INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Auto/Transporturi   
INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Evenimentul istoric de start al livrărilor celor trei automobile electrice produse în uzina Ford Otosan din Craiova l-a avut în centru pe noul director al uzinei, Fırat Elhüseyni, care a preluat poziția în 2024.

El explică acum ce a însemnat transferul fabricii de la Ford la Ford Otosan și în ce s-au concretizat investițiile promise în 2022 și realizate în cei mai puțin de trei ani care au trecut de atunci.

Urmărește-ne și pe Google News

A doua uzină de automobile din România, fosta fabrică Oltcit din Craiova, care a produs pentru o perioadă mașini Daewoo și apoi a fost cumpărată de Ford a trecut pragul de 300.000 de vehicule, capacitate anuală, și a primit o secție nouă destinată asamblării de baterii.

VIDEO&FOTO Ultimele imagini aeriene - Umbrărescu avansează în forță pe toate tronsoanele Autostrăzii Moldova CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Ultimele imagini aeriene - Umbrărescu avansează în forță pe toate tronsoanele Autostrăzii Moldova

Produce, începând din acest an, trei modele distincte, atât cu combustie, cât și cu propulsie exclusiv electrică.

Unul dintre cei care au coordonat fabrica în ultimii doi ani și jumătate, de când a fost cumpărată de Ford Otosan, este Firat Elhuseyni, al doilea turc care conduce fabrica din Oltenia.

Prima misiune la vest de Turcia, cea mai aproape de casă

„Sunt inginer mecanic de profesie, lucrez din 2002 pentru Ford Otosan și am putut vedea această creștere uriașă de la an la an: vorbim acum despre aproape un milion de producție, mai exact 934.000”, spune Firat Elhuseyni.

„Sunt în principal un om de producție, așa că lucrez mult în fabrică, în proiecte noi, vehicule noi, clădiri noi. Oriunde am fost, am avut șansa să văd că uzina merge. Sunt foarte fericit să văd că, de când am venit anul trecut, am crescut afacerea aici și sunt foarte fericit să fac parte din ea.

De-a lungul carierei mele am lucrat în afara Turciei. Am fost în China și Vietnam timp de aproximativ doi ani. Aceasta a fost prima mea misiune în cadrul Ford. A doua a fost în Rusia, unde am lucrat timp de patru ani. Dar aceasta este prima mea misiune la vest de Turcia și cea mai aproape de casă”.

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Discuția cu directorul Ford Otosan se concentrează rapid pe ce s-a întâmplat în această uzină în ultimii doi – trei ani.

„La Craiova am ajuns cu investiția la jumătate de miliard de euro, astfel încât, prin această implementare, am avut șansa de a depăși recordul nostru de producție cu 25%, cu peste 250.000 de vehicule. A fost primul an de lansare pentru Courier și asta ne-a încurajat să continuăm să ne mărim capacitatea și să ajungem la 300.000 capacitate totală.

FOTO Toyota a lansat versiunea electrică a lui C-HR în Europa CITEȘTE ȘI FOTO Toyota a lansat versiunea electrică a lui C-HR în Europa

Iar în ultimul an am avut o utilizare a capacității de 90%, așa că pot spune că a fost un an reușit din aceste puncte de vedere”, explică Firat Elhuseyni schimbarea cifrelor inițiale ale companiei pe care o reprezintă, care vorbeau despre o capacitate maximă de numai 272.000 de vehicule anual.

Uzina unică în Europa

Explică și unde s-au dus banii.

„Am investit masiv în noile linii de vehicule, în modele noi plus creșterea capacității, am avut investiții în linia de asamblare a bateriilor și am realizat flexibilitatea și disponibilitatea fabricii pentru a livra orice tip de vehicul necesar”, descrie directorul Ford Otosan România, pe scurt, toate domeniile în care s-au cheltuit cele 500 de milioane de euro.

„La Puma avem mild-hybrid, gama completă cu combustie la Courier, avem diesel, iar acum adăugăm și gama noastră de vehicule electrice. Ne putem adapta la orice cerere care vine din exterior. Avem de asemenea capacitatea de producție motoare de 350.000 de unități anual.

Wizz Air lansează o nouă cursă din București CITEȘTE ȘI Wizz Air lansează o nouă cursă din București

Ne putem adapta rapid și, după cum ați văzut, producem totul pe aceeași linie, așa că acest lucru ne ajută să folosim toate echipamentele pe care le avem la eficiență maximă”.

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Combustie sau electric? Ambele

Situația uzinei este cu atât mai importantă, cu cât lucrurile din industria auto europeană s-au schimbat radical de la momentul la care Ford își propunea să devină exclusiv electrică cu mult timp înainte de data stabilită de UE. Lucrurile s-au mai nuanțat între timp și compania pune din nou accent pe combustie.

