Ministerul Finanțelor a pregătit un proiect de ordonanță de urgență care prevede că poate prelua, în baza unor decizii ale Guvernului, reprezentarea României în litigii internaționale. Obiectivul acestei modificări este ca Finanțele să reprezinte România în dosarul deschis în Belgia de către furnizorul de vaccinuri anticovid Pfizer, măsura fiind "absolut necesară prin raportare la semnalările primite din partea Ministerului Sănătății privind imposibilitatea acestuia de a gestiona dosarul internațional", arată Ministerul Finanțelor. Proiectul prevede și ca actuali, dar și foști oficiali ai statului, precum și oricare instituții solicitate, să sprijine demersul de apărare al României, prin participarea la discuțiile cu avocații sau prin furnizarea oricăror documente cerute.
Guvernul a discutat recent o împuternicire pentru Finanțe vizând dosarul Pfizer.
În plus, ca recunoaștere a capacității angajaților direcției juridice a Ministerului Finanțelor de a gestiona apărarea României în astfel de dosare complexe, până la 10 angajați vor beneficia de majorarea cu 50% a salariului de bază. Reprezentarea va fi asigurată, probabil, prin intermediul unor avocați specializați.
CITEȘTE ȘI Primăria Capitalei va negocia din nou cu băncile"În acest context, pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Sănătății în legătură cu dosarul din Regatul Belgiei de la Tribunalul de Primă instanță francofon din Bruxelles-cauza nr.F5331-23, se impune modificarea actualului cadru legislativ, prin crearea posibilității de preluare a activității de reprezentare de a statului și a instituțiilor publice – membre ale Guvernului de Ministerul Finanțelor - Direcția generală juridică și asigurarea, prin avocați sau nemijlocit, reprezentării în litigiile arbitrale internaționale și în litigiile naționale și internaționale în care se încearcă executarea statului, în baza unor astfel de hotărâri. Reglementarea în regim de urgență a posibilității Guvernului de a mandata prin memorandum Ministerul Finanțelor pentru a asigura asistența și reprezentarea juridică în diverse jurisdicții străine este absolut necesară prin raportare la semnalările primite din partea Ministerului Sănătății privind imposibilitatea acestuia de a gestiona dosarul internațional. Din acest motiv, pentru a nu fi prejudiciat bugetul statului, se impune crearea cadrului legal general pentru asemenea situații în care unele ministere nu pot gestiona activitatea în relația cu societățile de avocatură specializate. Este util de amintit că apărarea părții române în litigiile judiciare și arbitrale internaționale presupune o strânsă colaborarea între toate instituțiile publice – membre ale Guvernului care, prin reprezentanții lor, vor pune la dispoziția Ministerului Finanțelor toate datele, informațiile, documentele care pot susține apărările în litigii. Având în vedere urgența cu care trebuie parcurse primele etape ale procedurilor impuse de asigurarea reprezentării în cauzele notificate României (în cauza nr.F5331-23 aflat pe rolul Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles primul termen de judecată este la data de 20.02.2024) a fost promovată prezenta ordonanță de urgență a Guvernului", potrivit Ministerului.
Comisia Europeană, în numele și pentru statele membre ale Uniunii Europene, a încheiat cu contractanții Pfizer și BioNTech Manufacturing Acordul de cumpărare în avans pentru opțiunile de dezvoltare, producție, cumpărare cu prioritate și furnizarea unui vaccin de succes împotriva Covid-19. Astfel, începând cu anul 2020 până la momentul actual, Comisia Europeană a încheiat cu Pfizer/BioNTech, în numele și pe seama celor 27 de state, trei contracte de furnizare a vaccinului Covid-19. Dintre acestea, primele două contracte au fost finalizate de România prin comandarea dozelor contractate prin intermediul unor formulare specifice de comandă de vaccinuri denumite.
În data de 08 ianuarie 2024, a fost transmisă și înregistrată în evidențele Ministerului Sănătății citația emisă de Tribunalul de Primă Instanță francofon din Bruxelles la data de 22 decembrie 2023, în cauza înregistrată cu nr.F5331-23, promovată de către reclamanții PFIZER., BIONTECH Manufacturing, Pfizer România, împotriva României, având ca obiect acțiunea în pretenții generate din (ne)executarea Contractului de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat între contractant și Comisia Europeană.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Pilonul II de pensii private, randament record. Românii au peste 25 de miliarde de euro în conturile personaleAstfel, prin citația mai sus-menționată, România, reprezentată de Ministerul Sănătății, a fost notificată să se prezinte în data de 20 februarie 2024, la ora 09.00, în fața primei camere a Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles, solicitându-se:
- obligarea României la executarea contractului de achiziție prin plata prețului pentru cele 28.940.613 doze rămase pe care le-a achiziționat în valoare de 564.341.953,5 euro, respectiv plata către Pfizer România a sumei de 2.780.851.410,07 lei, sub rezerva majorării pe parcursul procedurii, plus dobânda la rata de refinanțare a BCE plus 5 puncte;
- obligarea României la plata tuturor costurilor și cheltuielilor de judecată aferente procedurii, inclusiv a costurilor aferente procedurii de citare și a daunelor procedurale stabilite la 22.500 EURO (sumă de bază pentru creanțele evaluabile în bani).
