Compania canadiană Atkins Realis, una dintre cele care au semnat contractul de inginerie, procurare și management al construcției pentru unitățile 3 și 4 de la centrala nucleară Cernavodă, a fost selectată să furnizeze și studiul strategic pentru linia de cale ferată de mare viteză care să lege Bucureștiul de restul rețelei feroviare de mare viteză din Europa, relevă documente analizate de Profit.ro.
De ce este important: Atkins Realis din Canada, prin filiala sa Candu Energy, este proprietara tehnologiei omonime folosite la centrala de la Cernavodă.
De asemenea interesant: Realizarea unei linii de cale ferată de mare viteză se vorbește în România cel puțin din 2007, când, în mandatul lui Ludovic Orban ca ministru al Transporturilor, a fost anunțată colaborarea între Ungaria și România în vederea construcției unei linii de mare viteză între Constanța și Budapesta.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Proiectele care limitau avansul ce poate fi cerut cumpărătorilor de case de către dezvoltatorii imobiliari - clasatePremierul român Marcel Ciolacu și premierul ungar Viktor Orbán au reluat ideea unui asemenea proiect în ultimii doi ani. Pentru linia București-Budapesta, o analiză preliminară a specialiștilor Ministerului Transporturilor ar fi identificat deja două scenarii.
Cu privire la linia de cale ferată de mare viteză, Programul Operațional Transport 2021 - 2027 (pag. 73) menționează următoarele: “În ceea ce privește studiile, prin prezenta prioritate (Prioritatea P4 - Creșterea eficienței căilor ferate române), se vor finanța studiile privind implementarea unui traseu feroviar de mare viteză care are ca obiectiv general legarea Bucureștiului de restul rețelei feroviare de mare viteză din Europa”.
În prezent, se află în derulare la Ministerul Transporturilor un contract de servicii denumit Studiu strategic feroviar pentru linia de mare viteză în România, gestionat de experții BEI-PASSA în cadrul Lotului 3: Mobilitatea acordului-cadru pentru sprijinirea activităților serviciilor de consiliere ale BEI (EIBAS) în interiorul și în afara UE-27.
Durata contractului este de 8 luni, acesta începând la finalul lunii octombrie 2024, iar firma de consultanță selectată este Atkins Realis, indică un document oficial al Ministerului Transporturilor
”Obiectivul general al contractului este ca firma de consultanță selectată, Atkins Realis, să furnizeze un studiu strategic pentru linia de mare viteză în România, care să constituie baza pentru pregătirea ulterioară a proiectului, respectiv un studiu de prefezabilitate sau fezabilitate, după caz”, arată doccumentul citat.
De altfel, în luna noiembrie, specialiști ai firmei de consultanță au prezentat la ministerul de resort conceptul de transport feroviar de mare viteză și pașii necesari pentru implementarea acestuia la nivel național.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Controale ale Guvernului la instituții și companii de stat: Șefi numiți fără respectarea procedurilor legale, facturi falsificate, prime nejustificateGrupul Atkins Realis, cunoscut anterior ca SNC-Lavalin Group Inc., este o companie canadiană cu sediul în Montreal, care furnizează servicii de inginerie, achiziții și construcții pentru diverse industrii, inclusiv minerit și metalurgie, mediu și apă, infrastructură și energie curată.
Atkins Realis era, conform datelor din 2021, cea mai mare companie de construcții, după venituri, din Canada. Firma avea aproximativ 37.000 de angajați în întreaga lume, cu birouri în peste 50 de țări și operațiuni în peste 160 de țări.
Grupul a fost implicat în proiecte majore la nivel global, dar nu a fost ocolit și de un scandal politic, care l-a făcut să își schimbe numele, după ce în 2019 comisia de etică a parlamentului canadian a conchis că premierul Trudeau l-a influențat pe ministrul justiției și procurorul general de atunci, Jody Wilson-Raybould, să intervină într-un dosar penal în desfășurare împotriva companiei.