Conform unui studiu realizat de către Qualitics și SAP in lunile martie si aprilie a acestui an: 67% dintre angajații chestionați au raportat in aceasta perioada un nivel mai ridicat de stress, 57% un nivel mai ridicat de anxietate, iar 53% s-au simtit mai epuizati emotional.
Bunăstarea angajaților (wellbeing) înseamnă optimizarea sănătății tuturor angajaților. Nu este vorba doar de sănătatea fizică, ci și de alte componente ce nu pot fi ignorate atunci când vorbim despre angajați eficienți, care doresc să performeze la capacitate maximă: zona emoțională, spirituală, socială și intelectuală.
Wellington, companie de consultanță în programele de corporate wellbeing a fost alături de companiile din România în a crea împreună campanii și acțiuni care să ofere angajaților suportul necesar pentru a-și atinge rezultatele dorite, printr-o soluție modernă și adaptată nevoilor actuale. Soluția dezvoltată de către Wellington este Digital Wellbeing Platform, un loc unic unde compania își poate desfășura acțiunile de wellbeing, indiferent unde activează angajații săi.
In perioada martie-noiembrie, Wellington a dezvoltat peste 400 de activități și programe online pentru companii, fie prin resurse de wellbeing: workshopuri video, articole, infografice, fie prin webinarii live pe diverse teme: mental wellbeing, imunitate, nutriție, managementul emoțiilor, hobby, sport etc.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Alina Grozescu, CEO Wellington:
Companiile cu adevărat preocupate să fie un angajator preferat au intensificat activitățile de wellbeing, înțelegând că sunt multe schimbări cărora oamenii trebuie să le facă față, fie că este vorba despre lipsa de mișcare, fie despre întărirea sistemului imunitar prin nutriție, fie gestionarea emoțiilor și orientarea spre un mindset pozitiv, dezvoltarea abilităților de reziliență în fața oricăror schimbări ce vor urma.
Care au fost cele mai solicitate servicii din această perioadă?
A.G: În ultima perioadă cele mai solicitate servicii au fost cele orientate în zona de mental wellbeing. Dacă mișcarea și nutriția au fost cele în focusul angajatorilor în prima parte a pandemiei, acum companiile se concentrează pe cum ne gestionam cât mai bine ce simțim, ca să ne păstram echilibrul în viața noastră atât profesională cât și personală.
Faptul că am avut cereri și din afara țării a fost o supriză foarte frumoasă și credem că ni s-au deschis noi perspective în ceea ce privește oportunitățile de a colabora cu companii din toata Europa, dacă nu din toata lumea. Nu mai este o piedică mobilitatea, acum poți să fii oriunde, oricând, doar să ai acces la internet.
Ce îndrumări ați oferi companiilor ce doresc să implementeze programe de wellbeing pentru angajați?
A.G: Orice program trebuie început cu pași mici și cu niște obiective clare de la început. Apoi recomandăm construirea, preferabil cu ajutorul unei companii specializate și cu experiență în programe de wellbeing, a unui plan de activități și a unui buget. Este foarte important să avem și buy-in-ul top managementului, un program de wellbeing fără susținerea managementului nu va avea aceleași rezultate ca unul sustinut și promovat doar de departamentul de resurse umane. Este important cum este implementat și cum este comunicat în organizație. La fel de importante sunt și statisticile, măsurarea rezultatelor și ajustarea programului pe parcurs.
Ne puteți oferi un exemplu de bună-practică din experiența cu clienții Wellington?
A.G: Unul dintre cele mai interesante și bine structurate programe din această perioadă a fost creat împreună cu Auchan Romania. Ei au înțeles cât de important este să afli ce-și doresc și ce nevoi au proprii angajați, astfel au susținut o campanie concentrată de câteva săptămâni. Au beneficiat de susținerea managementului și cred că a fost unul dintre cele mai de succes și bine organizate programe pe care le-am implementat în ultima perioadă.
Cum a reușit Auchan să vină în întâmpinarea așteptărilor angajaților săi?
