Compania Apa Nova, care a concesionat pentru 25 de ani sistemul de apă și canalizare din București, anunță, prin intermediul Irinei Munteanu, director financiar, că va menține aceleași proceduri, inclusiv termene de plată, de colectare a banilor de la clienți, chiar dacă Parlamentul a decis recent că proprietarii de case și firme vor fi obligați să achite mult mai devreme facturile pentru întreținerea locuinței, respectiv a spațiului de birouri, facturile fiind investite cu putere de titlu executoriu.
Compania indică și date privind evoluția estimată a tarifelor pentru perioada următoare și situația investițiilor în rețea.
Apa Nova București a câștigat în anul 2000 o licitație internațională pentru concesiunea pe 25 de ani a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare din București, licitație organizată de Primăria Municipiului București, cu sprijinul Băncii Mondiale.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Puteți să detaliați, pe scurt, principalele puncte ale contractului de concesiune?
Irina Munteanu, director financiar Apa Nova: Probabil cel mai important aspect ce trebuie menționat îl reprezintă faptul că, în cazul Bucureștiului, vorbim de un contract unic în România, pe o perioada de 25 ani începând cu anul 2000, contract realizat cu sprijinul Băncii Mondiale și a cărui derulare este monitorizată printr-un mecanism transparent. În acest fel, concesionarul, care este Apa Nova, este obligat să îndeplinească anumite standarde de performanță.
Mai mult, iarăși unic în România, există un mecanism stabilit de Banca Mondială prin care tarifele sunt calculate în funcție de evoluția costurilor, inclusiv a taxelor, mecanism care nu permite operatorului să aibă putere de decizie în stabilirea tarifelor.
În acest fel, am ajuns ca în Capitală, orașul cu cele mai complexe rețele din țară, să avem poate cel mai eficient sistem, la unul dintre cele mai mici prețuri pentru clienți.
Acest contract este orientat către client, este unic și nu are impusă nicio valoarea a investiției, însă Apa Nova București trebuie să realizeze investițiile pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea celor 24 de Nivele de Performanță impuse prin Contractul de Concesiune, care să fie atinse la termenul de conformitate (indicatorii sunt realizați și verificați de regulatorul tehnic). Astăzi, eficiența și performanța noastră și-au spus cuvântul deoarece suntem cu un pas înaintea obiectivelor impuse prin contract. De exemplu, randamentul rețelei este în anul 2016 de 75.5%, iar obiectivul prevăzut pentru acest an era de 67%.
Contractul de concesiune prevede sancțiuni financiare serioase în cazul în care aceste nivele de performanță nu s-ar îndeplini.
Serviciile de alimentare cu apă și canalizare din București prezintă caracteristicile serviciilor publice într-o viziune europeană prin:
• Transparență
• Universalitate
• Tratament egal
• Nivel de calitate European
• Siguranță publică și securitatea serviciului
• Adaptabilitate și management pe termen lung
După 16 ani de concesiune, menționăm rezultate bune cum ar fi:
• Calitatea apei care respectă 100 % standardele europene de calitate (față de 70% în anul 2000)
• Continuitatea serviciului 24 ore din 24 de ore (față de dese întreruperi ale serviciului de alimentare cu an înainte de 2000)
• Creșterea eficienței personalului de la 2.97 angajați/ 1000 de persoane în 2000 la 0.97 angajați în 2016
• Energia electrică consumată a scăzut cu mai mult de 70% față de primul an de concesiune
Mărimea și complexitatea rețelelor administrate de Apa Nova înseamnă, cu siguranță, și un nivel ridicat al investițiilor. Care este evoluția investițiilor în ultimii ani și care este sursa acestor investiții?
Apa Nova București S.A este o firmă cu un capital majoritar privat, toate investițiile făcute în cei 16 ani de concesiune (aproximativ 400 milioane de euro) sunt exclusiv din fonduri proprii. Investițiile ANB în sistemul de alimentare cu apă și de canalizare din Municipiul București au condus la creșterea calității serviciului furnizat bucureștenilor, degrevând astfel bugetul consolidat al Municipiului București de un efort financiar ne-sustenabil.
În anul 2015, valoarea investițiilor totale a fost de aproximativ 98 milioane lei, comparativ cu 120 milioane lei investiții efectuate în anul 2014. În anul 2015 finanțarea investițiilor a fost asigurată atât din fonduri proprii Apa Nova București, cât și din împrumuturi contractate de la Grupul Veolia. În anul 2014, investițiile au fost finanțate integral din fonduri proprii Apa Nova București.
Pe de altă parte, pentru anul 2016, totalul investițiilor derulate este prevăzut a depăși 129 de milioane de lei.
