Premieră în Norvegia: pe șosele au început să circule mai multe mașini electrice decât modele pe benzină. „Tranziție istorică!”

Premieră în Norvegia: pe șosele au început să circule mai multe mașini electrice decât modele pe benzină. „Tranziție istorică!”
scris joi, 15:27

Numărul mașinilor electrice aflate în circulație în Norvegia începe să crească puternic, după ce în toamnă a depășit pentru prima dată numărul modelelor pe benzină, autoritățile norvegiene salutând o „tranziție istorică”.

Nouă din zece automobile noi înmatriculate anul trecut în Norvegia au fost modele pe baterie, arată datele oficiale publicate, joi, ceea ce plasează această țară foarte aproape de atingerea obiectivului conform căruia în 2025 vor fi vândute numai automobile electrice, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Aeroportul Iași, afectat zile la rând de ceață CITEȘTE ȘI FOTO Aeroportul Iași, afectat zile la rând de ceață

Automobilele complet electrice au reprezentat 88,9% dintre autoturismele noi înmatriculate în 2024, în creștere față de 82,4% în 2023, a informat Autoritatea Rutieră din Norvegia (OFV). Cele mai vândute mărci de automobile electrice au fost: Tesla, Volkswagen și Toyota, arată Agerpres.

"Norvegia va fi prima țară din lume care va elimina, practic, automobilele cu motoare pe benzină și motorină de pe piața automobilelor noi", a declarat Christina Bu, președintele Asociației utilizatorilor de automobile electrice din Norvegia.

Mare producător de petrol și gaze, Norvegia penalizează deținătorii de automobile cu motoare pe benzină și motorină cu taxe mari, în timp ce scutește automobilele electrice de la plata taxelor pe import și a TVA în ideea de a le face mai atractive, chiar dacă în 2023 au fost introduse anumite taxe.

VIDEO Dacia ia startul în Raliul Dakar peste câteva ore. Campanie video ca în „Pirații din Caraibe” CITEȘTE ȘI VIDEO Dacia ia startul în Raliul Dakar peste câteva ore. Campanie video ca în „Pirații din Caraibe”

Experții susțin că politicile autorităților norvegiene au funcționat, pentru că au fost consistente în timp, fiind menținute de guverne de diferite orientări politice. "Foarte frecvent vedem că în alte țări cineva introduce scutiri de taxe și stimulente fiscale pentru ca ulterior să le elimine", a spus Christina Bu.

Un alt factor care a ajutat este acela că Norvegia nu are un organism de lobby pentru producătorii de automobile.

"Nu suntem o țară unde se produc automobile, așa că taxele ridicate pentru automobile au fost ușor de introdus în trecut", spune Ulf Tore Hekneby, directorul celui mai mare importator de automobile din Norvegia, Harald A. Moeller.

Existența stimulentelor, în locul interzicerii automobilelor pe benzină și motorină, a fost de asemenea crucială, crede Christina Bu. "Asta i-ar fi făcut pe oameni furioși. Oamenilor nu le place să li spună ce să facă", a menționat Bu.

Uniunea Europeană a decis să interzică comercializarea de automobile noi care emit CO2 începând din 2035, dar ar putea permite vânzarea de automobile care funcționează pe bază de combustibili sintetici.

FOTO Continental, având în România o echipă importantă de ingineri, va prezenta la Las Vegas Mașina cu IQ CITEȘTE ȘI FOTO Continental, având în România o echipă importantă de ingineri, va prezenta la Las Vegas Mașina cu IQ

Grație politicilor norvegiene, anul trecut automobilele complet electrice au depășit autoturismele cu motoare pe benzină pe drumurile din Norvegia. Acestea au reprezentat 28% din totalul autoturismelor care rulau în luna decembrie în Norvegia.

"Asta este o lecție importantă: pune la punct un pachet amplu de stimulente și fă-l predictibil pe termen lung", a declarat adjunctul ministrului norvegian al Transporturilor, Cecilie Knibe Kroglund.

Chiar dacă aproape toate automobilele nou înmatriculate în Norvegia sunt modele electrice, există în continuare cumpărători de automobile cu motoare pe combustie. "Principalii cumpărători de autoturisme cu motoare pe combustie din Norvegia sunt companiile de închiriere, pentru că mulți turiști nu sunt familiarizați cu automobilele electrice", afirmă Ulf Tore Hekneby.

Norvegia și-a fixat ca obiectiv să vândă numai vehicule cu emisii zero în 2025, cu zece ani mai devreme decât în Uniunea Europeană (UE).

viewscnt
Afla mai multe despre
masini electrice
norvegia
benzina