Creșterea masivă a prețurilor automobilelor este principala cauză a scăderii vânzărilor auto în Europa, potrivit unei analize pe baza evaluării prețurilor și vânzărilor din ultimii cinci ani, pe cele mai importante mărci din piață. Din acest motiv, industria auto ar putea fi tot mai afectată, dacă nu găsește o soluție pentru reducerea prețurilor.
Vânzările de automobile din Europa au scăzut drastic în ultimii cinci ani, pe fondul a cel puțin două crize, una pandemică și una de componente.
În primele trei trimestre ale acestui an s-au vândut numai 9,74 milioane de vehicule, cu peste 2 milioane mai puține față de cele peste 12 milioane de vehicule vândute în 2019.
Dacă privești graficul cu evoluția pieței în ultimul deceniu, poți vedea clar cum anul Covid, 2020, a adus o prăbușire a pieței, care nu a mai revenit niciodată la cotele anterioare, pentru că au intervenit rând pe rând alte cauze. Dar toate crizele apărute au generat și creșteri succesive de prețuri, care, cel puțin aparent, sunt cele care țin pe loc piața la nivelurile scăzute din acest moment.
„Europa este o piață auto matură și, prin urmare, ani de zile de creștere extremă sunt un eveniment al trecutului. Cu toate acestea, în timp ce piața auto a demonstrat o natură ciclică, performanța slabă actuală și prețurile ridicate nu sunt un răspuns natural la anii de criză, ci mai degrabă o dovadă a unei probleme adânc înrădăcinată", spune Felipe Munoz, analist JATO Dynamics.
La 1 ianuarie, intrăm oficial în ultimul deceniu înainte de trecerea la epoca mașinilor electrice, dacă decizia UE nu se va modifica. Industria auto are, în acest moment, o pondere de numai aproximativ 15% a vânzărilor de electrice, ceea ce înseamnă că drumul spre 100% va fi foarte dificil, în condițiile în care publicul refuză să accepte cu ușurință actualele prețuri. De altfel, mulți resping și prețurile mașinilor cu combustie, așa cum au crescut ele în ultimii cinci ani.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ VIDEO O mașină a intrat în plin, în mulțime, la târgul de Craciun din orașul german MagdeburgDatele Jato arată că în primele nouă luni ale anului, s-au vândut 7,2 milioane de vehicule complet electrice, dintre care 4,1 milioane au fost vândute în China, iar 3,7 milioane dintre acestea au fost produse de mărci chineze. În Europa, ponderea de BEV este mult mai mică, iar asta nu se va putea schimba cu actualele prețuri.
Prețul mediu (preț de listă) al unui automobil pe piața din Germania a fost în acest an 56.735 euro, mai mare decât venitul brut al unul angajat din această țară (51.900 euro, conform FSO), dar prețul mediu pentru motorizările cu combustie (ICE) nu au fost cu mult mai mici: 53.109 euro, în timp ce prețul mediu al mașinilor electrice a fost de 64.146 euro.
CITEȘTE ȘI VIDEO Biden șterge datorii studențeștiComparativ cu anul 2019, prețul la mașinile cu combustie a crecut cu 26%, pentru că la acel moment era de 42.120 euro. În schimb, prețul electricelor a crescut cu numai 5%, însă clienții nu sunt fericiți nici măcar cu acest procent.
În Franța, reacția la declinul vânzărilor a fost vizibilă doar la vehicule electrice, pentru că pe segmentul ICE prețul mediu a crescut de la 38.264 euro în 2019, la 42.207 euro, adică 10% în plus, iar la BEV, prețul mediu a scăzut de la 59.197 euro, la 55.430 euro.
În toate celelalte piețe majore ale continentului, Italia, Spania și Marea Britanie prețurile au crescut pe ambele segmente, e drept, mult mai mult pentru mașinile cu combustie: de la circa 37.000 euro cât era în Italia și Spania, prețul mediu a urcat cu 18%, la aproximativ 44.000 de euro.
CITEȘTE ȘI Noile taxe vamale au tăiat avântul companiilor auto din China pe cea mai mare piață din Europa. Vânzările înregistrează scăderi importante față de anul trecutO comparație care nu este deloc în sprijinul industriei auto este și cea referitoare la diferențele de prețuri ale mașinilor produse de constructorii europeni în China, care sunt vândute și pe piața europeană.
Cel mai bun exemplu este BMW iX3, care se vinde în China cu 52.700 euro și în Europa cu 74.600 euro. Cupra Tavascan, un automobil proaspăt lansat, se vinde cu 27.300 de euro în China și cu 67.500 în Europa. Citroen C5 X are un preț de listă în China de 17.100 euro, în timp ce în Franța prețul este de 53.500 euro. Analiza Jato arată că diferențele de prețuri ale mașinilor fabricate în China de europeni se situează între 41% și 183% atunci când sunt vândute în Europa.
CITEȘTE ȘI PREMIERĂ Guvernul spaniol - acord cu sindicatele pentru a reduce săptămâna de lucru. "Scriem o nouă pagină în cartea marilor cuceri sociale din țara noastră!"Între 2021 și 2022, prețul mediu de vânzare al autoturismelor noi a crescut cu procente cuprinse între 6,3% și 12,5% pe cele mai mari cinci piețe ale Europei, iar un an mai târziu, între 2022 și 2023, creștere a fost între 6,7% și 16,8%.
Efectul principal al acestor creșteri a fost pierderea a 3,3 milioane de avehicule în vânzări. Până acum, companiile au reușit să-și mențină profitabilitatea, în pofida scăderii vânzărilor, dar noul context comercial pare să se stabilizeze și să pună presiune pe afacerile din industria auto. „Companiile vestice trebuie să caute noi căi de a reduce prețurile pe o piață tot mai competitivă, altfel riscă să dispară”, concluzionează analiza.