarcabil, totuși, exporturile de mașini de pasageri ale Slovaciei reprezintă aproape trei sferturi (74%) din pachetul total de exporturi către SUA, lăsând țara expusă în mod acut la amenințarea imminentă a tarifelor lui Trump.
În mod evident, Slovacia s-a descurcat foarte bine cu producția auto până acum, dar acum se confruntă cu unele provocări”, a declarat Arushi Kotecha, analist auto la Economist Intelligence Unit, pentru CNBC, prin apel video.
Una dintre aceste probleme vine din China. Kotecha a spus că parlamentarii europeni încearcă să se mențină pe teren, nepermițând producătorilor de automobile chinezi precum BYD să pătrundă prea mult pe piața regională, atât în ceea ce privește vânzările, cât și investițiile.
”Cel puțin în ceea ce privește chinezii, există o certitudine pentru că acele tarife s-au întâmplat, China a ripostat… așa că partea din China a fost terminată – dar, desigur, există o anumită incertitudine care vine odată cu alegerile lui Trump”, a spus Kotecha.
”Problema cu Trump este că face o mulțime de amenințări, dar nu întotdeauna le respectă – sau gradul în care îl respectă variază”, a adăugat ea.
Un purtător de cuvânt al Comisiei Europeană, brațul executiv al UE, a înaintat CNBC declarația președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prin care îl felicită pe Trump pentru victoria sa electorală, atunci când i s-a cerut să comenteze cu privire la perspectiva tarifelor americane.
”Uniunea Europeană și Statele Unite sunt mai mult decât doar aliați. Să lucrăm împreună la un parteneriat transatlantic care continuă să ofere rezultate pentru cetățenii noștri. Milioane de locuri de muncă și miliarde în comerț și investiții de fiecare parte a Atlanticului depind de dinamismul și stabilitatea relației noastre economice”, a spus von der Leyen într-o declarație din 6 noiembrie.