Aurelia Mihai, Responsabil Recrutare si Dezvoltare Resurse Umane, Auchan: Ca angajator, Auchan are ambiția să schimbe viața angajaților săi, dându-le posibilitatea să se bucure de viața din timpul orelor de muncă. Evident, au fost întradevăr provocări multiple și situații dificile generate de pandemie, iar mulți dintre colegii noștri s-au confruntat cu probleme și obstacole cu care nu s-au mai întâlnit în trecut. Cu toate acestea promisiunea noastră „Te bucuri de viață” a fost și este trăită și în această perioadă.
În afară de grija pentru siguranța și sănătatea angajaților noștri, reflectată în toate măsurile și beneficiile oferite, întotdeauna ne-a caracterizat atmosfera plăcută de lucru și climatul emoțional pozitiv din cadrul echipelor noastre. Prima noastră preocupare a fost să ne ascultăm angajații: „Cum te simți acum?” a fost întrebarea cheie și umbrela sub care am derulat un studiu intern, în urma cărora am extras concluzii interesante despre nevoile angajaților noștri și despre așteptările lor privind suportul așteptat din partea companiei.
Am aflat astfel că angajații și mai ales managerii noștri au preocupări și așteptări legate de menținerea unor aspecte pe care ei le-au numit: “moral ridicat”, “atitudine pozitivă”, “optimism”, „un anume “vibe” în cadrul echipelor”, „gestiunea relațiilor” etc… 92% dintre respondenți au considerat utile subiectele pe teme psihologice, iar 87% și-au exprimat dorința să primească astfel de materiale din partea noastră, dar într-o manieră cât mai eficientă și accesibilă.
Astfel a luat naștere programul Pastila de Buna-Stare, program care și-a propus ca să ofere angajaților Auchan momente de atenție asupra propriei persoane, precum și informații utile pentru un mai bun management al stresului, al emoțiilor, al relațiilor, printr-o abordare de tip microlearning.
A.M.: Materialele au fost de tip „pastile” scrise sau video, comunicate pe canale online sau offline către toți angajații. Acestea conțineau „tips&tricks” despre cum ne putem îngriji mai bine, prin soluții simple și la îndemână, de sănătatea și starea noastră fizică, emoțională, relațională, ele fiind de altfel strâns legate. La acestea s-au adăugat o serie de evenimente online (webinarii), cu o durată de 2 ore fiecare, pentru a asigura și interactivitatea cu angajații noștri și pentru a oferi experiențe, trăiri de impact cu ecou în creșterea rezilienței.
Care au fost obiectivele programului Pastila de Bună-stare?
A.M.: Obiectivul principal a fost susținerea stării de bine a angajaților noștri, în primul rând prin creșterea nivelului de conștientizare – creșterea capacității de a recunoaște la sine sau ceilalți fenomene și mecanisme psihologice cu posibil impact negativ asupra sănătății, deciziilor și reacțiilor, dar și de apreciere a lucrurilor pozitive și a oportunităților (trecerea către un mind-set pozitiv). Apoi ne-am propus să oferim exemple concrete de abordări și acțiuni constructive pentru auto-management și gestiunea echipelor – din punct de vedere moral, al nivelului de engagement, al gestiunii anxietății și stresului sau al eventualelor urgențe și crize. Și desigur, prin oferirea acestor „instrumente” și experiențe de auto-dezvoltare, să generăm un efect de minimizare a riscului sau incidenței deciziilor și reacțiilor mai puțin constructive din partea angajaților și managerilor noștri.
Mai exact ce conținut au Pastilele de Bună-stare ? Cum ați construit aceste materiale care să atingă aceste obiective ?
A.M.: Am abordat diverse subiecte sub titlurile :
Cum te împrietenști cu stresul – cum îl recunoști la tine, la ceilalți, cum îți poți crește rezistența, cum îl poți gestiona, cum îți poți construi obiceiuri sănătoase pentru corp și minte.
