Campioni în Business, un program dedicat antreprenorilor români vizionari, a premiat pe data de 27 noiembrie, la București, cele mai performante companii din Muntenia, în cadrul galei anuale Campioni în Business. În cadrul evenimentului organizat de Enterprise Investors, BCR, PwC România și Asociația Triple Helix i-a fost acordat titlul de Antreprenorul Anului 2019 lui Mihai Marcu, președintele consiliului de administrație Medlife.
Ca în fiecare an, Premiile Campioni în Business au fost acordate în funcție de dinamica cifrei de afaceri, a profitului și a numărului de angajați, dar și a altor criterii ce țin de reputația, implicarea în comunitățile locale, inovație și eficiența activităților companiilor respective. Antreprenorii din spatele acestor afaceri de succes vor fi incluși în comunitatea "Campionilor în Business" pentru contribuția lor semnificativă la dezvoltarea economiei și a societății românești.
Campioni în Business este programul dedicat antreprenorilor români vizionari. Evenimentul are loc anual, începând din 2005, pentru a premia afaceri de succes, dar și pentru a aduce împreună companii românești la Cluj, Iași și București.
Au fost acordate premii pentru categoriile Rising Star, Antreprenoriat Social, Antreprenoriat în Sport, Premiul Campionilor, Campioni în Business și Antreprenorul Anului.
Campioni în Business este un proiect derulat de Enterprise Investors, manager de fonduri de private equity, BCR, Triple Helix, organizație non-guvernamentală dedicată antreprenoriatului, și PwC România, una dintre cele mai puternice companii de consultanță în business.
Șerban Roman, vicepreședinte și country director Enterprise Investors:
"Mă bucur să vă revăd și să văd în sală numeroși antreprenori, foarte mulți din țară, din Cluj sau din Iași. Aș vrea să vă pun două întrebări. Puteți ridica mâna cei care credeți că anul viitor economia va merge mai bine? 20%, poate 25% din sală? Întrebrea a doua este câți dintre dumneavoastră credeți că dumneavoastră sau firmei dumneavoastră vă va merge mai bine? (Râsete în sală) Ați răspuns cum mă așteptam. Am pus aceste două întrebări pentru că într-o discuție pe care am avut-o cu unul dintre membrii noștri dragi, campion de Cluj, întrebam «Ce te aștepți de la anul?» Și Radu spune «Mă gândesc cum să fac să cresc mai mult și mai repede decât criza asta care vine». Mi s-a părut că propoziția asta descrie exact profilul atreprenorului, pentru că este ambițios, optimist și încăpățânat să facă lucruri când poate piața nu-l ajută."
Bogdan Speteanu, corporate director BCR:
"Mă bucur să vă atâtea fețe cunoscute, dar și multe persoane pe care vom avea ocazia să le cunoaștem în această seară. Legat de așteptările pentru anul viitor, noi credem că va fi la fel de bine. Aceasta este prognoza noastră, pe asta ne bazăm. Și știți că, de obicei, noi bancherii nu suntem cei mai optimiști. Stând de vorbă cu dumneavoastră, auzind poveștile de succes și planurile de viitor, noi suntem optimiști, recunoaștem, însă, că moderat-optimiști. Dar optimismul există.
Făceam așa o rememorare despre Campioni în business, că de 10 ani sărbătorim antreprenoriatul. Ce înțelegem prin antreprenor? Definiții pot fi diverse, dar evident vorbim, dacă ar fi să sumarizez în trei puncte, despre oameni care împotriva greutăților au crezut într-o idee, persoane care își urmăresc visul până la capăt și care nu se tem că lucrurile nu vor ieși cum trebuie sau că nu vor reuși. Cred că asta vă caracterizează pe dumneavoastră. Până la urmă este vorba de încredere. Încrederea pe care dumneavoastră o aveți în afacere și pe care ne-o inspirați și nouă ca finanțatori, să avem încredere și să vă susținem, iar în definitiv suntem convinși că această simbioză ne va duce mai departe și pe unii și pe alții, așa că mesajul meu de final este să avem încredere, iar la anul va fi cel puțin la fel de bine."