Pentru anul 2017 investițiile alocate sunt prevăzute la același nivel cu anul 2016. Proiectele importante pentru acest an sunt obligațiile asumate prin Contractul de Concesiune și Actele Adiționale, îmbunătățirea randamentului, reabilitarea marilor colectoare de canalizare vechi de peste 100 de ani și continuarea programului de investiții BUCUR.
Pentru anul 2018 se estimează ca sumele alocate investițiilor să scadă ca urmare a finalizării lucrărilor prevăzute în programul BUCUR și a celor legate de îmbunătățirea randamentului rețelei, având în vedere faptul că în prezent obiectivul contractual este deja depășit. Acum și în viitor vor fi constant alocate sume pentru obiective prioritare cum ar fi:
• reabilitarea/extinderea rețelelor de apă potabilă și de canalizare;
• protecția mediului;
• lucrări suplimentare;
• optimizarea relației cu clienții (anul acesta am demarat programul A Doua Țeavă – program pilot de sponsorizare a înlocuirii rețelelor interioare de alimentare cu apă potabilă în imobilele de tip locuință situate în Municipiul București.)
Pe scurt, pentru anul 2017, Apa Nova are bugetate peste 130 milioane lei, alte peste 95 de milioane urmând a fi investite în 2018.
Un subiect foarte dezbătut îl reprezintă slaba capacitate a României de a atrage fonduri europene. A derulat Apa Nova investiții prin programe europene? Are în plan derularea unor astfel de investiții?
Societatea Apa Nova nu are voie să apeleze la fonduri europene, pentru activitatea de bază, deoarece legea nu ne permite.
În schimb, Apa Nova colaborează strâns cu Primăria pentru proiecte mari de infrastructură, unde Municipalitatea accesează fonduri europene. De exemplu, continuarea investițiilor la Stația de Epurare Glina, faza II, unde documentația a fost realizată în procent de 80% cu ajutorul nostru.
Aș dori să menționez că modernizarea stației Glina a fost dată ca exemplu de succes în cel mai recent raport al European Environment Agency.
În paralel, Apa Nova informează constant Municipalitatea asupra proiectelor majore în care este implicată și-i propune oportunități de dezvoltare și modernizare acolo unde este cazul pentru binele clienților și consumatorilor.
Probabil și în contextul alegerilor parlamentare a fost readusă în discuție posibilitatea rediscutării sau chiar rezilierii contractului dintre Municipiul București și Apa Nova. Cum vedeți aceste discuții?
Disputele politice nu sunt treaba noastră. Asta e cât se poate de limpede. Ceea ce putem spune însă este că, până acum, Apa Nova nu doar că și-a îndeplinit, ba chiar și-a depășit indicatorii de performanță asumați prin contract. Și din acest motiv, Banca Mondială vede contractul de concesiune dintre Municipiul București și Apa Nova drept un model de bune practici la nivel mondial. Mai mult, conform unui raport al BM, dacă s-ar rezilia contractul, bucureștenii ar avea de suferit enorm din punct de vedere financiar. În primul rând pentru că Apa Nova nu consumă deloc bani publici, nici din subvenții, nici în altă formă, ci funcționează strict cu banii încasați din serviciile furnizate.
În raportul cerut de Banca Mondială și realizat de către consultanții Castalia Strategic în anul 2010, se spune:
"În cazul Bucureștiului, concesiunea a îmbunătățit în mod clar serviciile de apă și canalizare. Factorii de succes au fost:
• autoritate publică angajată
• echipă de experți dedicată
• un proces bine pregătit, calitativ și transparent
• un contract conceput într-un stil unic și inovativ
• sisteme de monitorizare bine definite și implementate, mecanisme de soluționare a litigiilor ".
Mai mult, autorii raportului spun:
"Capacitatea concesiunii de a îmbunătăți serviciul mai mult decât media, menținând nivelul tarifelor sub medie este chiar mai remarcabilă atunci când ne gândim că alte utilități municipale din România au primit subvenții de la administrația locală, guvern național, sau Uniunea Europeană în această perioadă. În contrast, Apa Nova a finanțat toate operațiunile și investițiile sale, fără nici o pretenție asupra fondurilor publice ".
