Fabrica din Otopeni a companiei Philip Morris România își continuă activitatea în regim normal, dar în condiții foarte stricte de igienă, dezinfecție și sprijin medical pentru angajați. Încă din luna februarie, compania s-a concentrat asupra siguranței și sănătătii angajaților, anticipând încă de atunci efectele crizei provocate de pandemia cu COVID-19 în țară. În România, dar și la nivel internațional, niciun angajat nu a fost trimis în șomaj tehnic și nu au fost inițiate disponibilizări din motive legate de criză, angajații încadrați în categoria celor vulnerabili, care nu puteau lucra de acasă, beneficiind de concediu plătit 100% de către companie, până când va trece această perioadă dificilă. Angajații a căror prezență fizică a fost și continuă să fie necesară în fabrica din Otopeni au beneficiat de o recunoaștere specială, spune într-un interviu Luminița Florea, HR Director Romania la Philip Morris România.
1. Care este la ora actuală numărul de angajați ai PMI România? Cum sunt aceștia repartizați în teritoriu? Care este procentul de femei/bărbați în cadrul companiei? Care este procentul de angajați cu studii medii/studii superioare în companie? Câți dintre angajați sunt implicați în procesul de fabricație și câți sunt alocați în alte departamente?
În România, avem aproximativ 1.100 de angajați în biroul central din București, în sediile regionale și în fabrica din Otopeni. Dintre aceștia, aproximativ 250 sunt în divizia comercială (inclusiv pentru posturile de suport, cum ar fi IT, Financiar, Resurse Umane), iar aproximativ 850 în fabrica din Otopeni. Din totalul celor 1.100 de angajați, în fabrică, aproximativ 30% sunt femei, iar procentul crește la 40% dacă luăm în calcul și divizia comercială. La nivel de management, femeile sunt reprezentate în procent de aproximativ 40%. Suntem o companie în care diversitatea și incluziunea sunt importante.
În ceea ce privește profilul educațional, 93% dintre colegii din divizia comercială au absolvit cel puțin cursurile unei instituții de invătămant superior, în timp ce în fabrica din Otopeni, majoritatea angajaților din producție au absolvit studii cu profil tehnic (studii medii sau superioare).
2. Ce măsuri de protecție ați luat pentru angajații companiei de la începutul crizei sanitare provocate de pandemia de Covid-19?
Încă din luna februarie, ne-am concentrat asupra siguranței și sănătătii angajaților. Încă de atunci, am anticipat efectele crizei provocate de pandemia cu COVID-19 în România, iar măsurile noastre au avut drept scop protejarea angajaților, atât din punct de vedere al reducerii expunerii la noul coronavirus, cât și din punct de vedere al stabilitătii locului de muncă. Astfel, primul pas a constat în formarea unui comitet intern pentru situații de urgentă care a avut ca misiune planificarea și implementarea măsurilor și a planurilor de acțiune în avans și adaptarea acestora în funcție de fiecare schimbare de situație și reglementări noi din partea autoritătilor.
Toate deciziile luate în comitetul de criză au gravitat în jurul sănătătii și siguranței angajaților, câteva dintre aspectele importante fiind identificarea unor modalităti prin care să-i ajutăm să treacă mai ușor peste această perioadă dificilă, dar și să recunoaștem efortul colosal depus pentru a face lucrurile să meargă în aceiași parametri ca până acum. De ce ne-am concentrat asupra acestor aspecte în principal? Pentru că vor influența perioada de după criză, revenirea la „noua normalitate” care, pentru moment, nu mai seamănă cu ceea ce am trăit înainte și va necesita eforturi suplimentare în continuare. Astfel, am dorit în permanență să le arătăm angajaților că suntem o companie puternică și rezistentă, în primul rând datorită lor, și că nimic nu contează mai mult decât să ne susținem angajații și comunitătile în care aceștia trăiesc și în care Philip Morris România își desfăsoară activitatea.
3. Ați redus/modificat programul de funcționare al fabricii din Otopeni?
Pentru moment, fabrica din Otopeni își continuă activitatea în regim normal, dar în condiții foarte stricte de igienă, dezinfecție și sprijin medical pentru angajați. Pentru a continua, pe de o parte, procesul de producție la aceleași standarde în fabrică și, pe de altă parte, furnizarea produselor noastre către consumatori, am luat măsuri suplimentare pentru a-i proteja pe colegii noștri: de la transportul în microbuze și reducerea interacțiunilor fizice în fabrică până la monitorizarea permanentă a temperaturii de la distantă, limitarea interacțiunii cu furnizorii externi și controlul fluxurilor de materii prime și materiale. În plus, angajații au acces non-stop la servicii medicale prin intermediul cabinetului medical din interiorul fabricii. În cazul colegilor din departamentele care oferă suport fabricii din Otopeni, aceștia lucrează prin rotație la sediul fabricii sau de acasă, în funcție de organizarea internă a fiecărui departament.