„Avem toate angajamentele pentru 2035, încercăm să fim pregătiți pentru tranziția la propulsia complet electrică. Dar avem motoarele cu combustie care s-au dovedit a fi un mare succes, am vândut deja 2,5 milioane de motoare și credem că ne vor susține în continuare, mai ales după 2030, când vom vedea că vor apărea și niște hibride pe piață înainte să mergem pe full-electric”, mai spune Elhuseyni.

Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, semnează o nouă achiziție surpriză CITEȘTE ȘI Frații Pavăl, proprietarii Dedeman, semnează o nouă achiziție surpriză

„Producția de motoare și cea de baterii sunt localizate în același loc, astfel că dacă avem nevoie de mai multe baterii, atunci ne putem muta de la producția de motoare la baterii. Deci acest lucru ne va ajuta și în flexibilitate”.

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

În ce privește eventualele activități de cercetare, directorul amintește că Ford Otosan are în Turcia deja un centru foarte mare. „În ce privește cercetarea și dezvoltarea, nu avem un centru aici, în Craiova, ne bazăm pe centrul nostru din Istanbul, unde lucrează peste 2000 de persoane, dar avem aici câțiva ingineri R&D care lucrează și în viitor vom analiza, îl vom lua în considerare.

VIDEO Momentul în care izbucnește incendiul din clubul din Macedonia de Nord, cu peste 50 de morți. Este amintit cazul Colectiv CITEȘTE ȘI VIDEO Momentul în care izbucnește incendiul din clubul din Macedonia de Nord, cu peste 50 de morți. Este amintit cazul Colectiv

În ultimul an am angajat aici 1.600 de oameni, pentru a crește capacitatea de producție, dar am dorit să ajungem la o stabilizare și să vedem ce alte oportunități avem. Este prima investiție într-o unitate de producție în afara Turciei și necesită un set diferit de abilități, cunoștințe despre afaceri. În plus, este o țară a Uniunii Europene, cu un nivel diferit de muncă, un nivel diferit de legislație”.

Scăderi temporare

L-am întrebat și de ce se confruntă fabrica cu o scădere a producției Puma în acest început de an, pentru că e un moment care vine după multe luni de creștere, însă explicația a fost una logică.

„Este legat în principal de lansarea noilor vehicule electrice, este perioada de creștere pentru vehiculele noastre cu baterii. Este un proces normal în toate companiile auto, pentru că nu mergem cu viteza maximă de la început.

Când introduci modele noi pe aceeași linie de producție, trebuie să fii atent pentru a face totul corect, producția crește lent”.

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Apoi discuția ajunge și la noua rută Craiova – Istanbul, pe calea ferată, care înlocuiește cu succes transportul rutier, atât de dificil.

EXCLUSIV Frank Marotte, noul vicepreședinte Dacia: Vreau să depășesc recordul de vânzări, poate chiar anul acesta. În curând voi vizita pentru prima dată România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frank Marotte, noul vicepreședinte Dacia: Vreau să depășesc recordul de vânzări, poate chiar anul acesta. În curând voi vizita pentru prima dată România

„În acest moment, logistica noastră înseamnă 60% pe calea ferată și pe mare, 40% pe rutier. Asta facem și cu noul sistem intermodal, care cred că va crește și mai mult acest raport.

Trenurile pleacă din Turcia de unde primim piese, iar la întoarcere trenurile duc autovehicule. Suntem într-o perioadă de creștere, am avut un transport pe săptămână, acum am ajuns la patru pe săptămână”, detaliază Firat Elhuseyni modul în care cele mai multe dintre mașinile Puma ajung către alte țări. Pentru că din Istanbul ele sunt încărcate pe vapor și pleacă în alte porturi din Europa.

EXCLUSIV Frank Marotte, noul vicepreședinte Dacia: Vreau să depășesc recordul de vânzări, poate chiar anul acesta. În curând voi vizita pentru prima dată România CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Frank Marotte, noul vicepreședinte Dacia: Vreau să depășesc recordul de vânzări, poate chiar anul acesta. În curând voi vizita pentru prima dată România

Furnizori locali, angajați locali

Cât despre situația furnizorilor, venirea Ford Otosan a îmbunătățit mult contextul care era deja în dezvoltare încă de la achiziția fabricii de către Ford, din perioada 2007 – 2008, pentru că sunt companii din Turcia care au urmat clientul în România.

„Avem în prezent în jur de 60 de furnizori de componente aflați în România, adică aproximativ jumătate din componente le primim din România și suntem mulțumiți. Când am venit la Craiova am invitat furnizorii turci să vină mai aproape de uzină și cred că 10 dintre ei au venit și au făcut investiții”.

