Avionul de pasageri de nouă generație XB-1, construit de Boom Supersonic, la un pas de atingerea vitezei sunetului

Avionul de pasageri de nouă generație XB-1, construit de Boom Supersonic, la un pas de atingerea vitezei sunetului
scris astăzi, 16:34

Succesorul neoficial al avionului Concorde este cu un pas mai aproape de atingerea vitezei sunetului, Mach 1 (1224 km/h în condiții standard), după ce compania Boom Supersonic a marcat cel de-al 11-lea zbor de încercare încheiat cu succes al prototipului de avion supersonic XB-1, informează joi Live Science.

La 10 ianuarie XB-1 a încheiat un zbor test în cadrul căruia a atins viteza de 1.172 km/h, echivalentul a Mach 0.95. Testul s-a derulat la altitudinea de 8.986 de metri. Aparatul de zbor a mai atins această viteză în cel de-al 10-lea zbor de încercare dar se afla la o altitudine mai mare, unde presiunea aerului este mai redusă, scrie Agerpres.

Urmărește-ne și pe Google News
ANUNȚ Primul pas pentru un tren pe ruta Gara de Nord - Snagov Plajă CITEȘTE ȘI ANUNȚ Primul pas pentru un tren pe ruta Gara de Nord - Snagov Plajă

Zburând atât de rapid și la o altitudine atât de mică precum în ultimul său test, avionul XB-1 a atins o viteză echivalentă record a aerului de 383 de noduri, ceea ce indică o presiune dinamică a aerului incredibil de mare. Aparatul de zbor nu se va mai confrunta cu condiții de zbor atât de intense din nou, chiar și după ce va sparge bariera sunetului, pentru că zborurile comerciale cu acest avion se vor desfășura la altitudini mult mai mari, unde aerul este mult mai rarefiat, conform unui comunicat al companiei Boom Supersonic.

Expunerea aparatului de zbor la un asemenea stres la o viteză transsonică (apropiată de viteza sunetului dar nu superioară acesteia) demonstrează calitatea robustă a structurii avionului și faptul că acesta rămâne controlabil la viteze mai mari.

Compania a anunțat în prealabil că își propune să atingă și să depășească Mach 1 în prima parte a anului 2025.

Boom Supersonic a început testele cu avionul XB-1 în martie 2024. Cele 11 zboruri de încercare derulate până în prezent au demonstrat stabilitatea aparatului, cu și fără sistemul digital de pilotaj. De asemenea, a fost testată rezistența structurii aparatului de zbor, atât în aer, la viteze mari, cât și în laborator, folosind un dispozitiv care simulează efectul pe care îl are fluxul de aer asupra structurii aeronavei la viteze foarte mari.

'Cea de-a doua parte a campaniei noastre de testare are drept obiective extinderea treptată a anvelopei de zbor a lui XB-1 în altitudine, viteza aerului și numărul Mach până când inevitabil ajungem la boomul sonic' a declarat Nick Sheryka, inginer șef al testelor de zbor pentru acest aparat de zbor.

'Dar de ce nu optăm pur și simplu pentru viteze supersonice de la următorul zbor? Pentru că este important să nu uităm că XB-1 nu este o dronă. În cabină se află un pilot uman. Cu un aparat de zbor autonom nu există niciun risc pentru vieți omenești. De aceea sunt dezvoltate mult mai rapid tehnologiile pentru rachete spațiale. Însă tu și familia ta nu veți pune piciorul prea curând într-un avion dronă', a adăugat el.

Avionul de încercare XB-1 este conceput ca platformă de testare pe care compania Boom Supersonic o poate folosi pentru a dezvolta avionul Boom Overture, un avion supersonic de pasageri pe care dorește să-l lanseze în zboruri comerciale la orizontul anilor 2030.

Dacă proiectul Boom Overture va fi un succes, el va putea transporta între 64 și 80 de pasageri în traversări peste oceanul Atlantic care vor dura doar 3 ore și 30 de minute de la Londra la Newark, New Jersey, SUA. 

viewscnt
Afla mai multe despre
avion
viteza sunetului