O sumă cuprinsă între 100 și 200 de euro este alocată de 34,4% dintre români pentru achiziția cadoului de Crăciun, în timp ce 28% dintre ei alocă între 50 și 100 de euro.
Totodată, doar un sfert dintre respondenți spun că alocă mai mult de 200 de euro pentru cumpărarea cadourilor de Crăciun, arată un studiu efectuat de compania de cercetare de piață 4Service Group România.
”Cei mai mulți români, 34,4%, cheltuiesc între 100 și 200 de euro. Aproape 28% dintre ei alocă între 50 și 100 de euro, în timp ce 12,5% dintre cei ei nu alocă mai mult de 50 de euro pentru acest lucru. În ceea ce privește valoarea individuală a cadourilor, trei sferturi dintre români nu sunt dispuși să cheltuie mai mult de 50 de euro”, se arată în studiu.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, doar 17,5% dintre respondenți vor aloca între 50-100 de euro pentru un singur cadou, în vreme ce numai 2,2% vor cheltui peste 200 de euro pe un cadou. Totuși, sărbătorile de iarnă pun presiune pe bugetul românilor. Astfel, mai mult de o treime dintre respondenți afirmă că alocă aproximativ 20-30% din bugetul lunar pentru cumpărarea cadourilor, în vreme ce 25% alocă doar 10-20% din buget. La polul opus, numai 2,2% dintre români alocă mai mult de jumătate din bugetul lunar pentru cumpărarea cadourilor, scrie News.ro.
Totodată, românii sunt încă reticenți în a-și face cumpărăturile de Crăciun cu mult timp înainte, sau doar din mediul online. Astfel, 50% dintre ei apelează și la magazinele fizice și la magazinele online pentru a găsi cadourile potrivite, aproape 41% preferă doar magazinele fizice, iar 9% apelează doar la magazinele online. În plus, trei sferturi dintre români cumpără cadourile pentru cei dragi cu doar 2-3 săptămâni înainte de Crăciun.
”Peste 18% dintre cumpărători spun că sunt mai organizați și rezolvă această sarcină cu cel puțin o lună înainte, în vreme ce 6,2% lasă cumpărăturile de Crăciun pe ultima sută de metri”, se arată în studiu.
Totodată, românii preferă să ofere cadouri doar pentru 2-3 persoane, în special familia restrânsă. Astfel, 35,9% dintre respondenți oferă cadouri pentru 3-5 persoane și doar un sfert dintre ei se gândesc la mai mult de 5 persoane.
”Peste 72% dintre români preferă să ofere cadouri doar soțului sau soției, copiilor și părinților. Mai puțin de 17% dintre ei se gândesc să ofere cadouri și bunicilor, nepoților, verilor, unchilor sau mătușilor, în vreme ce numai 6,7% cumpără cadouri și pentru colegii de muncă sau de școală”, se arată în studiu.
Cel mai des oferite cadouri sunt cosmeticele și produsele pentru îngrijire, urmate de haine și încălțăminte, mâncare și băuturi, jucării, cărți, articole pentru casă, telefoane, tablete sau accesorii pentru acestea, gadgeturi și jocuri, electrocasnice și bijuterii. Pentru acestea, marea majoritate a românilor așteaptă ca magazinele să anunțe promoțiile și ofertele speciale de sărbători. Cumpărăturile de Crăciun, deși sunt o corvoadă pentru unii respondeți, sunt văzute în general drept o experiență plăcută.
”Aproape jumătate dintre români afirmă că angajații magazinelor sunt la fel de politicoși precum în restul anului, în vreme ce 1 din 3 români cred că angajații dau dovadă de mai multă curtoazie. În schimb, viteza de servire are de suferit în timpul sărbătorilor, iar 63,6% dintre români se plâng de serviciile lente. Compensează însă atmosfera festivă din magazine, pe care 46,6% dintre respondenți o apreciază”, se arată în studiu.
Există însă și probleme semnalate de români în magazine în această perioadă, în condițiile în care cei mai mulți, 32%, se plâng de aglomerație, în timp ce aproape 17% dintre români nu mai pot găsi produsele preferate pe stoc.
”Peste 11% dintre ei spun că prețurile sunt umflate artificial de Crăciun. Procente mai mici de cumpărători se plâng de angajații stresați, problemele de livrare, orarul magazinelor sau, surprinzător, de colindele și muzica din magazine. Mai exact, 5% dintre români sunt deranjați că în difuzoarele magazinelor aud doar colinde”, se arată în studiu.
Există însă și alte aspecte mai puțin plăcute, reclamate de cei care au răspuns chestionarului. Lipsa locurilor de parcare, reclamele mincinoase, produsele cu ambalaje deteriorate sau prețurile de la raft care nu coincid cu cele de pe bon sunt printre problemele amintite cel mai des de cumpărători.