Ionuț Simion, country managing partner PwC:
"Noi, la PwC, nu deținem un bol de cristal care să ne spună dacă va fi mai bine sau mai rău, dar, ce putem noi să vă spunem este că dacă vom avea o țară în care vor fi continuitate, predictibilitate, în care guvernanții, dacă nu ne vor asculta, măcar ne vor lăsa în pace să ne facem treaba, cu siguranță că vom avea succes și alături de dumneavoastră va avea succes și România. A venit vremea să nu ne mai plângem și să arătăm România cu degetul. Anul acesta, compania antreprenorială cu cea mai mare creștere ca valoare a fost dezvoltată aici, în România. E vorba de UiPath al cărei fondator a fost premiat anul trecut Campionul anului în cadrul acestei gale.
Noi am avut, de la începutul acestui proiect, convingerea că antreprenoriatul reprezintă cheia de boltă a economiei românești. Acum poate vi se pare că aceste cuvinte sunt mari, dar eu vă spun, uitându-mă la dumneavoastră, cei din sală, comparativ cu momentul în care ne-am apucat de proiect și eram la început de drum, că anul acesta deja putem vorbi de o comunitate de antreprenori. O comunitate care ne dorim să fie din ce în ce mai mare, plină de oameni care știu să facă business și care reprezintă pentru noi toți modele de urmat."
Premiile speciale acordate la Campioni în Business
Druid - Premiul Rising Star
Druid este o companie specializată în dezvoltarea de asistenți virtuali (chatboți) pentru organizații de tip Enterprise deținută de Liviu Drăgan. Drăgan este și fondator al companiei Total Soft, afacere din care a ieșit în 2016. Druid a avut o investiție inițială de 800.000 euro, iar în primul an de activitate a avut peste 30 de clienți.
Liviu Drăgan, chairman Druid:
"Cred că cea mai importantă lecție de business pe care am primit-o a fost între exitul din TotalSoft și fondarea Druid, când am învățat că este foarte greu să fie necesar să uiți tot ce ai făcut și ce ai învățat ca să pornești un business total diferit, cu o cu totul altă paradigmă. Cred că asta a fost cea mai importantă lecție. Revenind la întrebarea dacă va fi mai bine sau mai rău anul următor, asta nu știu, dar știu că vor fi mult mai mulți Druizi și sper că fiecare om din România să aibă un asistent vitual Druid."
MamaPan - Premiul pentru Antreprenoriat Social
Proiectul MamaPan, realizat cu fonduri europene, este coordonat de Centrul Parteneriat pentru Egalitate. În brutăria-patiserie MamaPan, situată pe strada Drumețului din Capitală, lucrează mame care își cresc singure copii sau femei aflate în situații de dificultate economică și socială. Peste 20 de femei din grupuri defavorizate au fost angajate la brutăria MamaPan, iar în fiecare an au existat peste 700 de beneficiari ai proiectului și au fost ajutați peste 100 de oameni cu intoleranțe.
Irina Sorescu, președintă executivă a Centrului Parteneriat pentru Egalitate:
"Am început afacerea aceasta în urmă cu cinci ani, având zero experiență de business și lucrând toată viața în domeniul social. Am creat burtăria pentru că am vrut să oferim locuri de muncă unor femei aflate în situții dificile de viață și, în același timp, oamenilor produse sănătoase. Iar copiilor ocazia de a vedea și de a învăța cât de importantă este munca asta dintr-o brutărie, cât de grea este și, până la urmă, cât de valoroasă este pâinea pe care o avem pe masă"
"Cel mai important a fost că am reușit ca în toată perioada asta să aduc lângă noi foarte mulți oameni care să ne sprijine.Și am făcut asta poate pentru că eu însămi am crezut foarte mult în povestea noastră și nu am vrut să renunț oricât de greu a fost. Foarte important este că am adus solidaritate și umanitate în relțiile de muncă, dar și în relațiile cu clienții și partenerii. Cred că asta este lecția, că umanitatea și solidaritatea te ajută să mergi mai departe simțindu-te și bine în același timp."
Academia de Fotbal Gheorghe Hagi & FC Viitorul - Premiul Antreprenoriat în Sport
Compania a raportat în anul 2018 o cifră de afaceri de 51,23 milioane lei, un profit net de 3,83 milioane lei și a avut peste 162 de angajați. Întinsă pe 7 hectare în apropierea orașului Constanța, la Ovidiu, Academia de Fotbal "Gheorghe Hagi" deține terenuri de joc și antrenament (opt la număr, cu gazon natural și artificial, prevăzute cu instalație de nocturnă), corpuri de clădire cu funcțiuni specifice, precum și parcări, platforme, alei, accese auto și pietonale. Academia are aproximativ 250 de sportivi, împărțiti pe 13 categorii de vârstă, de la 6 la 19 ani.
