Camera Deputaților a adoptat, decizional și cu majoritate de voturi, proiectului de lege privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea Platformei Naționale de Interoperabilitate. Legea merge la promulgare. Deputatul PNL Sabin Sărmaș, inițiatorul legii, afirmă că, practic, "epoca documentelor printate din administrația publică apune".
Textul de lege, la care s-a lucrat în grupul de lucru Law and Technology Lab al Comisiei IT&C, a avut susținerea parlamentarilor, fiind votat în Plen de 274 de deputați din cei 278 prezenți.
"Legea Interoperabilității nu este doar un obiectiv PNRR atins. Este o reformă fără precedent a modului în care se livrează serviciile publice în România. Imaginați-vă că orice serviciu public va arăta ca o cumpărătură online - câteva click-uri prin care cetățeanul solicită respectivul serviciu, sau că va fi accesat printr-o simplă cerere, fără dosar cu șină, dacă cetățeanul alege să meargă la ghișeu", declară Sabin Sărmaș, președintele Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Legea privind schimbul de date între sisteme informatice și crearea platformei naționale de interoperabilitate are la bază principiul “o singură dată“ (once-only), conform căruia, pentru a beneficia de un serviciu public, persoanele fizice nu mai trebuie să prezinte instituțiilor și autorităților acte de stare civilă, documente care privesc bunurile pe care le dețin în proprietate sau date privind situația lor fiscală existente la ANAF. Aceste facilități se vor aplica și persoanelor juridice, care nu vor mai mai fi nevoite să pună la dispoziția instituțiilor publice copii ale certificatului de înmatriculare sau ale certificatelor constatatoare, la fiecare interacțiune cu acestea.
Conform sursei citate, prin platforma de interoperabilitate toate informațiile necesare vor putea fi accesate în timp real de către funcționarii publici, care vor verifica doar identitatea solicitantului, fără a-i mai pretinde prezentarea altor documente justificative sau constatatoare. Situația va fi similară și în cazul serviciilor publice accesate exclusiv online, cetățeanul având acces la toate datele deținute de instituțiile publice, care privesc persoana sau bunurile sale.
"Practic, cu această lege, epoca documentelor printate din administrația publică apune", mai declară Sabin Sărmaș, inițiatorul actului normativ.
Potrivit comunicatului, simplificarea interacțiunii cu instituțiile și autoritățile publice va avea și un impact economic major, implementarea în integralitate a legii generând o creștere a PIB-ului cu 0,5% -0,8% și economii de milioane de euro anual pentru bugetul de stat. În plus, comunicarea automată între autoritățile și instituțiile publice va determina în timp eliminarea necesității prezenței fizice a cetățeanului la ghișeu.
Beneficiile acestui act normativ depășesc granițele naționale, adoptarea Legii Interoperabilității contribuind la eliminarea fragmentării digitale între statele membre UE și la implementarea pieței unice digitale europene.
De la momentul implementării platformei de interoperabilitate, toate instituțiile care dețin registre de bază, precum și autoritățile publice locale, vor avea un an și jumătate la dispoziție pentru a se integra cu platforma. Legea prevede și sancțiuni pentru nerespectarea termenelor impuse.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ ANAF verifică banii scoși din tranzacționarea criptomonedelor pe diferite platformeLa procesul de elaborare a legii au participat membrii grupului de lucru „Law and Technology Lab”, constituit la inițiativa președintelui Comisiei pentru Tehnologia Informației și Comunicațiilor din cadrul Camerei Deputaților, în luna decembrie 2021. Din acest grup fac parte reprezentanți ai următoarelor structuri: Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Autoritatea pentru Digitalizarea României, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, Directoratul Național de Securitate Cibernetică, Școala Națională de Studii Politice și Administrative din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, ASPEN Institute Romania, Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii ANIS, Confederația Patronală Concordia, Transilvania IT Cluster, Consiliul Investitorilor Străini, Tech Lounge, Coaliția pentru Dezvoltarea României.
Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare adoptarea unor măsuri referitoare la tehnologii, echipamente, programe software și datele utilizate de acestea, în vederea contribuirii la creșterea gradului de interconectare între sistemele informatice ale autorităților și instituțiilor publice și la facilitatea schimbului de date între acestea, pornind de la principiile și obiectivele Cadrului European de Interoperabilitate.
„Principalele obiective ale legii sunt facilitarea furnizării de servicii publice de calitate, disponibile permanent, proiectate în acord cu nevoile beneficiarilor acestor servicii, promovarea utilizării pe scară largă a tehnologiei informației și comunicațiilor în cadrul administrației publice și creșterea gradului de trasabilitate și transparență a actului administrativ prin oferirea posibilității titularului datelor a cunoașterii accesării și prelucrării datelor sale”, este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.