EXCLUSIV BCR vrea să scape de litigiile pe clauze abuzive și propune scăderea ratelor la credite cu o treime

EXCLUSIV BCR vrea să scape de litigiile pe clauze abuzive și propune scăderea ratelor la credite cu o treime
scris 3 sep 2015

Banca Comercială Română pregătește o ofertă pentru clienții cu credite luate înainte de 2010. Banca a trimis deja oferte către o parte dintre clienții cu care se află în proces, prin care propune scăderea dobânzilor și eliminarea unui comision în schimbul renunțării la litigii.

BCR va anunța curând o ofertă pentru clienții care au luat credite în perioada de dinainte de 2010. Până în prezent BCR a ofertat doar clienții care se judecau cu banca pe diferite clauze din contractele de credit.

Banca, în ultimele luni, le-a oferit clienților o reducere de dobândă și eliminarea unor comisioane, în schimbul închiderii litigiilor.

Urmărește-ne și pe Google News

Ratele scad cu o treime

Potrivit mai multor oferte consultate de Profit.ro, BCR a propus clienților cu credite în euro o dobândă fixă de 4,95% pe an, timp de cinci ani, după care aceasta se va calcula în funcție de EURIBOR la șase lun plus o marjă de 3 puncte procentuale. Aceasta înseamnă, în cele mai multe cazuri, o scădere de 3-5 puncte procentuale a dobânzii curente, ceea ce se traduce într-o reducere a ratelor lunare cu 35%.

Spre exemplu, în cazul unuia dintre ofertați, cu un credit de 50.000 de euro și o rată lunară de 400 de euro, noua rată va fi de 142 de euro. Banca reduce dobânda și elimină comisionul de administrare de 25 de euro.

Ofertele BCR au fost trimise în plic către clienți, fiind necesară doar semnătura acestora.

La solicitarea Profit.ro, reprezentanții BCR au declarat că vor anunța în curând o ofertă de scădere a costurilor cu ratele lunare pentru toți clienții băncii. Aceștia au mai spus că strategia BCR, susținută viitorul ex-director general Tomas Spurny, este aceea de a închide pe cale amiabilă toate litigiile pe clauze abuzive cu clienții.  

Litigii multe pe dobânzi și comisioane

BCR este una dintre fruntașele din sistem în privința proceselor cu clienții. Pe cale individuală, în grupuri sau prin Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, clienții au reclamat modul de calcul al dobânzii variabile aferente creditelor în euro cu ipotecă.

Potrivit unei clauze prezente în contractele încheiate înainte de 2010, BCR calcula dobânda curentă a creditelor în funcție de Dobânda de Referință Variabilă (DRV) – o dobândă stabilită de către bancă -, la care se adăuga o marjă fixă de 1-2 puncte procentuale. Aceștia plăteau o dobândă fixă relativ redusă în primele luni sau primul an, dar costurile explodau ulterior. Mai multe modificări ale DRV, înainte și după izbucnirea crizei financiare, au dus dobânzile curente ale celor cu credite imobiliare la niveluri de 10-11%, cu mult peste media pieței, în timp ce Euribor, referința pieței pentru creditele în euro, scădea la niveluri apropiate de 0.

BCR a explicat, de-a lungul timpului, că în această DRV erau incluse mai multe costuri ale băncii, inclusiv de finanțare, de operare și de risc, deși aceste nu au fost evidențiate în contracte.

După intrarea în vigoare a OUG 50/2010 privind creditele pentru consumatori, BCR a calculat marje noi aferente acestor contracte. Acestea nu au fost însă în favoarea clienților, pentru că banca a ales să extragă din dobânda curentă cotația Euribor, aflată la minime istorice la acel moment, din care au rezultat marje de 8-10 puncte procentuale. OUG 50 a fost ulterior modificată și nu s-a mai aplicat creditelor în derulare, dar BCR a menținut în aplicare noul mod de calcul al dobânzii.

Instanțele, inclusiv Înalta Curte de Casație și Justiție în câteva cazuri, au considerat că această clauză de dobândă este netransparentă și abuzivă și au dispus eliminarea ei din contract. Consecințele au fost fie calcularea dobânzii în funcție de Euribor, dar cu marja fixă inițială din contracte, fie, în câteva cazuri, eliminarea cu totul a dobânzii contractuale și restituirea sumelor încasate. De asemenea, în unele cazuri a fost eliminat și comisionul de administrare. La nivelul instanțelor din țară nu există însă o practică unitară, astfel că există cazuri în care instanțele nu au fost de acord cu cerințele clienților.

Procesele cu ANPC ar putea duce la modificarea tuturor contractelor

BCR a fost chemată în instanță de către ANPC în baza noilor prevederi din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contracte, care spune că o soluție pornită de la reclamația unor clienți își extinde efectele asupra întregului portofoliu de contracte al băncii.

Procesul este înscris la Tribunalul București și așteaptă judecata de fond, dar o soluție într-o cauză similară a fost dată recent. Este vorba despre litigiul dintre ANPC și OTP Bank. Tribunalul a decis că banca a folosit o clauză abuzivă prin care definea dobânda variabilă și a dispus eliminarea acesteia din toate contractele încheiate între bancă și clienți, indiferent dacă acestea au fost modificate de OUG 50. Motivarea deciziei Tribunalului arată cum va fi tratată problema clauzelor abuzive în procesele cu efecte asupra tuturor consumatorilor.

ANPC se mai judecă și cu alte bănci în temeiul aceleași legi, iar termenele se apropie după vacanța de vară. Printre acestea se numără Raiffeisen Bank, Bancpost, Banca Românească, Volksbank, Piraeus Bank, Alpha Bank și Credit Europe Bank IFN.

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
oferta bcr
oferta bcr clauze abuzive
clauze abuzive bcr
procese bcr
reducere rate bcr