Românii revin, în mare măsură, la obiceiurile de consum de dinaintea crizei Covid-19 atât în ceea ce privește tipurile de bere consumată, cât și în privința ambalajelor preferate. Vânzările de bere rămân însă dependente de evoluția pandemiei și de deciziile autorităților privind HoReCa și, pe de altă parte, nu sunt așteptate, la acest moment, modificări semnificative de prețuri deși accizele au fost actualizate cu rata inflației.
Piața românească a berii a crescut în primele nouă luni cu 2%, fiind influențată de măsurile restrictive din sectorul ospitalității dar și de o ușoară creștere a consumului acasă, inclusiv pe fondul revenirii unora dintre românii care lucrau în străinătate și petrecerii vacanțelor în interiorul țării.
Sfârșitul de an a adus o creștere ușoară a accizelor, după actualizarea lor cu rata inflației: de la 3,64 lei la 3,77 lei/hl/1 grad Plato, respectiv de la 2,01 lei la 2,08 lei pentru micii producători independenți.
“Nu este obligatoriu ca modificările de valoare a accizei să fie preluate în prețul de vânzare al berii. Sunt multe variabile luate în calcul de fiecare producător în parte atunci când își face politica de preț, de la reflectarea costurilor cu utilitățile, cu materiile prime folosite, cu salariile angajaților, până la marja de profit pe care fiecare și-o stabilește”, a declarat pentru Profit.ro Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României.
CITEȘTE ȘI 4 aspecte importante de luat în considerare atunci când alegeți un ERP pentru hoteluri și restauranteDatele pentru primele trei trimestre ale anului arată că berea lager deține în continuare cea mai mare pondere din piață, de 94%, în linie cu anii anteriori. Cea mai mare creștere – de 37% - a fost înregistrată de berea fără alcool, aceasta reprezentând însă un segment foarte redus, de circa 2%. Au crescut în continuare, chiar mai mult decât în anii anteriori, mixurile de bere și berile aromatizate (+18%).
În schimb, au scăzut cu 45% vânzările specialităților de bere, segment care include berea neagră, nepasteurizată, albă, roșie etc și care deține aproximativ 1,5% din piața de bere.
În cazul ambalajelor, după o creștere a PET-ului în primul an de pandemie versus anii anteriori, în care acest tip de ambalaj se înscrisese pe un trend descendent (9 puncte procentuale scădere în ultimii 5 ani), în primele 9 luni ale anului a revenit tendința de scădere (-10%).
CITEȘTE ȘI Dan Fați, CEO și co-fondator Dacris, în top 100 mondial cei mai influenți CEO din office supplies“Creșterea PET-ului din 2020, precum și a altor ambalaje de unică folosință, sticla nereturnabilă sau doza, a fost datorată în principal grijii crescute a consumatorilor pentru sănătate și unei atenții sporite pentru respectarea condițiilor de igienă”, spune Julia Leferman.
După redeschiderea Horeca, ponderea draft-ului a revenit pe o tendință ascendentă: +33%.
Pentru 2022, producătorii se așteaptă la menținerea trendurilor deja profilate, dar piața rămâne în mare măsură dependentă de evoluția pandemiei și de condițiile de funcționare impuse de autorități pentru locațiile HoReCa.
Piața berii este dominată de companii multinaționale. Asociația Berarii României reunește cei mai mari producători (Bergenbier, Heineken, United Romanian Breweries Bereprod, Ursus și Martens), care acoperă peste 80% din piață.