Tabloul "Țărăncuță cu basma albă", de Nicolae Grigorescu (1838-1907), a stabilit un record în piața de artă după ce a fost adjudecat contra sumei de 340.000 de euro, un record în piața de artă, la Licitația de Toamnă - Top 100 Mari Maeștri ai Artei Românești, care a avut loc miercuri seară la casa Artmark.
Lucrarea, ulei pe pânză, a fost estimată inițial între 50.000 și 90.000 de euro și provine din colecția magistratului Lazăr Munteanu (1869-1951) - nepot (de mamă) al colecționarului Iancu Kalinderu. Magistratul Lazăr Munteanu a fost unul dintre cei mai însemnați colecționari ai perioadei dintre cele două războaie mondiale, regăsindu-se în suita reprezentativă a colecționismului românesc interbelic, alături de Krikor Zambaccian sau dr. Iosif Dona, scrie News.ro.
"Țărăncuță cu basma albă" se înscrie într-una dintre seriile de capete de țigănci tinere care i-au pozat lui Grigorescu, portretist pasionat de caracteristicile psihologice și somatice specifice acestor modele: trăsături fizionomice feminine, osatura/forma craniului, culoarea pielii. Asemenea caracteristici au constituit pentru artist de-a lungul întregii sale cariere, un incitant, inepuizabil material de studiu. În plus se înscrie în seria capetelor drapate în alb, leit motiv pictural al creației pictorului român, potrivit Artmark.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Delta Dunării poate fi explorată virtual pe Google Maps. Imagini preluate de pe bicicletă, din barcă sau din căruțăÎn pictura de față, modelul este văzut frontal și adus în planul întâi, la fel cum procedase pictorul și în alte efigii feminine de la țară. Capul învelit în năframă albă este reluat de Grigorescu în special în ultima secvență a operei, constituind o problemă de picturalitate și luminozitate a imaginii.
Un alt Grigorescu, "Ciobănaș cu turmă de oi", a atins suma de 110.000 de euro, după ce fusese estimat între 40.000 și 60.000 de euro.
Și "Primăvară la Posada", de N. Grigorescu, și-a găsit cumpărător. Lucrarea, ulei pe lemn, a fost vândută pentru suma de 32.500 de euro.
În aceeași sesiune, "Natură statică cu liliac și cutie cu bijuterii", de Theodor Aman, a fost adjudecat în final pentru 140.000 de euro.
Totodată, schițele în tuș pe carton subțire "La Colonne sans fin/ La muse endormie" (1924), de Constantin Brâncuși (1876-1957), care au fost estimate de casa Artmak între 10.000 și 15.000 de euro, au fost cumpărate în final cu 40.000 de euro. Lotul provine din colecția istorică Ion Alexandrescu, cioplitorul lui Constantin Brâncuși din perioada 1937-1938 în cadrul proiectelor monumentale din ansamblul sculptural din Târgu Jiu.