După mai mulți ani de creșteri spectaculoase, inclusiv în anii de pandemie, și după o listare de succes pe bursă, brandul Porsche a pus frână în 2024, în special din cauza Chinei, dar și a întârzierilor din anumite proiecte.
Porsche a raportat un volum de vânzări de 310.718 automobile, pe întreg anul 2024, un rezultat care este mai slab cu 3 procente față de cel reușit în 2023. La prima vedere, cele trei procente nu reprezintă o scădere atât de mare, mai ales pentru o companie care vinde volume mici în comparație cu alți competitori din piața de mașini premium.
Cu toate acestea, declinul de circa 10.000 de vehicule înregistrat de Porsche reprezintă un semnal de alarmă, având în vedere că brandul reușea performanțe strălucitoare chiar și în anii în care piața auto globală era puternic afectată de pandemia de COVID sau de criza de semiconductori.
Cifrele transmise de constructorul de mașini sport din Stuttgart dezvăluie principala cauză a scăderilor din 2024. Este vorba despre China, cea mai mare piață auto din lume, în care obiceiurile de cumpărare s-au schimbat simțitor în ultimii 4 – 5 ani.
Aici, Porsche a pierdut, raportat la anul anterior, peste 23.000 de clienți, o valoare foarte mare care reprezintă 28% din totalul vânzărilor pe această piață.
Motivele au mai fost explicate de reprezentanții companiei și au o legătură puternică cu avansul extraordinar pe care l-au luat mărcile chineze, atât din punct de vedere al tehnologiei, cât și din cel al designului și performanțelor. Astăzi, marile grupuri chineze lansează mașini cu puteri comparabile cu cele ale Porsche, având de multe ori – în cazul mașinilor electrice – puteri și sisteme de asistență mult mai performante.
CITEȘTE ȘI Gazprom are de gând să renunțe la 40% dintre salariații de la sediul său centralPrestigiul și notorietatea Porsche au rămas pe locul al doilea în fața acestor argumente tehnice, care sunt mult mai obiective pentru un client chinez bogat.
Porsche spune că „structura vânzărilor rămâne foarte bine echilibrată la nivel mondial”, bazându-se pe faptul că piețele tradiționale, cele occidentale, au încheiat anul cu creșteri de vânzări, reușind să compenseze parțial pierderile din China.
În Europa, Porsche a vândut 102.659 de automobile, având o creștere de aproape 9 procente, susținută puternic de avansul pe care marca l-a înregistrat în țara de origine, Germania, unde cele 32.430 vehicule au reprezentat o creștere de 11%.
CITEȘTE ȘI Cutremur foarte puternic în Japonia. Alertă de tsunamiEuropa rămâne, așadar, cea mai mare piață a mărcii Porsche, după ce, timp de opt ani, acest rol a fost ocupat de China. De altfel, vânzările asiatice au fost depășite și de SUA, cu un volum total de 86.542 vehicule, având un nivel similar cu cel de anul trecut (+1%).
O a doua cauză a fluctuațiilor de vânzări ale Porsche a fost generată de calendarul lansărilor, care a adus întârzieri în lansarea noului Macan, intrat pe piețele globale pe parcursul anului, până în septembrie, dar și cu noi generații sau facelifturi pentru Panamera, modelul electric Taycan și iconicul model 911. Referitor la noul Macan, al doilea model electric al mărcii, șeful vânzărilor Porsche, Detlev von Platen, spune că este mulțumit.
„Această lansare ne-a electrificat literalmente. Prin urmare, sunt deosebit de mulțumit că peste 18.000 de exemple ale variantei integral electrice au fost deja livrate clienților în ultimele luni". Dar marca și-a susținut vânzările Macan, pe cele mai multe dintre piețele lumii, pe vechea generație a SUV-ului, dotată cu motoare cu combustie, care în Europa au dispărut. În total, au fost vândute 82.795 de exemplare Macan, electrice și cu combustie, ceea ce aduce o scădere de 5 procente pentru acest model față de 2023.
CITEȘTE ȘI GRAFICE Costurile de împrumut ale României cresc abrupt, peste nivelul crizei politice din decembrieO situație neplăcută a înregistrat și Panamera, cu 29.587 de exemplare vândute, în scădere cu 13%, acesta fiind unul dintre „victimele” cererii tot mai mici din China.
Dar cea mai mare problemă pentru Porsche a fost modelul electric Taycan, care are în ultimii doi ani o tendință evidentă de scădere, în 2024 procentul declinului fiind foarte mare, -49%, situație care i-a determinat pe șefii Porsche să spună că „accelerarea mobilității electrice decurge în general mai lent decât era planificat”.
CITEȘTE ȘI VIDEO BYD accelerează expansiunea în Europa cu noul SUV Atto 2Veștile bune au venit de la celebrul 911, care a crescut cu două procente și a ajuns la aproape 51.000 de clienți, în timp ce familia 718 Boxter și Cayman, a avansat și mai mult, cu 15%, la 23.670 vehicule vândute.
Nu în ultimul rând, SUV-ul Cayenne a preluat rolul de lider al vânzărilor Porsche, cu 102.889 de unități vândute, adică 18% în plus față de anul trecut, rolul său în consolidarea situației financiare a companiei fiind, fără îndoială, semnificativ.
Pentru 2025, Porsche speră să poată beneficia mai mult de lansările din 2024 și să asiste, eventual, la uin reviriment al cererii de automobile electrice premium, inclusiv pe piața din Europa, unde Macan ar trebui să-și crească ritmul vânzărilor, dar compania recunoaște că se așteaptă ca, în anul care a început, „condițiile economice și geopolitice să ne provoace mai mult ca oricând”.