Spurny, BCR: Băncile nu au făcut greșeli legale, dar au făcut greșeli morale în relația cu clienții

Spurny, BCR: Băncile nu au făcut greșeli legale, dar au făcut greșeli morale în relația cu clienții
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 10 sep 2015

Tomas Spurny, directorul Băncii Comerciale Române, spune că băncile au greșit din punct de vedere moral față de clienții persoane fizice, dar nu și legal. BCR vrea să scape de litigiile cu clienții pe clauze abuzive și a venit cu un program prin care propune scăderea ratelor la credite.

BCR a lansat un program prin care caută să se împace cu clienții și să scape de posibilele efecte juridice din procesele pe clauze abuzive. Tomas Spurny, care va mai ocupa funcția de director până la 1 octombrie, spune că banca și-a schimbat în bine atitudinea față de clienți.

“Întreaga industrie se bazează pe încredere și convingere. Nu cred că am făcut greșeli legale, dar am făcut greșeli morale. Persoanele care nu sunt mulțumite de bancă cred că azi au parte de un tratament complet diferit față de ce primeau în trecut”, a declarat Spurny, la Camera de Comerț și Industrie în cadrul conferinței CSR și Conformitate.

Cehul din fruntea BCR spune că ratele clienților vor scădea, dacă aceștia acceptă propunerea BCR de a semna contracte prin care dobânda scade la 4,95% pe an pentru creditele ipotecare, fixă timp de cinci ani, și cu o marjă de 3 procente peste Euribor la trei luni, în timp ce unii clienți plătesc dobânzi de 10% în acest moment. Impactul estimat de BCR pe venituri este de 200 de milioane de euro, la o maturitate medie a creditelor de 17 ani.

“Ne-am lovit în ultimii trei ani de dificultăți economice fără precedent, ca urmare a faptului că parte din populație a ajuns în situația de a nu-și mai putea plăti creditele; am lansat o campanie amplă care se numește “Scade Rata”, astfel încât oamenii să-și poată reduce ratele cu 15 până la 40 la sută”, a adăugat Spurny.

Directorul celei mai mari bănci locale reclamă însă inegalitatea legii clauzelor abuzive, care dă prea multe drepturi clienților. Legea reprezintă o transpunere a unei directive europene din 1993.

“Responsabilitatea socială a băncii să cumpere risc și să vândă încredere nu se poate manifesta în lipsa unei simetrii a intereselor părților interesate; legea 193/2013 prevede ca oricine a contractat un împrumut înainte de anul 2013, se poate duce la bancă și poate argumenta că sunt șanse ca el să fie ilegal”, a adăugat cehul, care va fi înlocuit de luna viitoare de românul Sergiu Manea.

BCR caută să închidă aceste litigii prin ofertele trimise clienților. În schimbul dobânzilor mai mici, aceștia renunță la pretențiile viitoare, dar și la banii pe care i-au plătit în plus la rate și i-ar fi primit înapoi în instanță, în situația în care clauze cum sunt cea de dobândă, ori clauzele privind comisioanele ar fi declarate abuzive.

“BCR are de peste doi ani de zile o abordare de închidere a tuturor litigiilor”, spune Dana Demetrian, directorul de retail a băncii. “Sunt implicată personal în această campanie și mă asigur de fiecare dată că ofertele pe care le facem au cele mai bune costuri pe care le poate oferi banca”.

“Este necesar ca ambele pârți sa facă concesii. Banca renunță la potențiale pretenții trecute fata de clienții săi si propune o oferta de preț semnificativ mai buna, iar clienții renunță la pretențiile legate de derularea contractului pana in acest moment”, adaugă oficialul BCR, care a dorit să lămurească o declarație anterioară, din care reieșea că clienții nu ar fi obligați să renunțe la eventualele pretenții, dacă acceptă oferta băncii.

Profit.ro a scris în exclusivitate despre oferta BCR pentru clienții cu credite garantate. Detaliile ofertei pot fi citite aici.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
viewscnt
Afla mai multe despre
banca comerciala romana
bcr
clauze abuzive
oferta bcr
reducere rate bcr