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Și situația angajaților de la Craiova este una extrem de importantă, pentru regiune și pentru industria auto din România, în general, de aceea întrebările nu au ocolit acest subiect.

„Avem în prezent peste 6.600 de angajați, 1.600 s-au alăturat în ultimul an și jumătate, sunt foarte puțini din Turcia, unele dintre funcțiile de asistență sunt din Turcia, dar este posibil să vedeți în uzină turci aflați temporar, în vizită. Nici în echipa de management nu o să vedeți mulți oameni din alte țări, pentru că există un nivel bun de experiență și de abilități aici”, spune Firat Elhuseyni, care sugerează însă că, pentru o vreme, angajările vor fi doar ocazionale.

Trump, discurs politic fără precedent la Departamentul de Justiție. Atacuri la adresa dușmanilor politici și a presei, laude pentru avocații și aliații săi CITEȘTE ȘI Trump, discurs politic fără precedent la Departamentul de Justiție. Atacuri la adresa dușmanilor politici și a presei, laude pentru avocații și aliații săi

„Vom mai angaja oameni și în viitor, dar întotdeauna depinde. Până acum am văzut dacă a existat o piață, am făcut investiții și am crescut numărul de oameni. Pentru viitor, după cum știți, industria auto și politica globală de mediu trec prin multe. Pot spune că va trebui să vedem împreună, dar ce nu ne place să facem este să mergem înainte și înapoi.

Așa că, atunci când vorbesc cu echipa mea de aici, le spun că cea mai mare prioritate a mea este să am locuri de muncă sustenabile. Așa că asta aștept întotodeauna. Pentru că angajarea oamenilor este foarte ușoară, e ca o căsătorie, nu?”, lansează directorul Ford Otosan o întrebare retorică.

„În prezent lucrăm în patru sau în trei schimburi, dar schimbăm modelul în funcție de cerere, în funcție de zone. De exemplu, poate crește cererea la linia de baterii versus motoare sau versus secția de presaj sau altele, așa că nu toate liniile lucrează în patru schimburi, depinde de zone”, mai spune Firat Elhuseyni, înainte să concluzioneze discuția.

Incendiu puternic a izbucnit în cartierul Cosmopolis CITEȘTE ȘI Incendiu puternic a izbucnit în cartierul Cosmopolis

„Vreau ca împreună cu oamenii de aici să dezvoltăm afacerea și să devenim cei mai buni după toate standardele, mai întâi în cadrul Ford Otosan și apoi, sperăm, la nivel global. Desigur, acestea sunt obiective ambițioase, dar cred că suntem pe calea cea bună pentru a le atinge”

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

Date tehnice uzina Ford Otosan România

  • După investiții de aproximativ 500 de milioane de euro, Ford Otosan a crescut capacitatea fabricii mai întâi la 250.000 unități, apoi la 272.000 unități și, în final, la 300.000 de unități.
  • În prezent, la fiecare 60 de secunde este finalizat un automobil, ceea ce înseamnă o medie de 1200 de vehicule pe zi.
  • Uzina de motoare din cadrul fabricii are o capacitate de 350.000 de motoare anual.
  • Începând de la sfârșitul lui 2024, în secția de motoare a fost instalată secția de baterii, care asamblează celulele produse de SK On în Ungaria.
  • Capacitatea actuală de asamblare a urcat la 250 de baterii pe zi, dar urmează să crească la 300 de baterii pe zi și să se adapteze în funcție de ritmul de producție a automobilelor electrice și de cererea pieței.
CCR explică de ce l-a blocat pe Călin Georgescu, cu o surpriză: Poate fi reevaluat în viitor CITEȘTE ȘI CCR explică de ce l-a blocat pe Călin Georgescu, cu o surpriză: Poate fi reevaluat în viitor
  • Uzina are un total de 6.600 de angajați, mai mult de un sfert fiind angajați de la preluarea uzinei de către Ford Otosan.
  • Producția din 2024 a uzinei craiovene a fost de 250.481 de vehicule, dintre care 166.242 Puma și 84.239 Courier (Transit și Tourneo)
  • De la preluarea de către Ford Otosan, uzina a introdus în producție modelele Transit Courier, de marfă, Tourneo Courier, de pasageri, versiunile electrice ale celor două și noua Puma Gen-E, versiunea electrică a lui Puma, care era produs în fabrică anterior. Toate aceste modele noi au fost dezvoltate integral în Istanbul (Courier) și în colaborare cu Ford (Puma Gen-E).

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

INTERVIU FOTO Fırat Elhüseynim, director Ford Otosan Craiova: Ne putem adapta la orice cerere - hibrid, diesel și electrice - pe aceleași linii de producție

viewscnt
Afla mai multe despre
ford otosan craiova
ford romania
firat elhuseyinim
director ford
ford puma
ford electric
ford courier