Firmele care angajează ucenici sunt influențate negativ de cheltuielile aferente, în special de costul forței de muncă, în timp ce costurile pentru stat sunt la un nivel scăzut, ucenicii cerând remunerații mai mari decât salariul minim pe economie, relevă un studiu guvernamental analizat de Profit.ro.
În consecință, firmele au cerut majorarea subvenției primite de la stat pentru angajarea și formarea ucenicilor, de la 300 la 500 lei.
Prin ucenicie se întelege formarea profesională realizată pe baza unui contract de ucenicie la locul de muncă. Angajatorul care încheie un contract de ucenicie la locul de muncă poate primi lunar, la cerere, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pe perioada derulării contractului, o subvenție care în prezent se ridică la 300 lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ucenicul trebuie să aibă vârsta cuprinsă între 16 și 25 ani și să fie angajat pentru o perioadă cuprinsă între cel puțin 1 an și până la 3 ani. Angajatorul va trebui să desemneze un coordonator de ucenicie pentru formarea profesională a ucenicului.
Un studiu comandat recent de Guvern arată că, în cazul acestei scheme, deși costurile pentru stat se mențin la un nivel scăzut, costurile suportate de către angajatori sunt ridicate.
Aceste costuri includ cheltuielile cu salariul ucenicului, care doar la un salariu minim ajung la o medie lunară de 1.538 lei, inclusiv contribuțiile sociale plătite de către angajator, și cheltuielile cu salariul coordonatorului de ucenicie, care ajung la un cost mediu de 357 lei/ ucenic/ lună, luând în considerare 20 de ore lucrătoare pe lună și salariul mediu, inclusiv contribuțiile sociale plătite de către angajator.
Drept urmare, costurile cu forța de muncă reprezintă principala componentă a costurilor cu ucenicia suportate de către angajatori. În plus, aceștia trebuie să suporte și costurile cu formarea ucenicului, care ajung în medie la 45 lei/ ucenic/ lună.
CITEȘTE ȘI Cheltuielile de personal ale statului au crescut cu 10,2% în primele 7 luni, la venituri mai miciFinalmente, pentru a angaja un ucenic, angajatorii suportă o serie de costuri administrative care rezultă din obligațiile de informare aferente sistemului de ucenicie din România, inclusiv procedurile necesare pentru a primi subvenția.
Doar completarea unor formulare costă 41 lei lunar
Astfel, pentru a primi subvenția de 300 lei, firmele trebuie să completeze lunar și să transmită formularele: F164 – desemnarea coordonatorului de ucenicie de către angajator, F165 – solicitarea lunară de către angajator a subvenției pentru ucenicie, F166 – obligația angajatorilor de a răspunde solicitărilor inspectorilor de muncă în privința implementării contractelor de ucenicie, F189 – obligația angajatorului de a înmâna ucenicului contractul de ucenicie și F192 – obligația angajatorului de a încheia cu AJOFM o convenție de finanțare pentru acordarea sumelor cu titlu de subvenție lunară și descrise în foi excel separate, dedicate estimării sarcinii administrative pentru fiecare obligație de informare identificată.
Guvernul a calculat povara administrativă suportată de către angajatorul mediu atunci când acesta optează să angajeze 20 de ucenici. Potrivit estimărilor oficiale, costul lunar pentru angajatorul mediu în perioada de referință pentru fiecare contract de ucenicie încheiat este estimat la 57 lei, 72% din acest cost fiind generat de obligația de a solicita lunar subvenția pentru ucenicie, respectiv 41 lei.
La nivelul întregii economii, costurile administrative suportate de firme pentru 500 de contracte de ucenicie încheiate anual ar depăși 1 milion lei.
Guvernul a organizat o întâlnire cu reprezentanții patronatelor, sindicatelor și angajatorilor cu un număr mare de ucenici, fiind discutate deficiențele sistemului și potențialele soluții care pot fi adoptate de către Guvern.
“În acest sens, firmele au solicitat o subvenție mai mare decât cea actuală. Opțiunea preferată majorează subvenția de la 300 lei la 500 lei”, arată documentul citat.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Companiile de stat își vor elabora, până la sfârșitul acestui an, propria politică de sponsorizăriUn alt aspect important ridicat de către firme se referă la dreptul angajatorilor de a solicita ucenicilor să rămână angajați în cadrul firmei cel puțin 3 ani de la finalizarea programului de ucenicie. Această prevedere a fost inclusă în forma anterioară a Legii Uceniciei și eliminată ca fiind neconstituțională. Totuși, Codul Muncii conferă angajatorilor dreptul general a de impune clauze de loialitate angajaților implicați într-o formare finanțată de către firmă sau de a fi despăgubiți de către angajați pentru costurile de formare în cazul părăsirii firmei. Drept urmare, acest aspect va face obiectul negocierilor dintre angajator și ucenic, arată Guvernul.
Firmele au mai solicitat prelungirea termenului de 30 de zile de la finalizarea perioadei de probă pentru încheierea contractului dintre angajator și agenția județeană de ocupare. Termenul este prea scurt pentru ca agențiile județene de ocupare să poată accesa resursele în vederea asigurării subvenției. Acest aspect a fost reținut pentru a fi introdus în normele metodologice.
O altă concluzie la care s-a ajuns a fost ca asigurarea formării profesionale să fie formată de către agenții de formaea muncii, fie prin intermediul rețelei proprii de centre, fie prin furnizori de formare profesională autorizați, selectați în condițiile legislației privind achizițiile publice. Costurile de implementare suportate de către agenția națională de ocupare vor avea o valoare aproximativă de 174 lei/lună/ucenic, costurile lunare ale statului pentru fiecare contract de ucenicie crescând cu aproximativ 50%.
CITEȘTE ȘI Străinii detașați de companiile europene pot lucra în România doar cu permis de ședereGuvernul estimează, în mod optimisit, că, operând aceste schimbări și în sistemul de ucenicie actual, în următorii 3 ani ar putea fi încheiate contracte de ucenicie pentru până la 30.000 de persoane, în loc de un maximum de 500 anual câte s-ar încheia în cele mai fericit caz conform prevederilor actuale.
Un sondaj efectuat de Guvern prin chestionarea a 1.319 de firme din 38 de județe a scos în evidență că doar 29% dintre firme cunosc sistemul de ucenicie din România.
Cu toate acestea, , cel puțin 37% dintre firme prezintă potențial de a fi interesate să angajeze ucenici, dat fiind că se confruntă cu dificultăți sporite în angajarea de personal calificat pentru locurile de muncă vacante din cadrul companiei. Incidența firmelor cu dificultăți majore în asigurarea forței de muncă este semnificativ mai mare în rândul firmelor mari (48%) și medii (46%). Din punct de vedere sectorial, majoritatea firmelor afectate de către deficitul de calificare fac parte din sectorul construcțiilor și sectorul industrial (48%).
Sondajul mai arată că 28% dintre firme doresc să angajeze ucenici în următorii 2 ani, majoritatea fiind din sectorul industrie și construcții (37%) și din sectorul servicii (23%). De asemenea, interesul firmelor de a organiza programe de ucenicie se manifestă mai ales în rândul firmelor mari (40%) și mai puțin la nivelul IMM-urilor. Microîntreprinderile (cu maxim 9 angajați) sunt cel mai puțin interesate de ucenicie (20%).
În materie de așteptări din partea Guvernului în domeniul uceniciei, cele mai multe firme doresc oferirea unor stimulente financiare mai avantajoase pentru firmele care organizează ucenicie (61%), simplificarea procedurilor (52%) și promovarea sistemului de ucenicie (36%).