O nouă metodă de înșelăciune face victime printre șoferii de taxi, cei care lucrează pentru companii de ridesharing și livratorii de alimente.
În ultimele săptămâni, au fost semnalate numeroase cazuri în care persoane neidentificate contactează aceste categorii profesionale sub pretextul unor comenzi aparent legitime, pentru ca ulterior să le solicite transferuri de bani sau încărcări de cartele SIM, potrivit News.ro
În toate cazurile, escrocii invocă urgențe personale, precum boala sau îngrijirea copiilor, pentru a convinge victimele să efectueze plăți în avans, cu promisiunea returnării sumei la livrare.
Într-un astfel de caz recent, un șofer de ridesharing din Suceava a fost înșelat cu o sumă de 6.000 de lei. Incidentul a avut loc pe 13 septembrie 2024, iar tânărul șofer de 25 de ani, originar din comuna Brodina, a fost atras într-o capcană ingenios pusă la cale de către un individ care, pretinzând că este client, i-a solicitat să depună bani la diverse aparate de tip self-pay.
Într-un comunicat oficial emis de Poliția Județeană Suceava, autoritățile au descris în detaliu modul de operare al escrocilor.
„În ultima perioadă, tot mai mulți șoferi de taxi, autovehicule tip ridesharing sau livratori de comenzi de la diverse firme sau restaurante au căzut pradă unor persoane care le-au determinat să le facă așa-zise mici comisioane invocând lipsa timpului, faptul că sunt bolnave sau au în întreținere minori și nu pot părăsi locuința. Părțile vătămate au fost convinse ca înainte de livrarea produselor alimentare comandate sau înainte de a se prezenta la locația de pornire a cursei tip taxi, să treacă pe la diverse bancomate sau automate de plăți și să depună diverse sume de bani, să achite produse sau să încarce cu credit cartele SIM, cu promisiunea returnării sumelor la momentul livrării alimentelor sau al inițierii cursei de taxi", au precizat oficialii poliției.
Escrocii exploatează vulnerabilitatea și bunăvoința șoferilor și livratorilor care, de multe ori, sunt dispuși să îndeplinească solicitările clienților din dorința de a oferi un serviciu de calitate. Însă după ce banii sunt depuși, „clienții” dispar fără urmă, blocând apelurile și încetând orice formă de comunicare. Așa s-a întâmplat și în cazul tânărului șofer de ridesharing din Suceava, care, după ce a depus suma solicitată, a fost brusc întrerupt din convorbire, iar clientul nu a mai răspuns la telefon.
„Cu ocazia cercetărilor efectuate, s-a stabilit faptul că bărbatul își desfășoară activitatea în calitate de conducător auto la o firmă de ridesharing, iar la data de 13.09.2024, acesta se afla în timpul serviciului pe raza municipiului Suceava, atunci când a primit o comandă prin intermediul aplicației atribuită unui număr de telefon. Ca urmare a acceptării acesteia, a fost apelat telefonic de către un bărbat necunoscut ce i-a solicitat să se deplaseze la cel mai apropiat magazin pentru a depune anumite sume de bani, furnizând o adresă de email. În continuare, persoana vătămată a dat curs solicitării și a depus la mai multe aparate de tip self-pay suma totală de 6000 lei. Întrucât nu mai avea bani, tânărul de 25 de ani i-a comunicat clientului cu care se afla în convorbire telefonică acest aspect, iar bărbatul necunoscut a întrerupt orice legătură", au explicat reprezentanții Poliției Suceava.
CITEȘTE ȘI O nouă investiție în industria de armament pe teritoriul României. Devenim hub regional pentru sud-coreeniIncidentul a determinat deschiderea unui dosar penal pentru înșelăciune, iar autoritățile efectuează în prezent cercetări pentru identificarea făptașului. Din păcate, acesta nu este un caz izolat. Un alt incident similar a avut loc tot în Suceava, la doar o zi distanță, pe 12 septembrie 2024.
O femeie, care lucra temporar ca șofer de ridesharing pentru a-și suplimenta veniturile, a căzut și ea victimă unui escroc. La fel ca în cazul tânărului de 25 de ani, clientul a folosit o serie de pretexte pentru a o convinge să efectueze transferuri de bani înainte de realizarea cursei.
„În urma investigațiilor efectuate, echipa operativă a stabilit că de aproximativ o lună de zile, pentru a-și suplimenta veniturile, femeia a început să presteze servicii tip taxi în cadrul unei firme de ridesharing cu un autoturism închiriat. Astfel, în data de 11.09.2024, orele 23:00, aceasta a primit o comandă pe aplicație. Imediat după confirmarea comenzii, femeia a fost contactată telefonic, iar la terminalul mobil i s-a adresat o voce de bărbat", au relatat polițiștii, adăugând că și acest caz este în curs de investigare.
Autoritățile fac un apel către toți șoferii și livratorii să fie extrem de vigilenți în astfel de situații și să nu efectueze plăți în avans la solicitarea unor clienți necunoscuți, indiferent de pretextele invocate.