Cu ce rămâne Renault din fuziunea Nissan – Honda: o diluare masivă a pachetului de acțiuni, dar un potențial uriaș de câștig pe termen lung

Cu ce rămâne Renault din fuziunea Nissan – Honda: o diluare masivă a pachetului de acțiuni, dar un potențial uriaș de câștig pe termen lung
scris ieri, 16:00

Aparent, Renault Group, care este în continuare cel mai mare acționar Nissan, a fost luat prin surprindere de anunțul fuziunii cu Honda. Chiar dacă relația cu japonezii s-a răcit considerabil, încă mai există colaborări punctuale în zona de mașini electrice și posibil pe cea de platforme. Dacă fuziunea va merge până la capăt, Renault nu va mai rămâne un acționar mare al Nissan, dar va putea continua să-și joace cărțile într-o partidă a industriei auto cu o miză foarte mare.

La data redactării acestui articol, o acțiune Nissan era tranzacționată la 509 yeni, în timp ce o acțiune Honda era tranzacționată la 1.531 yeni. În același timp, valoarea de piață a Nissan era calculată la 1,89 trilioane yeni, iar valoarea de piață a Honda era de 8,08 trilioane yeni.

Urmărește-ne și pe Google News
FOTO Reacție rapidă a autorităților din Brașov după ce o nouă companie aeriană românească a abandonat aeroportul. Negocieri cu RyanAir și cu un gigant mondial CITEȘTE ȘI FOTO Reacție rapidă a autorităților din Brașov după ce o nouă companie aeriană românească a abandonat aeroportul. Negocieri cu RyanAir și cu un gigant mondial

La aceste valori, care e drept că s-au majorat în urma anunțului privind fuziunea, raportul brut dintre cele două companii este de 25/75 sau 1/3.

Dacă astăzi s-ar crea holdingul care să grupeze cele două companii, Nissan și Honda, în baza evaluării de piață existente o acțiune Nissan ar trebui să valoreze o treime dintr-o acțiune honda. Ceea ce înseamnă că acțiunile pe care Renault le deține în prezent la Nissan vor reprezenta, proporțional, o treime din viitoarele acțiuni la noua companie.

SURPRIZĂ După mulți ani de așteptare, România dă OK-ul: Veți avea în Taxi și Uber/Bolt inclusiv șoferi din Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine CITEȘTE ȘI SURPRIZĂ După mulți ani de așteptare, România dă OK-ul: Veți avea în Taxi și Uber/Bolt inclusiv șoferi din Nepal, Sri Lanka, Vietnam, Filipine

Concret, Renault deține în acest moment 40,9% din Nissan, sub două forme. Un pachet este controlat direct, având un cuantum de aproximativ 17% din compania japoneză. Valoarea sa a fost obținută în urma diminuării la 15% a întregului pachet de 43,4%, dar, ca urmare a răscumpărării și anulării acțiunilor vândute de către compania japoneză, procentele au crescut ușor.

Celălalt pachet de acțiuni este deținut în mod indirect în prezent. Din cei 43,4%, după menținerea pachetului direct de 15%, a rezultat o diferență de 28,4%.

HARTĂ Contract semnat pentru realizarea studiului de fezabilitate al unui nou drum expres CITEȘTE ȘI HARTĂ Contract semnat pentru realizarea studiului de fezabilitate al unui nou drum expres

Toate aceste acțiuni au fost transferate unui trust care intermediază în numele Renault drepturile, care oricum au fost limitate doar la profit și pierderi, plus vânzare, după caz.

Francezii au vândut până acum două pachete, în valoare de aproximativ 9,5%, dar în urma anulării acestor acțiuni, deținerea Renault este ceva mai mare decât diferența absolută, potrivit datelor publicate de Nissan.

„Nașul” inteligenței artificiale, care tocmai a primit premiul Nobel, a calculat - 10-20% risc ca AI să \ CITEȘTE ȘI „Nașul” inteligenței artificiale, care tocmai a primit premiul Nobel, a calculat - 10-20% risc ca AI să "distrugă omenirea"

Cât vor valora, însă, aceste acțiuni, dacă transferul de acțiuni ale celor două companii către noul holding se va face la un raport de 1:3? Un calcul simplu arată că cei 41% ar valora puțin peste 10% din noua companie, în condițiile în care toate acțiunile Nissan ar reprezenta 33,3%, iar cele ale Honda ar echivala cu restul de 66,6%.

În condițiile în care Renault este cel mai mare acționar Nissan, niciun alt proprietar de acțiuni Nissan nu va depăși 10 procente din noua companie.

De cealaltă parte, la Honda acționarul cel mai mare este The Master Trust Bank of Japan, cu 16,8%, urmat de o altă bancă, Custody Bank of Japan. Ambele sunt dețineri de tip Trust Account, adică acționează în numele investitorilor săi.