George Ogăraru - director de scouting și relații internaționale FC Viitorul
"Domnul Hagi nu a putut veni, deși a dorit, însă fotbalul este un sport foarte dinamic, iar el, ca antrenor și patron de club, călătorește foarte mult. Este onorat și vă mulțumește pentru acest premiu. Să lucrezi cu tinerii este ceva extraordinar, este investiția pe care dumnealui a considerat că trebuie să o facă în tineri și în viitor. S-a demonstrat a fi sustenabilă în timp. Iar dacă vorbim despre educație, aceasta schimbă vieți și se întâmplă și cu tinerii noștri."
Qualitance - Premiul Campionilor
Organizatorii au invitat anul acesta 15 campioni în business din anii precedenți să facă sugestii iar, ulterior, să desemneze prin vot un campion al campionilor. Premiul Campionilor a fost acordat de un juriu format din foști campioni în business, antreprenori români cu renume: Monica Cadogan - Vivre, Doina Cepalis - Te-Rox Prod, Alina Donici - Artesana, Marcel Borodi - Net Brinel, Radu Ciorba - Electroglobal, Cristi Covaciu - IPEC, Gabi Crețu – Evozon, Korponay Ferenc – Maravet, Grigore Horoi - Agricola Bacău, Daniel Isai - Salad Box, Cristian Logofătu - Bittnet Systems, Adrian Mihai - Fan Courier, Mihai Miron - Ropharma, Voicu Oprean - Arobs Transilvania, Vasile Sandu - Proinvest Group, Iulian Stanciu – eMag.
Compania aleasă de campionii în business este Qualitance, furnizor de servicii IT și de soluții software. Qualitance a fost fondată în urmă cu un deceniu de doi antreprenori, Radu Constantinescu și Ioan Iacob. În ultimii 5 ani, au crescut cu peste 300%, iar în 2018 au avut un avans al cifrei de afaceri de 20%. Compania a raportat în 2018 o cifră de afaceri de 51,23 milioane lei, un profit net de 3,82 milioane lei și a avut peste 162 de angajați.
Ioan Iacob - managing partner
"Vorbeam mai devreme cu unul dintre prietenii mei buni despre cum Qualitance, deși are 11 ani, s-a reinventat în 11 ani de 5 ori, aproape la fiecare doi ani. Sunt foarte onorat ca, după doi ani de existeță, să primim premiul de Campioni în business. Sunt foarte recunoscător și echipei cu care lucrez, pentru că este, probabil, motivul principal care pe mine mă face să vin în fieare zi la birou."
Premiile Campioni în business
Direct Client Services - deține brandul Librăriile Cărturești - Campion în Business
Lanțul de librării Cărturești a avut o cifră de afaceri de 133,2 milioane lei în 2018, cu un profit net de 3,9 milioane lei și 412 angajați.
Nicoleta Dumitru - cofondator al librăriilor Cărturești
"Vă mulțumesc pentru această recunoaștere și îmi pare rău că nu sunt în seara aceasta alături de dumneavoastră. Ar fi fost o mare bucurie pentru mine să fiu acolo. Premiul are o semnificație aparte, pentru că acum 23 de ani, în 1996, începeam primul job, ca junior la PwC, și iată-mă acum în postura de antreprenor Camapion în Business. Este poate surprinzător pentru mulți că o companie care activează în domeniu cultural să aibă o rată de dezvoltare care să atragă atenția. Mai mult decât o surpriză, cred că este și o confrmare pentru muți dintre noi. O confirmare a așteptărilor și speranțelor că, iată, ne îndreptăm către normalitate, către acea normalitate la care cu toții visăm. Da, se poate și în domeniul cultural și, pentru noi, anul acesta cea mai mare satisfacție a venit din numărul de librării. Am deschis 12 librării, dar nu numărul este cel mai important ci locurile în care am ajuns. Este o mare satisfacție că am ajuns la Chișinău, că am ajuns pentru prima dată în orașe de mărime medie, am ajuns la Deva, la Baia Mare, iar săptămâna aceasta la Pitești."
"Este fantastic să vezi entuziasmul și apetitul oamenilor de acolo pentru carte, pentru conținut de calitate. Dincolo de business, Cărturești are o misiune și un rol social. Noi așa ne simțim responsabili. Credem cu tărie că cititul face viața mai frumoasă și o librărie poate transforma o întreagă comunitate. Mulțumesc pentru această recunoaștere."
