Mai mult de jumătate dintre copii (55%) vor să plece din România, arată datele unui studiu al organizației Salvați Copiii, prezentat marți, la Senat. Principalele motive pentru care își doresc să părăsească țara sunt oportunitățile pentru educație (26,3%), neîncrederea sau nemulțumirea față de condițiile oferite în țară (21,9%) și reunirea cu rudele sau prietenii deja plecați în străinătate (5%).
Analizând nivelul de informare al copiilor cu privire la situațiile de risc și recunoașterea unei situații de abuz, deși cei mai mulți dintre copii (65%) pot recunoaște un abuz, doar 1 din 3 se află în situația de a ști cui să ceară ajutorul și de a avea și încredere în acea persoană sau instituție de referință, relevă studiul Salvați Copiii.
„În ultimii 10 ani, procentul copiilor care admit că știu cui să ceară ajutorul într-o situație de risc a rămas constant în cazul exploatării prin muncă sau pentru producerea unor materiale cu conținut sexual, dar a scăzut în cazul abuzului fizic (cu 4,7 puncte procentuale) și în cazul abuzului sexual (cu 3,4 puncte procentuale); doar 1 copil din 3 are încredere că, dacă raportează un abuz, autoritatea competentă va rezolva situația”, se arată în studiul consultat de Agerpres.
Analiza mai evidențiază că toleranța față de romi și cei cu dizabilități fizice a crescut, dar a scăzut toleranța față de colegii cu probleme de sănătate mintală: procentul elevilor care ar fi de acord să aibă un coleg de clasă cu probleme de sănătate mintală a scăzut de la 36,6% la 31,9%.
„Față de 2013, procentul elevilor care ar fi de acord să aibă un coleg de clasă rom a crescut de la 48,7% la 61,8%, o creștere considerabilă este înregistrată și pentru procentul elevilor care ar fi de acord să aibă un coleg de clasă cu dizabilitate fizică (de la 39,8% la 60,2%)”, se mai arată în analiza prezentată.
Cel mai ridicat nivel de toleranță se manifestă față de copiii refugiați, urmați la mică diferență de copiii din sistemul de protecție. Studiul apreciază drept scăzut încă nivelul de acceptare înregistrat în ipoteza unui coleg cu HIV, deși este mai mare decât cel înregistrat în 2013, când 39,8% din respondenți ar fi acceptat un coleg de clasă aflat în această situație.
În prezent, 60,2% dintre respondenți ar accepta un coleg de clasă cu HIV. Primele drepturi enumerate de 83% dintre elevi sunt dreptul la educație, la liberă exprimare și la familie, 4% au menționat două drepturi, 2% un singur drept, dar 11% nu au menționat nici măcar un drept.
Studiul sociologic „Cunoașterea, importanța și respectarea drepturilor copilului în România” s-a desfășurat pe un eșantion de 1.098 de copii, reprezentativ la nivel național, în perioada noiembrie-decembrie 2022, marja de eroare fiind de +/- 3% la un nivel de încredere de 95%.