Digi a depășit o bornă importantă a angajaților în toate țările în care operează CITEȘTE ȘI Digi a depășit o bornă importantă a angajaților în toate țările în care operează

TMTBJ ar urma să-și diminueze procentual deținerea la 12,6%, ceea ce înseamnă că va fi cel mai mare acționar, în timp ce Renault ar deveni al doilea cel mai mare acționar, dacă până la data transferului de acțiuni nu va mai înstrăina alte pachete de acțiuni.

Calculele de mai sus sunt pur teoretice, dat fiind faptul că nu se știe care va fi procentul de acțiuni ce va fi listat la bursă după transformarea acțiunilor Nissan și Honda în acțiuni ale noii companii.

Dar acest calcul folosește pentru a ne putea face o idee despre finalul acestei tranzacții care a început odată cu anunțul oficial al Nissan și Honda și se va încheia în august 2026.

Nestlé intră pe piața produselor pentru slăbit CITEȘTE ȘI Nestlé intră pe piața produselor pentru slăbit

Dintr-un acționar cu o putere foarte mare și un control apropiat de 50%, cât avea în urmă cu aproximativ un an, Renault va deveni un acționar semnificativ al unei companii majore din industria auto, dar fără prea mare influență în controlul managementului.

Dacă efectele acordului din 2023 privind Alianța Renault Nissan Mitsubishi vor fi produse până la capăt, iar Renault va păstra doar 15% din Nissan, deținerea francezilor în viitoarea companie va fi de sub 4 procente.

Scenariul cu tot cu Mitsubishi

Nissan și Honda au semnat un memorandum de înțelegere și cu Mitsubishi, o companie în care Nissan mai are un procent de aproximativ 24%, după ce a vândut un pachet de 10% răscumpărat și anulat de Mitsubishi.

VIDEO Un faimos oraș japonez restricționează accesul turiștilor. „Lupta” pentru cele mai bune locuri de fotografiat CITEȘTE ȘI VIDEO Un faimos oraș japonez restricționează accesul turiștilor. „Lupta” pentru cele mai bune locuri de fotografiat

Această a treia companie ar putea să decidă integrarea cu Nissan și Honda, ceea ce ar complica și mai mult calculele în vederea transformării acțiunilor, dar cu siguranță ar dilua și mai mult deținerea Renault. Valoarea unei acțiuni Mitsubishi era comparabilă cu cea a Nissan (550 yeni), dar valoarea de piață a companiei era mult mai mică, aproximativ 800 miliarde yeni.

Aportul Mitsubishi în noua companie s-ar putea limita la circa 5% din total, la un calcul superficial, dar pentru Renault asta va însemna un procent și mai mic deținut.

Singurul și poate cel mai important avantaj al acestei fuziuni de amploare din industria auto japoneză va fi, pentru Renault, faptul că va rezulta o companie solidă, care va reprezenta o putere globală de nivelul Toyota și Volkswagen.

RECORD MONDIAL Chinezii au lansat mașina cu 2.300 km autonomie - FOTO CITEȘTE ȘI RECORD MONDIAL Chinezii au lansat mașina cu 2.300 km autonomie - FOTO

Nissan va avea în 2024 vânzări de aproximativ 3 milioane de vehicule, iar Honda va înregistra un nivel de aproximativ 4 milioane de vehicule. La acestea se pot adăuga și cele aproximativ un milion de vehicule ale Mitsubishi.

În total, viitoarea companie Honda – Nissan – Mitsubishi va avea o performanță globală de aproximativ 8 milioane de vehicule, ceea ce o plasează pe locul al treilea după Toyota (circa 11 milioane unități) și VW (circa 9 milioane unități).

Volumul este mult sub performanețele atinse de Renault – Nissan – Mitsubishi, care depășea 10 milioane de vehicule în 2017 – 2018, dar poate reprezenta un punct important de plecare.

EXCLUSIV Ultima formă a \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ultima formă a "Ordonanței trenuleț", cu noutăți: Salarii și sporuri plafonate, concediu medical plătit doar cu 65%, tăieri la banii pentru partide

Pentru Renault, atât veniturile financiare rezultate dintr-un pachet de 4 – 10% dintr-o astfel de companie, dar mai ales potențialul unor parteneriate industriale, așa cum a fost până acum cel cu Nissan, ar putea genera companiei franceze, care are în proprietate și marca Dacia, sinergii uriașe în viitor, într-o perioadă în care tranziția la propulsia electrică este extrem de costisitoare.

Deocamdată, francezii au spus doar că „vor lua în considerare toate opțiunile bazate pe interesul prioritar al Grupului și al acționarilor săi”.

Asta poate însemna orice, atât o posibilă vânzare, cât și o păstrare a acțiunilor pe termen lung. Dar, în același timp, francezii arată clar că nu renunță la proiectele actuale cu Nissan: „Renault Group va continua să-și execute strategia și să pună în practică proiectele care creează valoare pentru Grup, incluzând proiecte deja lansate în cadrul Alianței”.

viewscnt
Afla mai multe despre
fuziune nissan honda
mitsubishi
renault nissan
alianța renault nissan