Industria auto cere UE măsuri urgente, pentru a opri scăderea de vânzări a mașinilor electrice. Sunt puse în pericol investiții, locuri de muncă și producția de mașini în sine

Industria auto cere UE măsuri urgente, pentru a opri scăderea de vânzări a mașinilor electrice. Sunt puse în pericol investiții, locuri de muncă și producția de mașini în sine
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris astăzi, 11:17

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile, care reunește companii ce dau peste 7% din PIB-ul UE, și care are aproape 13 milioane de angajați în fabricile sau unitățile lor, au cerut instituțiilor UE „acțiuni urgente” pentru a contracara scăderea tot mai accentuată a cererii de vehicule electrice.

„O tendință continuă de scădere a cotei de piață a mașinilor electrice cu baterii în UE trimite un semnal extrem de îngrijorător industriei și factorilor de decizie”, se arată în mesajul transmis de ACEA conducătorilor Uniunii Europene. Organizația „solicită instituțiilor UE să prezinte măsuri urgente de ajutor înainte de intrarea în vigoare a noilor obiective de CO2 pentru mașini și camionete în 2025”.

Urmărește-ne și pe Google News
TAROM lansează o nouă ofertă specială, cu ocazia celebrării a 70 de ani de activitate CITEȘTE ȘI TAROM lansează o nouă ofertă specială, cu ocazia celebrării a 70 de ani de activitate
Evenimente

24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed, eMag
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Electrica Furnizare, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania

ACEA îndeamnă Comisia Europeană să revizuiască normele pentru CO2, care ar trebui să intre în vigoare în anii următori și care ar pune o presiune și mai mare pe industria auto.

„Industria auto europeană sprijină Acordul de la Paris și obiectivele UE de decarbonizare a transporturilor pentru 2050 și a investit miliarde în electrificare pentru a aduce vehicule pe piață”, se mai arată în mesajul ACEA. „Ne jucăm rolul în această tranziție, dar, din păcate, celelalte elemente necesare pentru această schimbare sistemică nu sunt la locul lor. Un factor agravant este erodarea rapidă a competitivității UE, după cum se confirmă în raportul Draghi”, mai subliniază companiile auto europene.

FOTO OMV Petrom și MOL au venit cu oferte pentru concesionarea unor spații de servicii și parcări pe autostrăzi CITEȘTE ȘI FOTO OMV Petrom și MOL au venit cu oferte pentru concesionarea unor spații de servicii și parcări pe autostrăzi

ACEA reamintește că cifrele privind înmatriculările de autoturisme din UE confirmă „o traiectorie descendentă” a automobilelor electrice și atrage atenție asupra principalelor motive care au condus aici.

„Ne lipsesc condițiile cruciale pentru a obține impulsul necesar în producția și adoptarea vehiculelor cu emisii zero: infrastructura de încărcare și de alimentare cu hidrogen, precum și un mediu de producție competitiv, energie verde la prețuri accesibile, stimulente fiscale și de achiziție și o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen și baterii. Creșterea economică, acceptarea consumatorilor și încrederea în infrastructură nu s-au dezvoltat suficient”.

În privința legislației care obligă companiile auto să-și reducă și mai mult emisiile de CO2 în anii următori, ACEA spune că „regulile actuale nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic din ultimii ani, iar incapacitatea inerentă a legii de a se adapta la evoluțiile din lumea reală erodează și mai mult competitivitatea sectorului”.

ULTIMA ORĂ Piața auto din UE a scăzut abrupt în august, pe fondul unui declin uriaș al mașinilor electrice CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Piața auto din UE a scăzut abrupt în august, pe fondul unui declin uriaș al mașinilor electrice

Această situație aduce „o perspectivă descurajantă” a amenzilor „de mai multe miliarde de euro” pe care industria ar putea să fie nevoită să le plătească pentru nerespectarea țintelor de emisii, sume „care altfel ar putea fi investite în tranziția la zero emisii”. De asemenea, este subliniată și „perspectiva reducerii locurilor de muncă, a scăderii producției, a slăbirii lanțului european de furnizori”.

ACEA a transmis și câteva detalii importante care caracterizează piața auto din Europa în acest moment:

  • Vânzările de mașini din UE sunt încă cu aproximativ 18% mai mici decât nivelurile dinaintea pandemiei în 2019
  • Volumul vânzărilor de mașini electrice din UE a scăzutîn acest an cu 8,4% pe o piață deja în scădere
  • Cota de piață a mașinilor electrice din UE a scăzut de la 13,9% anul trecut la 12,6% anul acesta
  • Declinul pieței afectează multe mărci, membri sau non-membri ACEA
  • Doar 16% dintre proprietarii europeni care nu au vehicule electrice consideră că următoarea lor achiziție de vehicule va fi un vehicul electric, în scădere de la 18% în 2021 ( studiu McKinsey, 2024 )
  • În paralel, aproape 20% dintre proprietarii actuali de BEV au spus că ar fi probabil sau foarte probabil să revină la vehicule cu motor cu combustie ( McKinsey, 2024 )
  • UE are nevoie de de 8 ori mai multe puncte de încărcare pe an până în 2030 pentru a îndeplini obiectivele privind emisiile de CO2.

Date despre industria auto din Uniunea Europeană:

  • 12,9 milioane de europeni lucrează în sectorul auto
  • 8,3% din toate locurile de muncă din producție din UE
  • 392,2 miliarde EUR în venituri fiscale pentru guvernele europene
  • Excedent comercial de 101,9 miliarde euro pentru Uniunea Europeană
  • Peste 7% din PIB-ul UE este generat de industria auto
  • 59,1 miliarde EUR în cheltuieli de cercetare și dezvoltare anual, 31% din totalul UE
viewscnt
Afla mai multe despre
acea
industria auto
vanzari masini electrice