4. Ce măsuri economice ați luat în această perioadă cu privire la salariați - disponibilizări, șomaj tehnic, reduceri salariale, altele?
Philip Morris International, la nivel global, se ghidează după un set de principii care demonstrează angajamentul față de angajații săi, principii care vor rămâne în vigoare până când vom considera că această criză a fost depășită sau că efectele ei s-au redus suficient. Suntem o companie puternică și, în astfel de momente fără precedent, în care totul se schimbă de la o zi la alta, ne propunem să fim o ancoră pentru angajații noștri, să le oferim o minimă stabilitate și siguranță: stabilitatea locului de muncă, stabilitatea financiară și, în plus, recunoașterea eforturilor angajaților care continuă să-și desfășoare activitatea la locul de muncă.
În România, dar și la nivel internațional, niciun angajat nu a fost trimis în șomaj tehnic și nu s-au făcut disponibilizări din motive legate de criza prin care trecem. Angajaților încadrați în categoria celor vulnerabili, care nu puteau lucra de acasă, incă de la începutul crizei, li s-a acordat concediu plătit 100% de către companie până când va trece această perioadă dificilă. Este vorba despre cei care prezintă un risc mai mare de infecție severă cu COVID-19, cei cu o condiție medicală preexistentă, cu un sistem de imunitate scăzut sau de angajatele insărcinate. De asemenea, angajații a căror prezență fizică a fost și continuă să fie necesară în fabrica din Otopeni au beneficiat de o recunoaștere specială – în funcție de zilele efectiv lucrate pe durata stării de urgență, aproximativ 750 de angajați vor primi prime al căror cuantum brut va ajunge pană la 500 de dolari per angajat.
5. Cum vă asigurați că sunt respectate în fabrică recomandările autorităților privind limitarea răspândirii infecției cu noul coronavirus?
Măsurile pe care le-am luat pentru a minimiza expunerea angajaților din fabrică la noul coronavius se referă, în primul rând, la circulația în microbuze – igienizarea suplimentară a vehiculelor care asigură transportul angajaților către fabrică și reducerea numărului de persoane alocate în fiecare microbuz pentru a asigura o distanță minimă. Mai mult, reducerea interacțiunilor fizice dintre angajați în interiorul fabricii a fost realizată prin crearea unor trasee separate și reorganizarea cantinei – un număr mai mic de scaune, distanță obligatorie între angajați în zona de servire a mesei, separarea zonei de gătit de cea de servire a mesei și utilizarea tacâmurilor și recipientelor de unică folosință. Adițional, interacțiunile și activitățile cu furnizorii externi au fost reduse, iar fluxurile de materii prime și de materiale care provin din afara fabricii sunt controlate atent.
6. Ce se întâmplă dacă unul dintre angajați este infectat cu noul coronavirus? Există proceduri stricte pentru o astfel de situație?
Până acum, nu s-a înregistrat niciun caz de infectare cu COVID-19 în cadrul Philip Morris România și sperăm ca situația să rămană așa și în continuare. În cadrul planului de acțiune pentru această perioadă, am inclus și proceduri referitoare la potențiala infectare cu noul coronavirus, dar nu a fost nevoie să le punem în aplicare. Evident, în cazul înregistrării unui caz, vom urma recomandările autorităților și ghidurile noastre interne astfel încât să minimizăm riscurile pentru ceilalți angajați.
În cazul colegilor din teren, am mutat și activitatea lor în mediul online, pentru a le limita interacțiunile fizice cu partenerii din retail. În acest sens, am dezvoltat noi functionalități care să le permită să preia comenzi sau să facă verificări ale execuției din magazine într-o platformă destinată, în care sunt înrolați peste zece mii de membri activi. În plus, ei incearcă să ajute retailerii cu materiale care să îi protejeze, de exemplu, ecrane de plexiglas amplasate la casa de marcat sau kit-uri de protecție suplimentară (măști, dezinfectanți).
Revenirea la birou se va face gradual și controlat – pentru început, un număr mic de colegi care au nevoie să vină la birou, și vom continua, încet-încet, cu un grup mai mare. La sediul central și în fabrică am instalat sisteme de monitorizare a temperaturii de la distanță, iar cei care se întorc la birou trebuie să urmeze reguli foarte stricte de protecție sanitară, în special menite să continue să asigure distanțarea socială. În cazul în care situația se va schimba, probabil vom fi nevoiți să reintroducem restricții. Pe de altă parte, dacă lucrurile se vor imbunătăți, vom relaxa măsurile.
8. Cum și în ce fel le asigurați angajaților echipamentele de protecție? Cum vă asigurați că angajații care vin în fabrică nu sunt infectați cu noul coronavirus?
10. Cum vedeți evoluția economică cel puțin până la sfârșitul acestui an? În ce măsură credeți că angajații companiei vor fi afectați? Există un plan al companiei pentru următoarele 6 luni? Care sunt direcțiile globale ale companiei în această privință?