Concluziile studiului sunt:
„Concesiunea a îmbunătățit masiv calitatea serviciilor de apă în București, ridicând nivelul de calitatea a orașului București deasupra altor orașe din România și față de orașe din Europa de Vest. În cadrul concesiunii, s-au produs economii de costuri în valoare totală de aproximativ 349 milioane dolari până în anul 2008, lucru ce se reflectă în tarif și în comportamentul investițional. Concesionarul a investit 275 milioane de dolari în aceeași perioadă, toate acestea fără subvenții, păstrând în același timp tariful combinat de apă și de canalizare sub media orașelor din Romania”
Discutăm de un nivel profesional extrem de înalt: concesionarea acestor servicii a fost un proiect amplu și curajos, pentru care s-a format o echipă de experți și consultanți, aleși dintre cei de top în domeniile lor la nivel mondial: Consultant principal: International Finance Corporation – The World Bank Group, Consultant tehnic: WRc – Watter Research Company, Consultant economic: Price Waterhouse & Coopers, Consultant legal: CMS Cameron McKenna și Sinclair Roche & Temperley, Consultant contabil : Delloite&Touche, Consultant forță de muncă și management: IWACO – Consultant for Water & Environment. Acestea sunt firme de prim rang, recunoscute în domeniu.
Explicație privind investiția de la Glina: cine, cât, ce investește?
Pentru finalizarea lucrărilor este nevoie de o finanțare totală de 388,2 milioane de euro, din care 62,63% vor proveni din fonduri UE, 7,7% de la bugetul de stat și 0,71% de la bugetul local al Capitalei, iar restul de 28,96% trebuie asigurat din finanțări rambursabile, potrivit documentației pregătite de primărie.
Asta se referă la Etapa II. Doresc să menționez că Etapa I este deja finalizată, ceea ce a permis epurarea completă a ~ 38% din debitul estimat a fi colectat în rețeaua de canalizare orășenească pe timp uscat și epurarea parțială a debitului suplimentar, în caz de precipitații. Această primă fază de modernizare a presupus fonduri nerambursabile ISPA (Instrumentul pentru Politici Structurale de Pre-Aderare) acordate de către Comisia Europeană, împrumuturi obținute de la Banca Europeană de Investiții și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare de către Primăria Municipiului București și garantate de Guvernul României.
Care este evoluția estimată a tarifelor pentru perioada următoare ?
În baza legislației în vigoare și a contractului de concesiune semnat între Municipiul București (MB) și Apa Nova București în anul 2000, Apa Nova nu are putere de decizie în ceea ce privește adoptarea tarifelor percepute consumatorilor pentru serviciile prestate.
În altă ordine de idei, tarifele nu pot fi modificate discreționar de nici o persoană din ANB, cum acest lucru nu este nici de competența Consiliului General al Municipiului București. Formula din contratul cu MB aparține Băncii Mondiale și are mai multe componente printre care costurile de funcționare, procesele tehnologice implicate, investițiile, factorii naturali (ex. calitatea apei brute care este procesată), nivelul taxelor și impozitelor, schimbările legislative.
Această formulă permite variația tarifelor ca urmare a evoluției costurilor și taxelor, fapt ce a permis, în ultimul an, o scădere a acestora, tariful actual fiind de 5.05 lei/mc fără TVA = 4,13 lei apă + 0,92 lei/ canal. Scăderea tarifelor s-a datorat finalizării unor investiții importante, planificate de mai mulți ani
În plus, Apa Nova nu beneficiază de nicio subvenție sau ajutor din partea statului privind partea de tarif, iar astăzi gradul de suportabilitate a facturii de apă reprezintă 1,7% din coșul unei familii (legea propunând un procent de maxim 3,5%), calculat ca procent între factura medie a serviciului de apă și canalizare și venitul mediu al familiei (sursa INSSE).
Modificările de preturi nu sunt stabilite de Apa Nova București. E o procedură complexă și independentă, stabilită de Banca Mondială și aplicată de experți internaționali. Atunci când apar schimbări semnificative (crește mult inflația, se modifică taxele, se încheie sau demarează un program de investiții, costurile generate de avarii) părțile pot face solicitări de ajustări ce sunt supuse analizei Comisiei de Experți care emite un raport privind nivelul recalculat al tarifelor, propuneri care sunt sau nu acceptate de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC).
Cu ocazia celei mai recente evaluări făcute de comisia de experți, s-a constatat o creștere a cheltuielilor generate de întreținerea canalizării și a investițiilor necesare pentru evitarea avariilor. Așteptam decizia ANRSC, însă acest raport poate conduce la o rearanjare a structurii tarifare. Comisia de experți a concluzionat deja că este nevoie de o astfel de rebalansare a tarifului pentru a putea reflecta în mod corect structura costurilor. Pentru a putea păstra costul final, fără taxe, la același nivel, noi am propus scăderea prețului apei potabile furnizate și ne luptăm pentru a menține tariful cu TVA la același nivel. Totuși, în acest moment nu vă pot oferi un răspuns final, deoarece așteptăm decizia ANRSC și, de asemenea, așteptăm să vedem cum se vor concretiza actualele discuții legislative cu privire la nivelul TVA aplicabil anul viitor.
