Prețurile RCA au fost discutate de ASF, așa cum a anunțat anterior Profit.ro în exclusivitate, iar rezultatele vor ajunge în analiza Consiliului Concurenței, care va trebui să dea un aviz. Analiza nu va fi, însă, una care să ia în calcul tarifele maxime efective sau modalitatea actuarială prin care acestea au fost obținute, așadar valorile transmise de ASF vor fi și cele care vor ajunge să fie adoptate în piață printr-o hotărâre de guvern. Din 19 octombrie ar trebui să avem, pentru prima dată în ultimii aproape 20 de ani, tarife maxime pentru RCA.
UPDATE 2: ASF a emis un comunicat de presă în care confirmă că au fost aprobate tarifele maxime pentru RCA și că au scăzut substanțial chletuielile administrative alocate asigurătorilor, prezentând și trei exemple de preț. " De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfă cu masa peste 16 tone deținut de o persoană juridică, rezultă o primă maximă de 7.534 de lei, iar în cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o primă maximă de 6.600 lei. Totodată, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrică între 1.201-1.400 cmc, deținute de persoane fizice din categoria de vârstă 31-40 de ani, tariful de primă maxim rezultat este de 610 lei. ", arată ASF.
Pe de altă parte, Autoritatea explicitează și modalitatea în care a fosy fixat procentul luat în calcul pentru cheltuielile administrative ale asigurătorilor. Este o formulă ceva mai complexă decât cele de până acum care include și procente stabilite, dar și o valoare fixă raportată la numărul de contracte RCA încheiate pe o perioadă de un an.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
" Cheltuielile de achiziție și administrare ale societăților de asigurare cuprind o cotă de 25%, în care intră contribuțiile asigurătorilor la fondurile de garantare și compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele străzii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu rețelele de distribuție și/sau intermediarii din piață (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2%, și cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adaugă o cotă fixă de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., în sumă de 70 lei per unitate de expunere, atât pentru persoanele fizice, cât și pentru persoanele juridice.", precizează Autoritatea. Cu alte cuvinte, pentru fiecare contract RCA pe un an de zile înregistrat la ASF se vor lua în calcul, cheltuieli de 70 de lei care se adaugă la cei 25%.
Profit a arătat încă de astăzi dimineața că în atenția consiliului ASF se va pune, pentru indicatorul cheltuielilor, inclusiv o formulă "hibridă".
UPDATE: Comisia de buget-finanțe a introdus astăzi, pe ordinea de zi, fără a anunța în prelabil acest lucru, legea de adoptare a Ordonanței de Urgență privind RCA. Proiectul de act normativ a promit aviz negativ, fără ca acest lucru să însemne că OUG privind RCA nu și mai face efectele. Legea privind adoptarea OUG va merge, mai departe, în plenul Senatului cu tot cu recomandarea negativă de la comisie. Ultimul cuvânt îl va avea însă de spus Camera Deputaților care este for decizional. Până atunci, OUG își face efectele, deci până pe 19 octombrie trebuie stabilite tarifele maxime pentru RCA.
Înainte de a fi publicată aici, această știre a fost prezentată pe Profit Insider
După o analiză amănunțită, specialiștii Autorității de Supraveghere Financiară au modificat unul dintre cei mai importanți parametri din formula de calcul a tarifului.
Acest indicator se va situa în jurul valorii de 30%, față de aproximativ 40% cât era nivelul de dinainte de ultimele discuții dintre ASF și transportatori.
Sursele Profit.ro au explicat că, în fața Consiliului ASF, vor fi prezentate mai multe variante în ceea ce privește nivelul cheltuielilor administrative, însă două lucruri sunt foarte clare: s-a renunțat la calculul indicatorului în funcție de mediile anuale raportate de asigurători în ultimii trei ani și toate variantele ce vor fi luate în discuție în cadrul Consiliului plasează rata cheltuielilor administrative în jurul a 30 de procente.
Rata cheltuielilor administrative pentru emiterea de RCA reprezintă raportul dintre nivelul cheltuielilor de emitere, marketing, vânzare, fiscalitate și primele brute câștigate pe segmentul RCA.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Încă o firmă bulgărească insistă să vândă RCA în România. Are peste 170.000 de clienți și este dintr-un grup care se mândrește cu experiența în industria farmaceuticăFormula efectivă de calcul al tarifului RCA nu va fi modificată față de varianta inițială. Principalii indicatori care vor influența prețul maxim sunt daunele plătite de asigurători, rezervele constituite de aceștia și cheltuielile administratie și primele încasate pe segmentul RCA.
ASF va calcula tarifele maxime pentru toate categoriile de autovehicule, de la mașini mici la camioane de peste 16 tone.
Criteriile de ajustare a prețurilor, cum ar fi vârsta șoferului și capacitatea cilndrică a mașinii (în cazul automobilelor) sau masa camionului, rămân în vigoare. Nu va mai fi luat în calcul județul în care este înmatriculat autovehiculul.
Nu sunt cunoscute încă tarifele pentru categoriile de autovehicule, dar se pare că în cazul autocamioanelor de peste 16 tone s-a ajuns la un consens asupra valorii de 7.960 de lei, pe an, cu circa 500 de lei mai mult decât prețul rezultat după primele întâlniri ASF- transportatori, dar cu aproape 2.000 de lei sub nivelul rezultat înainte de ultimele întâlniri.
În prezent, doar Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România mai contestă prețurile propuse de ASF. Potrivit lui Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, el se află, împreună cu echipa sa, “în stand by, la sediul COTAR”, așteptând ca ASF să îi invite la o nouă rundă de negocieri.
În caz contrar, spune Ștefănescu, pe 25 octombrie, în cadrul unui miting de protest despre organizarea căruia Profit.ro a scris în premieră, va fi constestată iar conducerea ASF.