Credit Gold & GF 2003 - deține brandul bijuteriilor Teilor - Campion în Business
Gold & Gf 2003 deține brandul de bijuterii exclusiviste Teilor. Compania a avut o cifră de afaceri de 117,55 milioane lei în 2018, un profit net de 10 milioane lei și peste 224 de angajați.
Horațiu Vasilescu - director executiv
"În seara asta sunt un pic coleșit de ce văd în sală, pentru că eu sunt un reprezentant al antreprenorului și atunci când mă găsesc în sală alături de Marius Ștefan, de frații Mihai, de prietenii noștri din Pitești, de la RadicStar, sunt fericit că am ocazia să învăț, să vorbesc despre Teilor și să reprezint Teilor cu onoare. Povestea noastră a început acum 20 de ani de pe strada Teilor și a fost ambiția unui vizionar care și-a propus să treacă de ideea de a face un business care să aducă venit și să creeze un brand care să poată fi exportat în afara țării. La 1 noiembrie am deschis primul magazin în Bulgaria, la Sofia, iar în decembrie îl vom deschide pe cel de la Varșovia, în Polonia. Acestea două se alătură celor 47 de magazine pe care le avem deja în România. Iar asta ne face să privim spre viitor și să ne gândim că dacă avem ambiție și un plan, pute face lucruri extraordinare. Și așa cum îi place prietenului și colegului meu Florin Enache să spună, «dacă visele pe care le ai nu te sperie, înseamnă că nu sunt suficient de mari». Cam asa ne uităm în fiecare zi la ce facem."
Pop Industry - Campion în Business
Pop Industry este o companie producătoare de remorci auto, remorci agricole, de containere pentru locuit, dar și containere speciale. Compania a raportat în 2018 o cifr[ de afaceri de 63,7 milioane lei, un profit net de 16,08 milioane lei și a avut peste 160 de angajați.
Dumitru Popescu - director general și acționarul majoritar
"Ne bucurăm. Nu ne așteptam la premiu. Noi suntem dintre aceia care scot lucruri pe poartă. Intră tabla brută și ies remorci, containere și alte lucruri fără de care nu putem funcționa în țara asta. Facem produse pe care românii credem că le apreciază și le folosesc în afacerile lor."
"Dacă m-ați întreba pe mine ce mi-aș dori, aș spune că cel mai mult mi-aș dori să aduc o bună parte dintre românii de afară în România și dacă aș fi și mai puternic, să-i fac pe cei care vor să plece să rămână în România, pentru că țara asta este o țară cu mult prea multe oportunități și valori ca să fie părăsită. Dacă ar trebui să facă ceva sistemul de învățământ sau chiar noi cu toții ar fi să muncim să facem o valoare tocmai din România."
Mihai Marcu, MedLife - Antreprenorul Anului 2019
Furnizorul de servicii medicale MedLife a fost fondat de familia Marcu și listat acum 2 ani și jumătate la Bursa de Valori București, iar, în urma unor operațiuni de piață de la finele anului 2017, familia Marcu a coborât sub nivelul de dețineri de 50%. Rețeaua medicală privată a avut în anul 2018 un număr de 2.193 de angajați, a raportat o cifră de afaceri de 419,85 milioane lei și un profit net de 4,11 milioane lei.
Mihai Marcu, președintele consiliului de administrație al MedLife:
"Noi, la MedLife, am anunțat că vrem să ieșim cu afacerea în alte țări și am și făcut-o. Să nu uităm că noi lucrăm cu medici, iar medicii sunt foarte căutați în regiune. Din păcate foarte mulți medici au emigrat. Suntem unii dintre maii «producători» de medici din regiune, iar medicii noștri nu sunt buni la Londra și răi aici. Nu, medicii noștri sunt chiar foarte buni. Am fost impresionat să văd că la Belgrad, Budapesta sau Sofia, nu mai vorbim de Kiev sau Chișinău, o clinică a unui mare operator din românia ar fi, poate, cea mai mare în oricare dintre aceste orașe."
Despre Campioni în Business:
Dezvoltat pe un proiect lansat în 2005 de Enterprise Investors, unul dintre cei mai mari manageri de fonduri de private equity din regiune, Campioni în Business își propune să descopere și să promoveze antreprenorii din spatele celor mai dinamice companii românești.
Începând cu 2011, proiectului i s-au alăturat BCR, Triple Helix, organizație non-guvernamentală dedicată antreprenoriatului, fondată de Irina Anghel-Enescu, și, în 2012, PwC România, una dintre cele mai puternice companii de consultanță în business.