Ce prevede proiectul de OUG
Prin prezentul proiect, se propune ca reprezentarea României sau a instituțiilor publice membre ale Guvernului în litigiile viitoare, judiciare și arbitrale, internaționale, altele decât cele de la Curtea de Arbitraj Internațional a Centrului Internațional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiții sau de la un alt tribunal arbitral internațional, atunci când prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se referă la protecția reciprocă a investițiilor din tratatele internaționale la care România este parte, să se poată realiza de Ministerul Finanțelor, pe baza mandatului acordat de Guvern prin memorandum.
De asemenea, pentru rațiunile descrise anterior, se propune instituirea obligației persoanelor care au îndeplinit sau îndeplinesc anumite atribuții în cadrul instituțiilor și autorităților publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale vizate de actul normativ, inclusiv demnitarii, să participe la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.
CITEȘTE ȘI Mall-ul Sun Plaza, evacuatTotodată, se reglementează că persoanele respective nu pot refuza să semneze declarațiile de martori, să participe la audierile orale programate și să semneze orice alte documente procedurale specifice fiecărui litigiu internațional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor României sau a ministerelor.
Din perspectiva asigurării efective a asistenței și reprezentării juridice în litigiile internaționale vizate de actul normativ, pentru claritate și evitarea unor interpretări divergente, se propune ca selecția avocaților specializați să se realizeze în baza unei proceduri proprii de selecție aprobată de conducătorul Ministerului Finanțelor.
În strânsă legătură cu activitatea prestată de avocații specializați, prin raportare și la specificul fiecărei hotărâri internaționale, se propune ca termenii și condițiile de punere în executare a hotărârilor judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură cu litigiile internaționale prevăzute la art.1 să se aprobe de Guvern prin memorandum.
Prin prisma noilor competențe ce pot fi atribuite Ministerului Finanțelor, pe baza mandatului acordat de Guvern prin memorandum, proiectul de act normativ mai conține și o completare a situațiilor în care hotărârile internaționale dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani. Astfel, pentru ducerea de la îndeplinire a acestor obligații care nu presupun plata unor sume de bani, se reglementează obligația instituțiilor publice care au atribuții naționale într-un anumit domeniu să ducă la îndeplinire respectivele hotărâri.
CITEȘTE ȘI FOTO ANUNȚ - DN4, lărgit la 4 benziÎn contextul situației actuale la nivelul Direcției generale juridice din Ministerul Finanțelor și a reglementării posibilității preluării unor noi sarcini de reprezentare juridică în diferite litigii judiciare și arbitrale internaționale de complexitate ridicată, se apreciază că aprobarea unei majorări salariale este menită să motiveze personalul structurii, să stopeze migrația către alte instituții publice și să permită atragerea de personal calificat. Pe de altă parte, în condițiile în care alte structuri juridice din ministere apreciază că nu pot realiza atribuțiile specifice care decurg din asigurarea asistenței și reprezentării juridice în litigiile internaționale cu personalul propriu având aceeași calificare ca și cei din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor, acordarea unei majorări salariale de 50% aplicată la salariul de bază brut de care beneficiază personalul de specialitate juridică din cadrul Direcției generale juridice a Ministerului Finanțelor este de natură să asigure recunoașterea importanței activității unice realizate pentru reprezentarea statului în litigiile internaționale și naționale care derivă din acestea. Tocmai din acest motiv, întrucât practica a demonstrat că nu există timpul necesar pentru o specializare la locul de muncă, intenția conducerii Direcției generale juridice este ca personalul specializat desemnat să aibă cel puțin o minimă experiență în drept internațional. Majorarea salarială se va acorda pentru un număr maxim de 10 persoane de specialitate juridică.
Nu în ultimul rând, se propune instituirea unui termen tranzitoriu de maxim 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență pentru ca Ministerul Sănătății să transmită Ministerului Finanțelor toate documentele pe care le deține în legătură cu problematica ce face obiectul dosarului nr.F5331-23 aflat pe rolul Tribunalului de Primă Instanță francofon din Bruxelles.