Șoferii care aveau remușcări pentru că au cumpărat RCA de la firme cu probleme financiare, reclamate ca rău platnice, au acum ocazia să își spele păcatele. Statul român, prin fixarea unor tarife maxime pentru asigurarea obligatorie, le-a dat șansa să cumpere polița la același preț de la orice firmă autorizată să vândă RCA în România. Pentru prima dată după Revoluție, statul introduce, practic, prețul unic și transformă avantajul reputației de bun plătitor într-un posibil dezavantaj.
Introducerea tarifului maxim pentru RCA a generat anomalii majore pe piața asigurărilor. În acest moment, pe segmentul asigurărilor auto de răspundere, care aduce aproximativ jumătate din totalul vânzărilor, aproape că nu mai există concurență. Pe zona persoanelor fizice cu vârsta între 31 și 40 ani, segment majoritar între șoferii de autoturisme, piața liberă a murit.
Concret, un șofer de 34 de ani care conduce un automobil Honda Civic echipat cu motor pe benzină de 1.799 de centimetri cubi plătește pentru o poliță RCA pe un an 784 de lei, indiferent dacă alege să meargă la Allianz Țiriac (firmă care nu are aproape nicio reclamație) sau la City Insurance (societate cu mii de reclamații care, dacă nu aduce 33 de milioane de euro la capitalul social, riscă să intre în faliment).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Calculul este realizat pentru un șofer încadrat la categoria B0, deci care nici nu beneficiază de reducere, dar nici nu este penalizat din cauza unui istoric prost de daună.
Această situație anormală a fost generată de stabilirea unui tarif maxim pentru categoria de vârstă 31-40 de ani și capacitatea cilindrică între 1.601 și 1.800 de cmc la exact 784 de lei. Practic, în acest moment, toate firmele de asigurare vând la nivelul maxim posibil.
Numele mari, forțate să vândă pe anumite segmente. În alte zone, clienții sunt trimiși către asigurători cu mari probleme.
În acest context tocmai firmele care încearcă să selecteze cât mai atent clientela vor ajunge să vândă mai mult decât își doresc, pe anumite segmente, în timp ce societățile care trăiesc exclusiv din polița obligatorie vor prelua tot ce se poate prelua pe alte segmente. Se produce, deci, o polarizare forțată a pieței și, implicit a riscurilor asumate de către firmele de asigurare.
Este poate pentru prima dată în istoria economiei când o reputație de bun plătitor poate aduce un dezavantaj. În mod natural, în condiții similare de preț, clienții se vor îndrepta către societățile cu o reputație mai bună, chiar dacă beneficiarul asigurării nu este cel care o cumpără și eventuala persoană păgubită.
De partea cealaltă, vânzările Safety Broker, cel mai mare intermediar din România, arată că, la nivel general, City Insurance- societate al cărei viitor este absolut incert - face legea.
În fiecare zi din perioada 22-28 noiembrie, City a adus mai mult de 30% din vânzările brokerului pe zona RCA. De exemplu, luni au fost intermediate 2.715 polițe de asigurare, dintre care 1.123 emise de City Insurance.
Împreună cu Euroins- firmă aflată de asemenea sub un plan de redresare, dar care a adus majorări importante de capital- City Insurance realizează zilnic în jur de 70% din vânzările Safety Broker, față de circa 50% înainte de fixarea tarifului maxim. Cele două societăți cu portofoliu format aproape exclusiv din RCA se impun pe anumite subcategorii de persoane fizice, acolo unde cotează sub tariful maxim stabilit prin lege.
Tarifele pe mai puțin de un an ne arată clar cine vrea și cine nu vrea să vândă
Pe segmentul luat în calcul de noi, singura diferențiere se face la polițele pe șase luni acolo unde, de altfel, devine vizibil cine dorește și cine nu dorește să vândă în noile condiții de piață.
CITEȘTE ȘI Oficial ASF: Statul român trebuie să elimine ordonanța RCA! Brokerii sunt pe butuci, firmele de asigurare văd pierderi uriașe, păgubiții nu au nimic de câștigatAllianz Țiriac, Groupama și Generali au exact același tarif ca la asigurarea pe un an, politică aplicată, de altfel, și pe alte categorii de clienți, după cum a mai arătat Profit.ro, în timp ce Asirom, Euroins și City Insurance cer doar 392 de lei, adică exact jumătate din prețul pe 12 luni.
Ca și pe celelalte segmente de șoferi, la mijloc se află Omniasig, care pentru polița pe șase luni cere 496 de lei. Interesant este că Uniqa nu oferă, la anumiti brokeri, cotații pentru categoria de clienți analizată de Profit.ro, la fel cum Groupama și Allianz nu au prețuri pentru polițele pe 9 luni.
Șeful Consiliului Concurenței sesizase pericolul eliminării pieței libere, dar a semnat Ordonanța RCA la fel cum au făcut-o și alți oficiali care s-au opus ideii
Uniformizarea tarifelor la nivelul maxim stabilit prin lege a fost un pericol identificat de președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, încă din primele ore de după aprobarea Ordonanței de Urgență 56/2016, care plafonează tarifele.
"Pericolul este că dacă dai un preț maximal, toată piața va converge către acesta. Nu vrem să apelăm la metodele acestea, așa cu ușurință. Pe termen mediu, s-ar putea ca prețul să rămână mare și toată lumea să sufere”, a spus Chirițoiu, într-o declarație consemnată și de Profit.ro.
Asemeni unei părți a specialiștilor din Autoritatea de Supraveghere Financiară sau din Guvern, Bogdan Chirițoiu a dat, totuși, avizul pentru OUG privind RCA. Nici în acest moment, în ciuda interesului general, nu este clar cine a avut inițiativa plafonării RCA, deoarece nimeni nu își asumă pe deplin această măsură.
Între timp, însă, firmele de asigurare, direct afectate de plafonare, au făcut demersuri la UE și vor da și în judecată Guvernul, care la finalizarea procesului nu va mai avea aceeași componență ca în momentul aprobării OUG.
Cel care va pierde va fi, după toate aparenețele, statul român, asupra căruia va fi declanșată procedura de infrigement și care ar putea ajunge să plătească inclusiv daune.