Problema este ca serviciile de canalizare si apa au TVA diferențiat, nu mai tine de noi, noi vom lupta sa menținem tariful total, fără taxe, la fel.
Câte străzi din București nu au canalizare, care este perspectiva pentru acestea?
În prezent avem în derulare două programe investiționale obligatorii, programul Bucur (200 milioane lei) și programul de Lucrări Suplimentare (30 milioane lei). Acestea se referă atât la extinderea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare, cât și la investiții în lucrări aferente și/sau în legătură cu sistemul de operare și cu protecția acestuia.
Pe lângă acestea, am avut obligația, prin contractul de concesiune, de a investi în Stația de tratare de la Crivina. Aici au fost investite aproximativ 50 milioane de euro.
Apa Nova are banii prevăzuți pentru investiții pe străzile fără canalizare. Pe măsură ce PUZ-ul este aprobat, noi mergem și extindem rețelele. Din punct de vedere legal, fără a avea PUZ valabil, nu putem interveni.
Ați estimat impactul eventualei intrări în insolvență a RADET și ELCEN asupra situației financiare a Apa Nova? Dacă da, care este acesta? Intenționați eventual să vă opuneți în instanță eventualelor cereri de intrare în insolvență a celor doua companii?
În momentul intrării în insolvență a RADET și ELCEN, acestea datorau Apa Nova București aproximativ 2 milioane de euro. Depunem toate eforturile necesare pentru a ne înscrie la masa credală și, eventual, putem participa cu experiența noastră la planul de redresare a celor două companii.
Cât costă apa în București, și cum stăm față de alții?
Indiferent cum își denumesc alții serviciul, orice cetățean plătește o factura totală compusă din costul apei potabile și canalizare. Orice denumiri de genul apă pluvială, apă meteo, canalizare etc., se referă, de fapt, sub o formă sau alta, la costul întreținerii canalizării care preia apa uzată (din precipitații, menajer, industrial etc.). În plus, la București, este inclus și costul epurării apelor uzate, pentru ca ele să se întoarcă în circuitul natural.
Contează costul total al acestor servicii, iată un clasament (conform ANRSC):
După cum se observă, prețul plătit de către bucureșteni pentru serviciul de apă – canal este de 5.05 lei fără TVA, fiind pe locul 40 din 44 de orașe analizate.
Acum, pe final de an, Legislativul a adoptat o nouă legislație care conferă o putere mai mare companiilor de utilități în relația cu clienții, facturile fiind acum investite cu putere de titlu executoriu în vreme ce termenul de plată a scăzut. Ce efecte preconizați ca aceste noi reglementări să le aibă asupra modului în care Apa Nova București relaționează cu proprii clienți?
Principalul aspect pe care doresc să îl subliniez aici este faptul că noi vom menține aceleași proceduri, inclusiv termene de plată, pe care le avem în vigoare înainte de adoptarea legii la care vă referiți. Astfel, relația Apa Nova București - clienți se va desfășura pe aceleași baze ca și până acum. Mai mult, cazurile de neplată sunt foarte puține în rândul clienților noștri, motiv pentru care le mulțumim bucureștenilor.
Pe de altă parte, este adevărat că, în anumite cazuri extreme, legea va facilita urgentarea procedurilor de recuperare a datoriilor. Repet, însă, este vorba despre cazuri punctuale, majoritatea clienților noștri fiind buni platnici, motiv pentru care, chiar dacă legea ne permite, noi nu vom scurta termenele de plată a facturii.
Apa Nova București deservește peste 2 milioane de bucureșteni și asigură servicii precum furnizarea de apă potabilă până la branșamentul imobilului, asigurarea alimentarii cu apă industrială, precum și servicii de canalizare și epurare pentru București.
Compania are 1.850 de angajați, aproximativ 696 milioane lei cifră de afaceri, 3 uzine de tratare și producție a apei potabile, la Roșu, Arcuda și Crivina, o stație de epurare ape uzate, o rețea de distribuție apă potabilă de circa 2.510 km, o rețea de canalizare de circa 2.350 km și produce anual 171 milioane m³ de apă potabilă.
Începând cu finalul anului 2015, echipa managerială este compusă integral din specialiști români.
Acționarii companiei sunt Primăria București cu 16,31% din acțiuni, Grupul internațional Veolia cu 73,69% din acțiuni și Asociația salariaților ESOP cu 10%.