Guvernul a actualizat cadrul legislativ necesar înființării a 8 organizații de management al destinației (OMD-uri), care vor include toate entitățile publice și private relevante care își desfășoară activitatea în sectoarele turismului și culturii într-o anumită zonă. Actualizarea legilslației reprezintă un jalon în Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), iar un alt jalon este înființarea acestor organizații, pentru care termenul de realizare final este trimestrul IV 2023.
Organizația de management al destinației locală se înființează pe baza asocierii unității/lor administrativ-teritoriale din componența destinației cu plătitori de taxă specială pentru promovare turistică conform dispozițiilor legale în vigoare, și /sau alte entități care plătesc cotizație conform statutului Organizației de management al destinației respectiv:
a) membri din cadrul destinației ai confederațiilor/federațiilor patronale reprezentative, cu activități în domeniul turismului;
b) organizații patronale locale;
c) angajatori din cadrul destinației turistice.
d) alte structuri asociative din cadrul destinatiei turistice înființate conform legii.
Criteriile minime pentru înființarea unui OMD local pentru a reprezenta destinația sunt:
- Destinația să fie atestată ca stațiune turistică de interes local sau național sau să existe minimum 100 de locuri de cazare clasificate în cadrul destinației;
- Structura organizatorică a organizației de management al destinației să cuprindă cel puțin un post de manager de destinație turistică;
- Existența unei proiect de strategie de dezvoltare și marketing turistic și a unui plan de acțiune, ce vor fi supuse aprobării forurilor de conducere ale organizației de management al destinației sau elaborarea și adoptarea unor astfel de documente strategice în maximum 1 an de la avizarea organizației de management al destinației de către autoritatea publică centrală responsabiă în domeniul turismului;
- Un buget minim de 30.000 euro, echivalent in lei la cursul BNR din data depunerii cererii pentru obținerea avizului.
CITEȘTE ȘI CONFERINȚA NEWS.RO Daniel Anghel: România a fost printre tigrii Europei în atragerea de investiții străine directe, cea mai mare sumă din ultimul deceniuOrganizația de management al destinației județeană se înființează pe baza asocierii unității administrativ-teritoriale județene din componența destinației cu plătitori ai cotizației de membru conform Statutului, respectiv:
- Organizații de management al destinației locale de pe raza județului;
- Unități administrativ-teritoriale locale de pe raza județului acolo unde nu s-au organizat în OMD local - și /sau alte entități cu activitate în destinație care plătesc cotizație conform statutului Organizației de management al destinației și nu fac parte dintr-un OMD local.
Criteriile minime pentru înființarea unui OMD județean pentru a reprezenta destinația sunt:
- Să existe minimum 1.000 de locuri de cazare clasificate în cadrul destinației;
- Structura organizatorică a organizației de management al destinației să cuprindă cel puțin un post de manager de destinație turistică;
- Existența unei proiect de strategie de dezvoltare și marketing turistic și a unui plan de acțiune, ce vor fi supuse aprobării forurilor de conducere ale organizației de management al destinației sau elaborarea și adoptarea unor astfel de documente strategice în maximum 1 an de la avizarea organizației de management al destinației de către autoritatea publică centrală responsabiă în domeniul turismului;
- Un buget minim de 100.000 euro, echivalent în lei la cursul BNR din data depunerii cererii pentru obținerea avizului.
CITEȘTE ȘI Lagardère va deschide 30 de magazine în România și va aduce un brand nouOrganizația de management al destinației regională reprezintă asocierea care elaborează și implementează politica de dezvoltare și marketing turistic regională, formată din una sau mai multe organizații de management județene cu unități administrativ teritoriale județene care nu fac parte dintr-un OMD județean și /sau alte entități care nu fac parte dintr-un alt OMD local sau județean din regiune și care plătesc cotizație conform statutului Organizației de management al destinației, pentru următoarele regiuni:
- OMD Banat- Crișana (județele Timis, Caraș-Severin, Bihor, Arad, Salaj) 2. OMD Bucovina (județul Suceava)
- OMD Dobrogea (județele Constanța și Tulcea)
- OMD Maramureș (județele Maramureș și Satu-Mare)
- OMD Muntenia (județele Prahova, Argeș, Brăila, Dambovița, Ilfov, Buzău, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Teleorman și Municipiul București)
- OMD Moldova (judetele Iași, Neamț, Galați, Bacău, Botoșani, Vrancea, Vaslui)
- OMD Oltenia (județele Vâlcea, Mehedinți, Dolj, Gorj, Olt)
- OMD Transilvania (județele Brașov, Sibiu, Cluj, Mureș, Harghita, Hunedoara, Covasna, Alba, Bistrița-Năsăud)
Criteriile minime pentru înființarea unui OMD regional pentru a reprezenta destinația sunt:
- Să existe minimum 10.000 de locuri de cazare clasificate în cadrul destinației
- Structura organizatorică a organizației de management al destinației să cuprindă cel puțin un post de manager de destinație turistică;
- Existența unei proiect de strategie de dezvoltare și marketing turistic și a unui plan de acțiune, ce vor fi supuse aprobării forurilor de conducere ale organizației de management al destinației sau elaborarea și adoptarea unor astfel de documente strategice în maximum 1 an de la avizarea organizației de management al destinației de către autoritatea publică centrală responsabiă în domeniul turismului;
- Un buget minim de 250.000 euro, echivalent in lei la cursul BNR din data depunerii cererii pentru obținerea avizului.
Mai multe organizații de management al destinației de nivel local, județean sau regional se pot asocia între ele pentru a dezvolta și promova o rețea de destinații tematice.
CITEȘTE ȘI TABEL Curtea de Conturi Europeană a găsit pensiuni turistice făcute în România cu fonduri UE care teoretic funcționau, dar, în realitate, nu erau niciodată disponibile pentru rezervareLa nivel național se înființează Organizația de Management a Destinației Naționale pentru Turism, ai cărui membrii sunt autoritatea administrației publice centrale responsabilă în domeniul turismului, organizațiile de management al destinației regionale, alte entități publice sau private relevante în turismul național care nu fac parte dintr-un alt OMD, indiferent de nivel, organism cu rol în realizarea și implementarea strategiei de marketing a destinației România.