Cum te împrietenești cu emoțiile – ce sunt emoțiile, de câte tipuri, faptul că sunt toate utile, chiar dacă pe unele le percepem negativ, ce înseamnă echilibrul emoțional și cum se poate obține
Cum te împrietenești cu ceilalți – tipuri de relații ne-constructive, capcane în care putem cădea și cum să ieșim din dinamici distructive
Cum te împrietenești cu tine – provocări de auto-explorare și introspecție, de cunoaștere mai bună a propriilor valori, pentru a-ți putea depăși limtele și a-ți atinge obiective sau pur și simplu pentru a fi mai fericit și împăcat cu tine și cu viața ta.
Pentru un astfel de conținut am colaborat cu experți în domeniul dezvoltării personale: de la Fundația Estuar - Adrian Socol și Florian Koleci ne-au fost alături în crearea unor webinarii cu conținut interesant, activant, provocator, prin care am reușit să transmitem participanților idei, practici, soluții de creștere a rezilienței și capacității de gestiune a emoțiilor negative.
De asemenea, alaturi de Wellington, am reușit să oferim materiale scurte, dar foarte bogate, pe teme legate de tehnici de respirație, de stretching, despre mecanismele neurologice implicate în stres și emoții negative, despre impactul emoțiilor asupra sistemului imunitar, și cum putem să le gestionăm pentru a evita efectele negative, despre dinamicile relaționale și cum putem să detensionăm conflicte, și așa mai departe. Toate la îndemâna oricărui angajat, oricând, atât în formate materiale puse la dispoziție în spațiile comune, cât și de pe orice device, pe platforma online pusa la dispozitie de Wellington (Digital Wellbeing Platform).
Adrian Socol : «M-am bucurat foarte mult să pot împărtăși cu participanții la worskhopuri din informațiile și strategiile pe care eu le folosesc in practica mea, iar participanții mi s-au părut receptivi și interesați»
Florian Koleci : « Programul a fost pentru mine o imbinare a ceea ce înseamnă perspectiva organizațională (lucruri clare, implementabile, fixare de informații, creare de contexte, exersare) și perspectiva personală: a te pune față în față cu tine (întrebări, răspunsuri, introspecții, emoții plăcute și mai puțin plăcute) și cu ceilalți (autodezvăluire, judecată, temeri, nevoia de acceptare). »
Cum evaluați impactul unui astfel de program ?
A.M.: Este foarte greu să contorizezi impactul suportului psihologic sau al învățării de tehnici de auto-control. Dar cred că suntem cu toții de acord că, în situații atipice sau de stres, riscul ca reacțiile oamenilor să nu fie tocmai constructive este destul de mare. Impactul unei decizii greșite sau a unei reacții nepotrivite poate fi semnificativ, în funcție de rolul pe care un angajat în ocupă. Mulți dintre colegii noștri sunt în direct contact cu clienții sau autoritățile, alții sunt responsabili pentru gestiunea unor situații de criză sau pentru decizii ce au un impact asupra unor perimetre largi din activitatea organizației. Cu siguranță creșterea capacității de a-și gestiona emoțiile, de a-și menține calmul și abordarea rațională prin astfel de tehnici are un impact pozitiv.
Estimăm că peste 8000 de angajați au interacționat direct cu conținutul scris (afișe, broșuri, infografice) sau video (filme scurte ce au rulat pe televizoarele din spațiile comune angajaților), iar peste 400 de angajati s-au înrolat vorluntar și au participat la webinarii. Am aplicat chestionare de feedback pentru urmărirea programului : 97% dintre respondenți au considerat conținutul util și foarte util, iar 99% dintre participanții la webinarii au recomandat colegilor să participe, fapt care ne-a făcut să decidem să mai derulăm încă 5 evenimente online. Atat din chestionarele de feedback cât și din testimonialele colegilor noștri putem concluziona că informațiile au fost bine primite și asimilate, unii dintre ei dându-ne exemple concrete despre cum și-au schimbat viața, percepțiile, obiceiurile, cum au reușit să treacă mai bine peste provocări, să se bucure de ce au, să fie mai eficienți în a-și urmări obiectivele personale și profesionale.