Peste 200 de angajați ai Șantierului Naval Damen Mangalia, companie aflată în insolvență, vor fi concediați chiar în urmtoarele ore, din 28 februarie.
Pentru aproape toți ceilalți angajați ai societății, respectiv peste 1.000 de persoane, a fost prelungit sistemul de șomaj tehnic până pe 31 mai, transmite Laurențiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul.
Potrivit acestuia, sindicaliștii au făcut solicitări repetate către autoritățile centrale să găsească soluții pentru reluarea activității și ieșirea din insolvență, dar 'se pare că blocajul existent continuă, situație care trenează de un an și jumătate, fără a evolua în vreo direcție', scrie Agerpres.

La șantierul de la Mangalia, statul român este acționar majoritar cu 51%, iar compania olandeză Damen are 49% din acțiuni..
'Situația pare că trenează în continuare în același mod ca și până acum, nu evoluăm în nicio direcție. Din exterior privind, pare, în lipsa unor informații clare din partea decidenților, că cei doi acționari nu au ajuns la un acord, decât poate doar de principiu că trebuie să cedeze contractul de asociere, dar modul în care va înceta acest contract de asociere și cât va costa ieșirea Damen din această afacere e o necunoscută pentru noi toți.
Și nici nu ne-ar interesa în mod deosebit valoarea sumelor respective, important este să se întâmple cât mai repede. Dar pare că e un blocaj în continuare, cei doi acționari nu spun nimic din ceea ce discută, spun doar că discută. Dar asta ne spun de un an și jumătate', a declarat sindicalistul.
El a afirmat că peste 200 de salariați își vor pierde locurile de muncă începând cu 28 februarie, deși, după ultimul miting de protest din Capitală al lucrătorilor șantierului, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunțat că îi va solicita administratorului judiciar amânarea concedierilor.
Referitor la cei peste o mie de salariați aflați în șomaj tehnic, administratorul șantierului a anunțat că perioada respectivă va fi prelungită până pe 31 mai, a precizat Gobeajă.
'Deciziile de concediere erau emise și nu au mai fost anulate, pe 27 februarie va fi ultima zi de preaviz, 28 februarie este prima zi, efectiv, de încetare a raporturilor de muncă, practic încetează contractul. Oamenii vor intra în șomaj, pentru că motivul pentru care încetează contractul este din motive neimputabile salariaților, fiind o restructurare și o desființare a posturilor. Acești salariați au sperat și ei, după protestul din 7 februarie, că ce a zis ministrul Economiei este adevărat, dar ... nimic concret', a mai spus Gobeajă.

Printr-o scrisoare deschisă, Sindicatul Navalistul a solicitat sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de jos astfel încât 'Damen Holding BV să-și asume responsabilitatea care îi revine, în calitate de acționar și deținător al managementului operațional al celui mai mare șantier naval din România și să intervină urgent pentru redresarea acestuia'.
'Azi (25 februarie - n.r.), am primit un răspuns de la ambasadă. Ne-au spus că simt empatie față de noi, dar că nu pot interveni. Deși doamna ambasadoare a participat la toate ceremoniile organizate de grupul Damen în România, la tot felul de lansări de nave, la discuțiile dintre reprezentanții companiei și cei ai statului român, nouă ne spune că nu poate interveni', a declarat liderul sindical, referitor la răspunsul primit de la Ambasada Regatului Țărilor de jos din România.
Sindicaliștii vor să organizeze, pe 7 martie, o acțiune de protest în fața respectivei ambasade și, 'în situația în care nu se schimbă nimic în bine', o delegație a salariaților șantierului intenționează să se deplaseze în Olanda, pentru a picheta sediul companiei Damen.
Sindicalistul susține că șantierul naval a ajuns în această situație din cauza tensiunilor dintre cei doi acționari, pentru că 'fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt'.

'Toate tensiunile an de an dintre cei doi acționari au dus la deznodământul ăsta. Pentru că nu s-au înțeles efectiv, ei nu au putut să conlucreze, fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt. Nu poate continua un parteneriat de afaceri când ambii parteneri nu au încredere unul în celălalt și când niciunul nu mai vrea să continue împreună. Dar ei, de fapt, sunt separați, dar împreună, nu s-a rupt 'lanțul de iubire', ei dețin în continuare pachetul de acțiuni', a spus Gobeajă.
În anul 2023, grupul Damen a anunțat că a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 între Damen Holding BV și statul român, pentru că 'prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcționa asocierea dintre statul român și Damen în ceea ce privește Șantierul Mangalia'.
Ulterior, Damen Holding a cerut insolvența Damen Shipyards Mangalia, Tribunalul Constanța deschizând, pe 19 iunie 2024, procedura respectivă.
În 2018, Damen a investit la Șantierul Naval Mangalia, achiziționând pachetul majoritar de acțiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acțiuni pentru a deveni acționar majoritar, cu 51%, cu condiția ca partenerul olandez să aibă controlului operațional și managerial al șantierului.