Corpul de Control al prim-ministrului arată că mai multe Guverne au derulat un contract, încheiat în 2000, pentru informatizarea spitalelor, cu o valoare totală de 22 milioane dolari, din care, până anul trecut, au fost cheltuite aproape 15 milioane de dolari pentru un program informatic care nu este folosit nici măcar în cele doar două spitale în care a fost introdus. Contractul prevedea introducerea aplicației în 34 de spitale.
Este astfel indicat un contract semnat între Ministerul Sănătății, pe de o parte, ca beneficiar, și Compaq Computer România S.R.L. și Siemens Business Services GmbH&Co, pe de altă parte, în calitate de furnizori, având ca obiect livrarea de hardware către minister și implementarea sistemelor IT pentru 34 de spitale.
Ministerul Finanțelor a fost autorizat atunci să garanteze pentru Sănătate un credit extern de 22 milioane dolari pentru cumpărarea de sisteme informatice de înaltă performanță pentru spitale din județele Argeș, Mureș și Sibiu, iar Ministerul Sănătății a fost autorizat să negocieze cu o singură sursă.
Contractul trebuia implementat până în 2007, altfel angajarea creditului, prin Citibank, nu ar mai fi avut loc.
După aproximativ 7 ani de la încheierea contractului, Guvernul Tăriceanu a modificat sursa de finanțare pentru proiect, sumele necesare realizării sistemului IT urmând a fi astfel asigurate din venituri proprii ale Ministerului Sănătății, și nu dintr-un credit extern garantat de către Ministerul Finanțelor.
Corpul de control a constatat acum că, într-o astfel de situație, trebuia organizată o nouă procedură de achiziție, dar Cabinetul Tăriceanu nu doar că nu a organizat o astfel de procedură, dar în 2008 a încheiat un act adițional prin care au fost modificate mai multe clauze contractuale referitoare la modalitatea concretă de implementare a proiectului.
Astfel, deși a fost menținut prețul inițial al contractului, fără TVA și taxe de orice fel, obligațiile contractuale au fost restrânse prin implementarea sistemului informatic de înaltă performanță într-un număr de spitale mai mic cu aproximativ 50% față de numărul unităților spitalicești prevăzute inițial, respectiv în 16 spitale față de 34 de spitale.
Ulterior, în perioada 2008-2015, Ministerul Sănătății a efectuat, în legătură cu implementarea sistemului informatic, cheltuieli totale în cuantum de 11,3 milioane dolari și 13,7 milioane lei. Circa 14,3 milioane dolari reprezintă 65% din valoarea totală a contractului, iar restul sumelor sunt cheltuieli de arbitraj și executare în cea mai mare parte. Ultima plată, în valoare de 3 milioane dolari a fost plătită în 2015.
Ministerul a achiziționat în acest program 430.000 licențe pentru o aplicație de tip Patient Management, dar pentru 16 spitale care nu au mai mult de 20.000 de paturi.
Din datele comunicate Corpului de control al prim-ministrului de către Ministerul Sănătății și Institutul Național de Sănătate Publică a rezultat faptul că nu au fost identificate documente justificative din care să rezulte, în mod transparent și verificabil, modalitatea de determinare a numărului de licențe de tipul „Patient Management” și nici dacă și câte dintre acestea au fost utilizate.
CITEȘTE ȘI Zeci de percheziții în nouă județe și București într-un dosar de fraude informatice; prejudiciul, peste 4,5 mil. euroMai mult, procesul de implementare a sistemului informatic nu a fost finalizat, proiectul nefiind implementat în cele 16 spitale pentru care a fost prevăzut, ci doar în două spitale „master” (Institutul Clinic Fundeni și Spitalul Clinic de Urgență Târgu-Mureș).
Cu toate că a fost implementat în cele două spitale „master”, acest sistem informatic nu a satisfăcut necesitățile de informatizare ale celor două unități spitalicești, astfel încât nu este utilizat de medici, aceștia preferând aplicațiile vechi, arată, în concluzie, Corpul de Control.